Recenzia: David Coepp: Parazit – audiokniha

Výskum kozmu nezastavíte. Ktohovie, čo sme už vypustili na obežnú dráhu? Koľko mikroorganizmov, či iných organizmov. Kto nám povie, čo sa stane, ak sú vystavené rôznym vplyvom vesmíru a extrémnym podmienkam? Výsledky podobných experimentov pravdepodobne podliehajú najvyššiemu utajeniu. Lenže, čo ak sa čosi vo vesmíre zmutované náhodou dostane medzi ľudí?

Nedotýkajte sa vecí na zem spadnutých

Zvyšky vesmírnej stanice Skylab v atmosfére nezhoreli. Bola to náhoda či smola, že neporušené dopadli kamsi do austrálskej pustiny. Tamojší obyvatelia si z nich spravili atrakciu. Nikto netušil, že kusy kovu obsahujú aj drobné huby. Tie teraz majú skvelé podmienky na rast a rozmnožovanie. Čo domorodcom hrozí?

Zistiť rozsah katastrofy sú vyslaní Roberto Diaz a Trini Romanos, sekunduje im biologička Martinsová. To, čo nájdu na mieste, ich doslova šokuje. Musia sa okamžite rozhodnúť a radikálne minimalizovať dosah škôd na zvyšok sveta. Z postihnutej oblasti odvezú len jedinú zapečatenú vzorku huby. Bezpečne ju uložia v priestoroch druhého suterénneho podlažia v prísne stráženom vojenskom objekte. Kto by vtedy povedal, že sa objekt stane pre armádu príťažou, predajú ho a nebezpečná vzorka zostane bez kontroly?

Cake, vlastným menom Travis, je bývalý väzeň. Svoje si odkrútil a našiel si prácu nočného strážcu. Robí vo firme prenajímajúcej skladovacie priestory. Veľa si nezarobí, no je to dobrý štart do nového života. Jeho nadriadeným je Griffin, trošku pribrzdený chlap s prepitým mozgom. Tlačí na Cakea, aby mu pomáhal kšeftovať s prechovávaným kradnutým tovarom. Bude mať Cake rozum, či sa znovu do niečoho namočí?

V rovnakej firme pracuje aj krásna Naomi, o ktorej Cake sníva odkedy ju prvýkrát zbadal na monitore. Náhoda je blbec a on sa s Naomi akoby zázrakom zoznámi. No vysnívaný románik sa skončí úplne inak, než si predstavoval v svojej bujnej fantázii. Tajomné pípanie, pravidelne sa rozliehajúce skladovacími priestormi, všetko zmení. Naomi a Cake chcú zistiť, čo zvuk vydáva a čo to znamená. Netušia, že sa priplietli k dobrodružstvu, ktoré by si obaja radšej odpustili. Zistia, že pod skladovacími priestormi existuje prvé aj druhé suterénne podlažie a na ňom sa dejú divné veci. Bude sa po nich strieľať a budú ich chcieť zabiť aj inými spôsobmi. Oboch donútia utekať, bojovať, pomáhať akémusi vyslúžilému vojakovi a nakoniec podajú najväčší fyzický výkon od skončenia strednej školy.

Vojenským vyslúžilcom je Roberto Diaz. Viackrát upozorňoval na možnosť biologickej hrozby. No jeho nadriadený podcenili riziko, ktoré uskladnená vzorka predstavuje. Teraz sa Roberto vracia. S autom plným ochranných oblekov, zbraní a s jednou skvelou bombou sa rúti po cestách do bývalého vojenského priestoru, z ktorého si tajomný, vesmírnym žiarením zmenený organizmus, hľadá cestu na povrch a medzi ľudí. Bude potrebovať pomoc.

Niečo je dobre a dačo zle

Po zaujímavom a napínavom úvode nasleduje pomerne zdĺhavá časť, ktorá sa môže niekomu zdať chvíľami nudná. No spoznávame v nej ďalších hrdinov a reálie, potrebné k rozvíjaniu zápletky.

Poslucháča zaujmú charaktery postáv. Ich reč, pohyby, oblečenie, myslenie aj správanie sú vykreslené plasticky a realisticky. Či je to Cake, zodpovedná Naomy, zostarnutý Roberto alebo mierne pribrzdený Griffin a jeho partia.

