Pět pohledů na 300

Už od prvního traileru si „Třístovka“ našla davy nekritických obdivovatelů, kteří by málem přepisovali žebříčky nejlepších filmů historie. A i když konečný výsledek nedosahuje laťky, kterou nasadily geniální upoutávky, nabízíme vám pohled hned dvanácti očí. Pět párů naleznete zde a ostříží zrak Vojty Čepeláka rozebírá rozdíly předlohy a adaptace v samostatném článku.

300, Třístovka, Bitva u Thermopyl. Zkrátka jeden z nejočekávanějších filmových kousků letošní sezóny (a že je jich letos požehnaně) zanedlouho dorazí i na plátna českých kin. V Americe si druhý film Zacka Snydera vedl skvěle, chtělo by se říct se sparťanskou zarputilostí a odhodláním. Za první víkend Leonidova banda utržila 70 milionů dolarů. Ne kvůli jménu režiséra, ani kvůli Franku Millerovi, ale díky nabušeným trailerům, které vyrážely dech. A možná právě diváci zhýčkaní upoutávkami budou zklamáni, protože čekali dokonalé orgie. Ale dost tlachání, THIS IS SPARTA…

Tomáš Němec – 7/10
Zážitek ze Snyderova filmu se sice nedá nazvat zklamáním, ale k bujarému nadšení má také daleko. 300: Bitva u Thermopyl bohužel trpí tím samým, co Sin City – tvůrci se pouze snažili převést Millerův komiks obraz po obrazu na stříbrné plátno, nikoli natočit svébytný a životaschopný snímek. Snyder sice nebyl tak důsledný jako Rodriguez, ale přesto je i v tomto případě výsledek rozpačitý: vedle kongeniálně ztvárněné formy čiší z filmu nuda. Odhlédneme-li pak od tohoto – dle mého názoru – scestného pojetí, dále od přidané dějové linie mající za cíl pouze natáhnout stopáž filmu a příšerně animovaného nosorožce, jenž připomíná spíše pytel plný vody (toto spojení skutečně neprošlo cenzurou, čestný pionýrský – pozn. red.), zůstává poměrně příjemná podívaná, kterou kromě výtvarné stylizace zachraňuje vynikající výkon Gerarda Butlera v roli krále Leonida. Pokud bych se měl na film 300: Bitvu u Thermopyl podívat optikou historické velkopodívané, tak ho řadím někam mezi Gibsonovo Statečné srdce (zábava) a Scottova Gladiátora (hezky vypadající nuda).

Martin Šust – 7/10
Třístovce je vyčítáno mnohé – to, že v divácích nedokáže vzbudit větší souznění s postavami a přes veškerý patos nedisponuje dostatečnou silou „legendy“ přesahující věky; to, že oproti komiksu přidaná dějová linka sledující snahu spartské královny pomoci manželovi vyznívá hluše až nudně; také to, že film postrádá jakoukoli historickou věrnost. Jenže Třístovku musíme chápat jako komiks a ne jako historický film a i ostatní výtky lze přejít vcelku s lehkým srdcem v okamžiku, kdy z kina odcházíte spokojeni a před očima vám stále ještě defilují nejsilnější okamžiky, kdy vizuální zpracování pečlivě se držící komiksové předlohy na celé čáře vítězí v boji o pozornost diváka. Třístovka je prostě vizuální orgií, v níž komiksová předloha ožívá mnohdy políčko k políčku. Film tedy můžeme brát jako svého druhu zklamání, protože nepřekročil hranice geniality a předkládá trochu sterilní podívanou s kvalitami lepšího průměru. Pokud ale budete čekat spíše popcornovou zábavu a bitevní scény, v níž se hrstka spartských válečníků brání mnohonásobné přesile, budete pravděpodobně potěšeni stejně jako já. Současný Hollywood přistupuje k fantastice s příliš lehkým srdcem, ale snad se časem dočkáme i nějakého toho lepšího kousku.

