Atuánské hrobky – Do temnoty a zpět

Od začátku roku jsme se polepšili a snažíme se více recenzovat i audioknihy. Tenhle rok už jsme zvládli tři! A teď přinášíme další kousek do sbírky. Tentokrát se podíváme do Atuánských hrobek Ursuly Le Guinové.

Kněžka temnot

V Atuánských hrobkách platí, že jakmile zemře nejvyšší kněžka, vydají se níže postavené kněžky najít její novou reinkarnaci. Tentokrát se onou vyvolenou stane Tenar; tato dívka se totiž narodila ve stejnou dobu, kdy velekněžka zemřela. Tenar je odvedena do hrobek, kde přijde o své jméno a získá nové. Stane se Arhou, Pozřenou, velekněžkou tajemných starodávných zlých sil ukrytých pod zemí a přijme svůj osud sloužit svým bohů. Jednoho dne ovšem do jejího temného podzemního panství zavítá jakýsi čaroděj a vše se změní!

Atuánské hrobky se odehrávají několik let po událostech Čaroděje Zeměmoří, prvního románu šestidílné série Zeměmoří americké spisovatelky Ursuly Le Guinové. Díky tomu, že se jedná o volné pokračování vyprávějící samostatný příběh mladé kněžky Arhy, nemusí se posluchač neznalý předchozích událostí obávat, že by se ve vyprávění ztratil. Stačí si přečíst obsah prvního románu a bude to v pohodě. Znalci budou samozřejmě trochu ve výhodě a pochytí některé náznaky, odkazy a onoho čaroděje v kobkách poznají určitě mnohem dříve, než jej sama autorka představí.

Postavy, to je to, oč tu běží

Z výše nastíněného obsahu, útlosti románu a délky časové stopy je patrné, že příběh sám není nijak rozvláčný a lze jej shrnout v pár větách. A kdybych to hodně zjednodušila, tak se dá říci, že se v něm toho tolik neděje. Ono to ale vůbec není na škodu! Ursula Le Guinové je totiž famózní vypravěčka, která umí vytvořit tu správnou atmosféru a zručné zvládá popisné pasáže. Z jejích slov a popisu podzemních komplexů – v nichž pobývají Bezejmenní (bohové), jimž Arha slouží – na posluchače padá menší klaustrofobie a přesvědčení, že by ho do té temnoty, kde čeká, kdo ví co, vážně nikdo nedotáhnul ani dvěma páry statných volů. Nikdo nechce tápat v černočerné tmě, počítat minuté průchody a pamatovat si všechny odbočky jen proto, aby se vůbec z toho bludiště vymotal.

Krom toho disponují Atuánské hrobky i promyšleným konceptem světa; autorka neponechala nic náhodě a má promyšlenou hierarchii, pravidla i ceremoniály spojené s kněžkami Atuánských hrobek. K tomu tady ještě existuje ono podzemní bludiště s řadou místností, kupou chodeb a slepých cest, kam může vstoupit jen hrstka vyvolených.

Tím nejdůležitějším jsou ovšem postavy! Nebo přesněji řečeno Arha/Tenar a její vývoj v průběhu celého příběhu. Je více než zajímavé sledovat, jak se pětiletá bezstarostná dívka promění ve velekněžku, jež bez zaváhání odsoudí trojici mužů k pomalé smrti vyhladověním a dehydratací. Věci ovšem nejsou tak černobílé, jak se na první pohled zdají, jelikož výčitky svědomí čas od času dopadnou i na samotnou velekněžku temných sil. Vnitřní souboj se naplno rozhoří v okamžiku, kdy do hry vstoupí čaroděj Ged, jehož Arha zavře v podzemí. Dívka si musí vybrat! Buď pomůže čaroději, nebo bude nadále sloužit Bezejmenným. Díky tomuto dynamickému charakteru se posluchačovy sympatie přelévají z jedné strany na druhou, přesně podle toho, v jakém bodě svého vývoje se hrdinka zrovna nachází.

Kouzlo mluveného slova

Přestože je hlavní postavou Atuánských hrobek dívka, vsadilo Tympanum na mužského vypravěče, Tomáše Juřičku – jeho hlas můžete znát třeba z Hvězdné brány (Atlantida), kde daboval postavu Radka Zelenky – a určitě tím neprohloupilo! Přestože Juřička zcela nespadá mezi tu vzácnou skupinu se specifickým hlasem, kdy mluvčího poznáte hned na první dobrou, má přesně tu barvu hlasu, která se při předčítání velice příjemně poslouchá, a to především v květnatých popisných částech knihy. Pokud dojde na přímou řeč, neočekávejte střídání hlasů, jak to někteří narátoři dělají. V tomto případě by něco takového působilo poněkud zvláštně vzhledem k tomu, že v románu převažují ženské postavy. Mnohem důležitější než střídání hlasů je tón, jímž je daná věta pronesena. A v tomto bodě není co vytknout! Přednes navíc doplňuje příjemný hudební doprovod.

Sympatická je i délka jednotlivých zvukových stop. Jejich stopáž ohledu na délku jednotlivých kapitol nepřesahuje 15 minut. To představuje ideální délku, pokud máte za běžných okolností problém s nedostatkem volného času, nebo pokud hledáte něco krátkého před spaním, u čeho zároveň neusnete. Nicméně pro zachování celistvosti doporučuji poslechnout najednou vždy alespoň celou kapitolu.

Jméno Ursuly Le Guinová se zcela právem objevuje v různých seznamech fantasy knih, které by měl člověk znát. Jedná se o spisovatelku, která dokáže nejen pár slovy zachytit tu správnou atmosféru, ale též výborně pracuje s postavami, jejich vývojem a vnitřním bojem. A to vše je díky nakladatelství Tympanum zabaleno do příjemného audioknižního zpracování.

Autánským hrobkám by měli věnovat pozornosti ti, kteří o Ursule Le Guinové slyšeli, ale zatím se třeba nerozhoupali k tomu, aby se na nějaké její dílo podívali blíž. Tato audiokniha může posloužit jako odrazový můstek, jak se s touto autorkou seznámit. Minout by ji též ovšem neměl nikdo, kdo má rád příběhy stojící především na rozvíjejících se postavách. A mimochodem: pokud chcete začít pěkně od začátku, má Tympanum.cz v nabídce i Čaroděje Zeměmoří.

Ursula Le Guinová: Atuánské hrobky

Vydalo: Tympanum, 2020

Interpret: Tomáš Juřička

Délka: 5 hodin 46 minut

Formát: MP3 ke stažení

Cena: 239 Kč

Podpořte tympanum.cz koupí e-knihy přímo ZDE 

Sdílet...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

Zveřejnit odpověď