10 nejlepších filmů roku 2010

Blíží se konec roku a s ním i čas závěrečných rešerší, které někteří nenávidí, někteří (například já) milují. Nyní se tedy podíváme na čistě subjektivní (ale snad i trochu všeobecný) žebříček těch nejlepších filmů roku (z toho 8 obsahujících prvky fantastiky a další dva nežánrové, ale přesto fantastické). Literatura bude následovat, na starost si ji vezme Boris Hokr. Pokud s názory autora nesouhlasíte, neváhejte se vyjádřit v diskuzi.

10. místo: Megamysl (premiéra v ČR 2. 12.)

V souboji o účast v této top ten poráží Megamysl jen o píď jiný animáč věnující se tématu převychování superpadoucha – Já, padouch – hlavně proto, že tam, kde je Megamysl vtipný, je Padouch infantilní. Přesto jde o dva skvělé animované filmy pro celou rodinu.

9. místo: Piraňa 3D (premiéra v ČR 7. 10.)

Bezesporu jeden z nejzábavnějších filmů letošního roku. Piraňa 3D se nebere vážně ani co by se za stržený nehet vešlo, což divákům přirozeně vyhovuje. Při scéně, kdy se dvě piraně přetahují o utržený úd, zatímco pozadí je tvořeno malebným zátiším stoupajícího silikonu, jsem se doopravdy nasmál. Recenze: /…ek/pirana-3d

8. místo: Solomon Kane (premiéra v ČR 24. 6.)

Ač natočený již v loňském roce, díky liknavosti českých distributorů jej lze do tohoto žebříčku zařadit. Další snímek natočený na náměty povídek z pera zakladatele a mistra žánru sword & sorcery Roberta Erwina Howarda, který stojí i za nesmrtelným Conanem, sice neudělal díru do světa (vlastně se po finanční stránce jednalo o docela solidní propadák), my jsme ho však i přes laciné triky a Marka Vašuta žrali s uspokojivým pochrochtáváním. Recenze: /…solomon-kane

7. místo: Harry Potter a Relikvie smrti 1/2 (premiéra v ČR 18. 11.)

První část posledního dílu o Potterovi. Je tu vůbec někdo, kdo tento snímek neviděl? Recenze: /…smrti-cast-1

6. místo: Scott Pilgrim proti zbytku světa (premiéra v ČR 14. 10.)

Arkáda? Metafora pro pekelný kruh zvaný pubertální milostné vztahy? Sakra, o čem ten film vlastně je? Těžko říct, ale Scott Pilgrim je rozhodně nářez plný postmoderních odkazů, který díky své přemíře šílenosti a zběsilosti padne do oka jen málokomu. Komu však střep z tohoto magického zrcadla v oku uvízne, tomu se snadno dostane až k srdci. Recenze: /…zbytku-sveta

5. místo: Jak vycvičit draka (premiéra v ČR 1. 4.)

Letošní překvapení. Hlavní hrdina Škyťák je absolutní loser ve světě neurvalých vikingů, který má sakra štěstí, že se spřátelí s nejlepším možným tvorem – drakem. Navíc nejde o draka ledajakého, tento má oči vyrenderované tak smutně, že za srdce chytnou i bezcitného náčelníka vesnice a Škyťákova otce v jedné osobě. To vše v kombinaci s parádní hudbou Johna Powella. Studio Dreamworks si přes dva měsíce mohlo myslet i na Oscara za nejlepší animovaný film.

4. místo: Kick-Ass (premiéra v ČR 6. 5.)

Další loser, v tomto žebříčku již třetí. Co naplat, přestože Kick-ass neobsahuje ani zbla fantastiky, film je to doopravdy fantastický. Matthew Vaughn, režisér Hvězdného prachu, ukázal, že jeho předchozí úspěch rozhodně není náhoda, a natočil tento zběsilý trhák. Kdo se mnou nesouhlasí, měl by se začít v noci zamykat, protože Hit girl není nikdy dostatečně daleko. (Á propos: To zamykání stejně nepomůže…) Recenze: /…ss-jako-film

3. místo: Toy Story 3: Příběh hraček (premiéra v ČR 17. 6.)

Dle mého horký adept na Oscara za nejlepší animovaný film. Třetí příběh hraček předbíhá svoje dva vydařené předchůdce a z filmů v tomto žebříčku obsahuje ve svých kouzelných minutách rozhodně největší porci emocí. Kovboj Woody a Buzz rakeťák, nerozlučná dvojka, se tentokráte musí postavit pravděpodobně nejtěžšímu úkolu – faktu, že Andy dospěl, a dospělí na hračky (bohužel) nemají čas.

2. místo: Prokletý ostrov (premiéra v ČR 25. 2.)