Ondřej Jireš – 8/10
Takhle ultrastylizovaný film jsem snad ještě neviděl. Stejně jako Sin City se poměrně věrně drží komiksové předlohy, ale má něco navíc. Dynamiku. Sin City bylo velmi statické, jen rozpohybovanými obrázky. Ale 300 je akční jízda, která výborně graduje a dovede mnohem více strhnout diváka. Není to film historický, jde o přímočarou adoraci hrdinství a odhodlání. Snímek je nacpaný symbolikou, výstižnými vyprávěcími zkratkami a nehraje si na žádnou realističnost. Zpočátku je nutné si na stylizaci a způsob vyprávění zvyknout. Ale pokud na hru režiséra a jeho týmu přistoupíte, plně vás 300 pohltí. Pokud ne, stane se pro vás 300 ideálním terčem parodických komentářů. Záleží na vašem přístupu.
Zpočátku jsou trochu problematické neustálé zpomalovačky, které se snaží z každého úchvatného obrazu vydyndat maximální divákův požitek. Není to příliš dějové, efekty a stylizace v 300 prostě hrají prim. Ale když se dostane na samotnou bitvu tří set Sparťanů proti bizarním jednotkám Peršana Xerxa, pomáhají právě zpomalovačky dotvořit tu správnou atmosféru boje, ve kterém jde o všechno a sebemenší chyba přinese zkázu. 300 je film silně komiksový, krvavý a postavený na efektech. Jeho poselství o hrdinství je přímočaré, ale účinné.

Lukáš Růžička – 8/10
Zack Snyder masakruje s láskou a pojetí násilí nemá daleko k heslu „žízi, žízi a seš na či kusy“ – kopí se detailně zaráží do tepen, šípy ladně sviští skrz hrudníky, a když někdo přijde o hlavu, režisér mu velkoryse nahlíží do krku. Vrcholem je baletní pirueta odseknuté hlavy v ultra zpomaleném záběru. Ty nejvýraznější obrazy jsou vůbec nejvíc protahovány a přesnou kompozicí odkazují ke slavné komiksové předloze. Nebýt slow motion techniky, je Třístovka o dobrou půlhoďku kratší.
Čím víc jsem si film užil v kině, tím víc mě zaráží, jak prázdně s odstupem času působí a nedokáže člověka skutečně zasáhnout. Už komiks je dost jednoduchý, jenže Miller vystavěl 300 právě na jednoduchosti a přímočarosti. Těží maximum z každé (dvoj)strany a každé věty. To film postrádá, protože scénář uměle nabobtnal. Ve skutečnosti jsou neakční výplně ze Sparty dost nudnou vatou pro natažení stopáže. O emoce se tak stará zejména Gerard Butler, který si krále Leonida vychutnal takovým způsobem, že když promlouvá ke svým vojákům, nejradši byste zaječeli bojový pokřik s nimi, a když do placu hází sarkastické hlášky, Hugh Jackman se loučí s rolí Wolverina.
Snyder se ovšem nespokojil jen s tím, co mu Miller přinesl na zlatém podnosu, za jehož zářivost by se nemusel stydět ani božský panovník Xerxes. Do svého druhého režijního počinu přimíchal pár bizarních stvoření, která bojují na straně Peršanů, a vytvořil velmi přitažlivou exotickou atmosféru. Nejlepší na tom je, že nakonec ani netušíte, jestli byly takhle odporné zrůdy i v komiksu. A musím říct, že s nimi se mi 300 líbí víc než bez nich, i když filmové zpracování je pouze báječně vypadající videoklip.

Jiří Pavlovský – 9/10
Na rovinu – 300 je macho porno ve své nejkrystaličtější podobě. I ten nejpacifističtější majitel modré knížky se po shlédnutí filmu vyřítí z kina s maniakálním šklebem na rtech a připraven vrhnout se do víru bitvy…
Tahle skoro dvouhodinová frenetická oslava zabíjení je natočená podle komiksové předlohy Franka Millera – který se obvykle specializuje na příběhy o silných až posedlých jedincích, odhodlaných obětovat všechno pro to, čemu věří. Přiznám se, měl jsem strach, aby to filmoví producenti nevykleštili a neprotkali diskusemi o tom, že válka je zlo, nějakou náloží romantiky či úvahami o tom, že nepřítel je také člověk. Prostě, aby to nedopadlo jako Trója. Nedopadlo. Chvílemi jsem žasnul, že tohle vůbec mohlo dneska projít – takhle tvrdý a v dobrém slova smyslu fanatický biják.
Výsledek je o třídu lepší než Sin City. Zack Snyder je evidentně lepší režisér než Rodriguez a tak 300 není jen sled úžasných obrazů (a že to skutečně jsou úžasné obrazy), ale Snyder dokáže jednotlivé scény vázat do vychutnaně nadreálné akce, vrazit divákům do srdce injekci adrenalinu a zároveň předat Millerovo (dneska už nepříliš politicky korektní) poselství. Škoda, že dvojku Sin City nebude dělat on. Člověk by se na ní mohl těšit.
Rozhodně je tu silný a strhující film. Není dokonalý – ale to k silným a strhujícím filmům celkem patří. A už teď je jasné, co budou v následujících letech na stadionech řvát fanoušci Sparty.