Cake je ukecaný. Klapačka sa mu nezatvorí a čím je pod väčším tlakom, tým viac melie. Snaží sa z problémov vykecať, čo sa mu väčšinou nedarí. Tento bývalý väzeň má šťavnatý slovník a dal si záväzok, stať sa obyčajným nudným občanom. No je magnetom na problémy.

Naomi už má tiež voľačo za sebou. Kedysi si užívala život, mala veľké plány, no tehotenstvo všetko zmenilo. Dala vale svojim snom a jej svet sa zúžil na zamestnanie a starostlivosť o dieťa.

Aj postavy ako Roberto, ktorý problémy rieši s chladnou hlavou a je takým osamelým správňáckým kovbojom cválajúcim prériou do západu slnka, či večne pripitý a nechutný Griffin. Hrdinovia sú vystihnutí tak, že si ich poslucháč dokáže živo predstaviť.

Ktože nám to hovorí?

Filip Švarc je jeden z najobsadzovanejších dabingových hercov a nahovoril aj viacero audiokníh. Preto bol dobrý ťah zveriť mu úlohu rozprávača. No ani skvelý Švarcov prednes nedokáže posunúť B-čkovú predlohu na vyššiu úroveň. Dokázal však spraviť audioknihu natoľko pútavú, že si ju budete po celý čas užívať a nad problémami knižnej predlohy začnete premýšľať až po dopočúvaní. Skvelú prácu odviedol najmä v koži Cakea. Táto postava rozpráva špecificky, veľa a rýchlo. Narátor presne vystihol Cakeov charakter, a hoci by vám množstvom a kadenciou rečí mohol začať liezť na nervy, nestane sa tak. Švarc so šarmom a nadhľadom spravil Cakea znesiteľným.

Hudobné predely sú krátke a založené hlavne na elektronickej hudbe. Rýchla melódia v ktorej sú v popredí bubny či škrípavé alebo kvílivé zvuky elektrickej gitary navodzujú pocit nebezpečenstva. Náhle pocítite čas, ktorý sa hrdinom kráti. V melódiách zaznieva naliehavosť a výzva rýchlo utiecť a zachrániť sa. Počas pátrania po zdroji pípania sa pípanie pravidelne ozýva aj počas replík postáv. Počuť ho v pozadí a dráždi poslucháčovu predstavivosť. Tieto hudobné vložky dokazujú, že aj kratučké skladby a zvuky stačia na to, aby zasiali do poslucháča nepokoj a obavy z toho, čo sa udeje.

V hlavnej úlohe cordyceps

Cordyceps je huba, ktorá sa v literatúre nevyskytla prvýkrát. Pomerne nedávno sme boli uchvátení románom Všemi dary obdarovaná, kde si cordyceps zahral hlavnú úlohu. Zatiaľ čo spomínaný román bol skvelým čítaním, Parazit sa nevyhol všetkým typickým americkým filmovým klišé, na aké si len spomeniete. Niet divu, veď autor je známy scenárista a pri tvorbe románu evidentne zabudol, že nepíše filmový scenár. Rátajte teda s tým, že čo sa  môže pokaziť, to sa poser…. Postavy konajú hrdinské činy pár sekúnd pred vypršaním času, tvrdí muži a ženy sú vždy tí správni tvrdí muži a ženy. Zakaždým sa nájde niekto ochotný nepočúvnuť oficiálne rozkazy a vykonať veci, kvôli ktorým by mohol zabudnúť nielen na úspešnú kariéru, ale aj slobodu. Do akcie povolajú vyše sedemdesiat ročného dôchodcu a očakávajú, že bez pomoci a riadneho zabezpečenia zo zázemia, podá výkon hodný amerického vojaka. Jednoduchá huba cordyceps je schopná sa premyslene vyvíjať, zdokonaľovať taktiku prežitia, okamžite reagovať na zmeny a pamätať si. A dalo by sa ešte dllllho pokračovať…

Pravdou ale je, že vynikajúci rozprávač dokáže aj z horšej knižnej predlohy spraviť skvelú audioknihu. Rovnako je to aj v tomto prípade. Preto ak ste milovníkmi amerického spôsobu života, milujete takmer až nepravdepodobné náhody, záchranu v hodine dvanástej, či superhrdinov z radov obyčajných civilistov (tých uniformovaných, pracujúcich pre organizácie majúce v názve nič nehovoriacej skratky samozrejme tiež), audioknihou Parazit budete nadšení. Tí, ktorí si radi vypočujú hocičo napínavé, sa vďaka tvorcom audioknihy vskutku dobre zabavia.