Další fantastický film neobsahující fantastiku. Martin Scorsese však vytvořil perfektní dílo, které dokazuje, že je i přes vysoký věk stále ve skvělé formě. Ač je pointa předem odhadnutelná, Prokletý ostrov diváka vtáhne svou hutnou atmosférou a precizní režií a nepustí až do posledního titulku. Nominaci pro Leonarda DiCapria! – část první.

1. místo: Počátek (premiéra v ČR 22. 7.)

O tom, že je Christopher Nolan výjimečným režisérem, darmo mluvit. Nejenže pozvedl Batmana zpět do výšin Gothamského i světového nebe, on si tu a tam odskočí natočit si nějaký ten „svůj malý filmek“, který pak hltá miliony diváků. Po Dokonalém triku je to tentokrát neméně dokonalý Počátek, ve kterém Nolan dokonce ukazuje, čím to, že je v době hollywoodské tvůrčí krize tak originální – on skrze sny krade ostatním tvůrcům nápady! Nominaci pro Leonarda DiCapria! – část druhá. DiCaprio by si však zasloužil i zlatou plešatou sošku – ne proto, že by byl nějak výjimečným hercem (přestože nepochybné kvality se mu upřít nedají), ale za jeho skvělý čich na skvělé role.

Josef Horký (redaktor)

josef.horky@fan­tasyplanet.cz

Sdílet...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

30 komentářů


  1. No nic moc výběr. Dát Solomona Kane mezi TOP 10 za minulý rok? Harryho Pottera? Inception? I Scot Pilgrim mi přijde trošku mimo, byť to byl velmi pěkný film… Tohle mi přijde spíše jako reklama masových filmů, než jako opravdové bilancování. Ale nu což, sto lidí…

  2. a jaký filmy bys tam potom chtěl dat? protože jak tak koukám, tak z tohohle ranku jich moc natočených nebylo. A Inception je jeden z nejoriginálnějších a nejpromaknějších snímků za poslední dobu

  3. nemám výhrady
    nemám výhrady! jen mi tam trochu chybí the social network…

  4. to matt85
    Social network však není film s prvky fantastiky (vím, že Prokletý ostrov a Kick-ass také ne, ale ty jsou alespoň horor, resp. komiksový film).

  5. teda jako, dát do top 10 harryho pottera, s tím tedy upřímně vůbec nesouhlasím, i ten Solomon Kane je až podezřele moc vysoko podle mého hodnocení, když jeho závěr je postaven na až moc okatém deus ex machina. Naopak Megamysl bych posunul o X příček nad pottera, jelikož jsem se u něj bavil přímo královsky. Plně souhlasím s Inception, žádný jiný film za celý rok mě tak nenadchnul a nestrhnul jako právě Počátek. A kam se poděl TRON? sice slabší příběhově, ale graficky stokrát lepší jak harry poser

  6. Im not ready for hell
    Právě že díky Markovi Vašutovi je Solomon Kane tak děsně COOL 😀 Ne jako bez prdele, tahle béčková fantasy si na nic nehraje a patří mezi to nejlepší, co loni v kinech bylo. Slovy klasika: Můžeme o tom diskutovat, můžeme o tom vést spory, můžeme s tím nesouhlasit, ale to je tak všechno, co se proti tomu dá dělat.

  7. No nevim
    Hodně subjektivní žebříček. A podivně pojatý.

    Titulek hlásá “10 nejlepších filmů”, ne “10 nejlepších fantastických filmů” – tudíž by tam mohl patřit když už ne Social Network, tak třeba Black Dynamite (což je podle mě stokrát větší fantastika, než Piraňa 3D, která je jenom přiblblej spatterpunk) určitě.

    Postrádám tady Imaginárium dr. Parnasse, burtonovu Alenku, Moon, Iron Mana 2, Mr. Nobodyho a Predátory. Tron Legacy byl shit, ten mi neva.

    A ten Scorsese je taky dost diskutabilní. Mysteriózní thriller, hmm… No dobře.

  8. to Martin K
    Ačkoliv titulek hlásá 10 nejlepších filmů, stále jsme na půdě fantasyplanet, tudíž by byl přívlastek fantastických pravděpodobně irelevantní. Samozřejmě je subjektivní, objektivní je např. žebříček na csfd, či jiných webech s filmy hodnocenými větším počtem uživatelů.

  9. to Martin K
    Vysvětlil to anonym, já jen dodávám, že je to napsáno v perexu…

  10. to anonym
    Jo jasně, csfd žebříček je děsně objektivní – banda pozérů, všichni se papouškujou navzájem a odlišný názor zapadne ve vlně mainstreamu. Nic není objektivní a csfd uz vubec ne.