Sdílet...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

Žádné komentáře

  1. Jako “hardcore” komiksář:-)musím protestovat proti používání spojení komiksový film a pod. Nic takového neexistuje, jako třeba není divadelní film – komiks totiž není žánr a tedy slovo komiksový nemůže nést žádné žánrové či stylové zabarvení. Může se mluvit o dobré adaptaci či vizuální stylizaci, ale to je tak všechno. Když se totiž řekně komiksový film, většina lidí si bohužel vybaví film ve stylu toho, co si myslí, že komiks VŽDY musí být – tedy zhruba něco jako akční nadreálná podívaná. Pro 300 to sice zrovna platí, ale co pro takové Dějiny násilí nebo Road to Perdition? A počkejte, až se začnou adaptovat takové věci jako Pod dekou:-) a pod. Proč lidi dál utvrzovat v jejich předsudcích a raději jim je nevyvrátit správnou terminologií?

  2. Souhlasím, ale když už jsme u té terminologie, já zase radši používám označení grafický román. Zní to líp ne? :o)

  3. Já nevim, to je stejný jako hudební termín “neopunk”. Neopunk ve skutečnosti vůbec neexistuje a ten termín je podle odborníků totální blbost, ale už se to natolik vžilo, že to lidi používaj. A to samí je “komiksový film”. Zkrátka to “zlidovělo”, a proto se to používalo, používá a bude používat. Ale s těmi Dějinami násilí a Road To Perdition je to svatá pravda. Třeba takový Z pekla je pro mě osobně thriller nebo detektivka, ale nálepka “komiksový film” se k k němu nehodí ani náhodou…Co s tím, chlapi?? Neuděláme revoluci??:)

  4. S předsudky bych bojoval tak, že bych spojení “komiksový film” (ano, je to nesmysl, a ano, nejsnadněji upozorňuje na spojení s komiksem) cpal právě k filmům jako Z pekla, Vrána, Dějiny násilí, Road to Perdition, Přízračný svět, případně Pod dekou. Aby běžný divák viděl, že existují komiksy různých žánrů či cílových skupin (záměrně nepíšu “náročnější”). Někdo třeba superhrdiny ignoruje, ale netuší, že komiksy můžou být i o něčem jiném.No a sorta lidí, která by nejraději i Spider-Mana nazývala grafickým románem, protože je to “vznešený” název, to už je jiná pohádka…

  5. No já se nikdy nesetkal s názvem komiksový film v souvislosti s Road to perdition. To o něčem svědčí. Některé filmy si možná nálepku komiksový film prostě zaslouží – rozhodně to nezní jako negativní hodnocení filmu, tak proč ne? Já bych ani Road to perdition (nebo např. Maus) nenazýval komiksem. To už je opravdu grafický román.

  6. OT k článku 😉
    v jazyce to chodí tak, že není důležité, co je správně, ale co se používá 🙂 pokud se nemýlím, slovo “punk” byla/je nadávka, kterou užívali “normálové”, až se tahle nadávka stala termínem.

  7. přesně tak
    Regis má naprostou pravdu. Například slovo “cikán” bylo označení pro osobu indického původu. No a teď je to nadávka pro cikána 🙂

  8. Není to úplně tak 🙂
    Původ pojmu cikán není zcela vyjasněn. Nejčastěji se poukazuje na řecký původ, kde athinganos znamená nedotknutelný (používané pro příslušníky nižších sociálních skupin, podobně jako v Indii). Jako další možnosti jsou jmenována m. j. následující vysvětlení:* s tím těsně související možnost záměny Romů se sektou athinganů (v 9. století v Phrygii), jejíž příslušníci se později přistěhovali mj na Balkán; řecký název pro příslušníky této sekty zní Athinganoi* odvození z perského ciganč (hudebník, tanečník) nebo asinkan (kovář)V žádném případě se však nejedná o pojem, který by byl odvozen z řeči národů, které má označovat. Více na http://cs.wikipedia.org/wiki/Cik%C3%A1ni

  9. Jasne se ukazalo uz predem jasna realita – hype a ocekavani kolem tehle veci byly zcela mimo. 300 je nevybocujici lehce nadprumerny film.

