Kam kráčíš, filme?

Častokráte filmoví teoretikové bádají nad budoucí podobou světa celuloidového pásu. Tedy, celuloidového…

filmbulvar

Ač je tohle slovní spojení zažité a (nejen pro mě) i oblíbené, již dávno není pravdivé. Začátkem druhé poloviny dvacátého století se z nestabilního celuloidu přešlo na acetáty celulózy, přesto se dnes dá slovo celuloid chápat jako metafora pro klasický filmový pás. I jeho používání je ovšem s přibývajícím časem na ústupu, tento formát je postupně vytlačován digitálními technologiemi, ruku v ruce s digitalizací kin, z nichž pomalu mizí cívky s filmovými pásy.

Samozřejmě, k úplnému odstavení kinofilmu pravděpodobně nedojde, vždy se totiž najdou režiséři-klasici-oldschooloví fanatici, kteří svodům digitalizace nepodlehnou. (Mezi ně patří například Christopher Nolan, jenž si zamiloval IMAX formát.) Nebudu se stavět na jednu ze stran sváru digitální vs. kinofilm, souhlasím totiž s názorem Martina Scorseseho, že obojí má svoje pro a proti.

To se však bavíme o technologické revoluci ve světě filmu, která začala poměrně nedávno. V současnosti však došlo k několika událostem, které by mohly vést ke změně ve financování filmů – což je téma, na které se pokusíme zacílit.

Termín crowdfunding, tedy v překladu davové financování, označuje způsob získávání kapitálu prostřednictvím veřejné sbírky. Jistě, tento model není zase taková novinka, jeho kořeny sahají až do 17. století, kdy se movitější občané skládali na tisk knih, dokonce i v naší historii by se jich pár objevilo – tím nejznámějším je jistě sbírka na Národní divadlo. Významný mezník v historii crowdfundingu představuje duben roku 2009, kdy byla spuštěna webová stránka Kickstarter.com. Na ní kreativci z oblasti počítačových her, hudby, filmu a dalších vystavují svoje projekty, které nemohou spustit kvůli nedostatku financí, komunikují s návštěvníky stránky, předkládají jim svoji vize a oslovují je – návštěvníci pak svými dary de facto rozhodují, které produkty jsou životaschopné a které nikoliv.

Existují dvě formy crowdfundingu. První je založená na čístém altruismu dárců, kteří si svými prostředky koupí pouze dobrý pocit. Ve druhém, funkčnějším modelu, dárci oplátkou za svůj vklad získávají také bonusy – v případě filmu může jít jak o fotografie z natáčení, elektronickou kopii scénáře, účast na premiéře, DVD, tričko, malou roli ve filmu a další, fantazii se meze nekladou.

Mezi nejúspěšnější a nejzajímavější projekty kickstarteru patří vývoj hodinek Pebble, propojitelných s Androidem či iPhonem (vybráno takřka 10,3 milionu dolarů) či nové herní konzole OUYA (8,5 milionů). Technologie v tomto žebříčku vládnou, umělci však neodchází s prázdnou. Zpěvačka Amanda Palmer získala přes kickstarter více než milion na natočení svého dalšího alba, tvůrci filmové adaptace komiksu The Goon pak takřka půl milionu.

13. března byl na kickstarteru spuštěn projekt, který jistě přispěl k zamyšlení filmových tvůrců nad financováním svých děl. Přes 70 tisíc dárců dalo dohromady takřka 5 milionů dolarů (možnost darování bude spuštěna ještě 5 dní) na celovečerního snímku, vycházejícího ze seriálu Veronica Mars.

Také u nás můžete přispět na vývoj profesionálního, celovečerního filmu, a stát se tak de facto producenty v míře, po jaké sami zatoužíte. Marek Dobeš, který se podílel na filmech Byl jsem mladistvým intelektuálem, Choking Hazard či Kajínek, spustil na české verzi kickstarteru – startovac.cz – projekt Vidět a zemřít, komedii podle scénáře, na kterém Dobeš kdysi spolupracoval s Jiřím Pavlovským a Štěpánem Kopřivou, a který nedávno sám přepsal. Pro detaily projektu, případně kvůli udělení samotné podpory, navštivte jeho stránku.

Druhým projektem je Krásno, krimikomedie Ondřeje Sokola. Ten sice již získal základní prostředky pro natočení filmu, formou dárcovství se však snaží o navýšení rozpočtu (lepší triky, výprava, marketing). Bližší info zde.

Těžko soudit, nakolik crowdfunding v budoucnosti zasáhne do způsobu financování filmů, v nejbližších desetiletích bude pravděpodobně stále menšinovým, alternativním způsobem získávání zdrojů, využívaným především pro menší, nezávislé snímky. Přestože je tedy krokem sympatickým a vítaným, až čas ukáže, zda bude krokem kupředu, nebo stranou.

Josef Horký (zástupce šéfredaktorky)

josef.horky@fan­tasyplanet.cz

Další články autora

Sdílet...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

1 komentář

Zveřejnit odpověď