  10. robin
    “Já bych ani Road to perdition (nebo např. Maus) nenazýval komiksem. To už je opravdu grafický román.”Takže Poslední skaut je “film” a Zvětšenina “kinematografické umění”… ?:)

  11. 2 LR
    Zvětšenina… neznám, není to název nějakýho perverzního porna? :)Jsem člověk, který se o komixy příliš nezajímá. Spiderman by u mě měl funkci barevnýho papíru pod sekanou (pokud ovšem nebarví). Zaujal mě jen Maus, Road a pár věcí od Millera (ne vše). Samozřejmě, komixu se nevěnuju, takže kdyby se mi jich dostalo pod ruku víc, možná by mě něco zaujalo. Nicméně rozdíl mezi např. Lobem a Mausem prostě vidím a když bych to měl pojmově oddělit, tak bych použil právě komix a grafická novela. btw Poslední skaut je kurvasuperkinematografický umění.

  12. iránci
    Iránská oficiální místa tenhle film prohlásila za protiiránskou propagandu, neb prý uráží jejich předky. Asi by bylo záhodno skouknout to dřív, než to nějakej EU připřiprd celoevropsky zakáže jako politicky nekorektní záležitost. Všichni jsme viděli, jak v jiné obdobné záležitosti Evropa “podpořila” Dánsko.

  13. já bych to zakázal sparťanům 🙂 polovina z nich nebude schopna rozlišit filmou verzi od reality a navíc to ještě odtrhnout od svého klubu. a iráncům taky, mrzelo by je, jaký to byli hezký kluci :)no a v evropě a na celym světě vlastně taky. když zákaz, tak pro všechny

  14. Hehe 🙂
    To s tím Íránem mi připomíná podrážděnou reakci českých myslivců na jeden z dílů večerníčku o Ťapovi a Madle 🙂

  15. přesně tak
    Obojí zakazovači patří do stejné kategorie – nebezpeční fanatici

  16. Teda…z těch pěti názorů je krásně vidět, kdo je na krváky a komu už připadají nudné. :-)) Jinak se musím ohradit proti tomu, že by Tróju srážel na kolena fakt, že i nepřítel je člověk. Pokud jste měli možnost číst Illiadu, tak tam nepřítel skutečně člověkem byl… i když Homér je autor nejspíš vymyšlený a celý děj je značně zkreslený “božstvy”. 🙂 Zkrátka Trója měla šmrnc právě proto, že to nebyla jen bezduchá jatka – viz krváky typu Saw – někoho tam vraždí, ale proč vlastně? Takový Hitchcock dokázal natočit film bez jediné létající uřízlé hlavy, hektolitrů kečupu a odřezaných končetin a přesto byl člověk strachy zpocený. Možná by nebylo od věci se k tomu vrátit.

  17. nevim, viděl sem, ale žádnej to dojem to ve mě nezanechalo, sice pokus o další poskakující kameru, ale jinak to na mě působilo ukrutnou nudou:-(

  18. no, my co máme rádi paula andersona, víme o starých peršanech jen to nejlepší.

  19. Tak z tohohle filmu by mel nejvetsi radost pan Goebels.

  20. určitě, z historického hlediska určitě. ale udělaný je fakt dobře, uznávám, i když mě tento způsob ztvárnění moc nebere.

  21. Mně osobně je jedno, jestli to je komixový román,/film,/grafický román či co to… ale… 300 se mi prostě nelíbí!

  22. Vybornej film
    Nahodou me se film moc libil…Smutny, zamilovany, tragicky a vsech ostatnich skoro blbostí nikdo nekritizuje a pritom vsechny patrej do kategorie sci-fi. Tohle byla opravdu rez a kaslu na to jestli to je podle pravdy nebo spravne podle komiksu ale film ma chytnout a clovek ma zapomenout ze je vubec v kine. A presne takhle film pusobil. Skoda ze dneska se toci jen o lidskosti, zachrante williho a umirajici babicce nebo o zklamany lasce…ja davam plnej pocet bodu!!! Super podivana a pribeh je tam taky jasnej…kolik vnoucat po nem bude truchlit me vubec nezajima a jsem rad ze to tam nebylo.

Zveřejnit odpověď