  11. Harry Potter na tak krásném místě? To je osuda všech ostud. Tenhle výběr je odporná reklama. Počátek je pro mě na prvním místě, Jak vycvičit draka bych dala na druhé a zbytek zaplnila něčím méně komerčním. Ale hlas lidu=hlas boží…

  12. to Shade
    A co je “méně komerční”? Studentský film, kde skřeti jsou středoškoláci zabalení v hadrech? Pokud vím, tak Solomon si např. musel vystačit s pramalým rozpočtem (proto tam má Marek tak výraznou roli :-D) a o úspěchu Barbara Conana se tvůrcům může jen zdát. Kane tedy rozhodně nepatří do té škatulky “komerční” film, ať už pod tím vidí každý cokoliv.

    Navíc tenhle server si nikdy nehrál na nic alternativního, ukazuje zde jak “komernčí”, tak “nekomerční” knížky a stěžovat si na komerci je tedy samozřejmě mimo mísu.

    Tak schválně, vyjmenuj aspoň pět nekomerčních fantasy filmů, které jsme mohli loni vidět jinde než v kumbále FAMU.

  13. Shade
    jaká reklama sakra? Já myslel, že se to zakládá na nějakým vkusu a ne reklamě. Nevěděl jsem, že čeští distributoři platí Fantasy Planet, aby jim dělali reklamu…ale asi o tomhle webu víš mnohem víc než já

  14. No samozřejmě, copak jsi o téhle konspirační teorii ještě neslyšel? Je to ve všech novinách a ve zprávách na Nově.

  15. to Martin K.
    Martin K., Většina z těch filmů je spíš z roku 2009, ne? Každopádně díky za aspoň nějaký seznam, třeba za mě, Moon stoprocentně.

    Já bych tam nedala ty pohádky… třeba Toy Story, ani How to train your dragon.
    Naopak bych tam třeba ráda viděla “Devil”, a když už 2009, tak třeba “Daybreakers”. Taky bych navrhla nějaký ten seriál, třeba Walkind Dead je příjemným překvapením.

  16. to mellie
    Nedávno jsem zrovna viděl první díl Walking dead a doopravdy mě tenhle seriál zaujal, určitě bych se tomuto a dalším chtěl v jednom článku věnovat. Každopádně, současným seriálovým favoritem je pro mě True blood, i přes rozporuplnou finální epizodu třetí řady. Devil? Mě například tenhle film zklamal – to nejlepší bylo vidět v traileru, stejně jako se z něho dalo vyčíst, kdo z lidí ve výtahu je tím ďáblem.

  17. answers
    mellie: Bral jsem to podle článku, kde jsou relevantní premiéry v ČR. Třeba takovej Shutter Island se taky točil v roce 2009, ale premiéru měl až v járu 2010, a Solomon Kane totéž 🙂

    Anonym & PavlaL: Mně je jasný, kde se pohybujeme, i co se píše v perexu 🙂
    Vyjadřuju svůj nesouhlas s autorovou volbou filmů a konstatuju, že to skutečně je subjektivní. Kdybych ten žebříček tvořil já, oplýval by filmy, co jsem uved.

  18. to walome
    A nejsi pózer náhodou ty sám?

    Odlišný názor nemusí být vždy ten správný. Rebelové jistě mívají punc sympatičnosti, ale rebelství bez rozhledu či pouze vyhraněnost sama o sobě nezaručuje už vůbec nic…
    Jistě, csfd má tu sílu i slabinu v tom, že zde filmy hodnotí poměrně velké množství lidí a tak je naprosto jasné, že nejvyšší “body” může získat snímek, který se tzv. “líbí všem”. Jaký to bude? Aniž bychom se na příslušnou stránku dívali můžeme vsadit např. na Forresta Gumpa a víme, že neuděláme chybu (byť je aktuálně tuším “až” na druhém místě).

    Zde však přistupuje další důležitá okolnost a tou jsou osobní dispozice každého jedince. Stačí nebýt povrchní, případně líný, seznámit se komentáři, které daný snímek hodnotily vysokým i nízkým stupněm a dozvědět se proč. Snadno se lze poté dozvědět, že se konkrétnímu přispěvateli nelíbil např. scénář, kamera nebo výkony herců. Dost často je také zmíněn důvod. Opravdu netuším, zda je takový problém, zhodnotit si sám pro sebe, zda mi takový pohled vyhovuje nebo ne? A zjistit, zda by mi film vyhovoval nebo ne.
    Než jeden zaručeně správný názor, je mnohem přínosnější průřez názory…

    Dále bych se pozastavil u onoho zesměšňovaného mainstreamu. Všechno co není mainstream je cool? Kdo to řekl a především, kdo to rozhodne?
    Odpovím si sám: nebude to opět nikdo jiný než diváci, kritici recenzenti – tedy naprosto obdobná a subjektivně hodnotící skupina lidí, která v jednotlivci neskýtá záruku správného úsudku.

    No a na úplný závěr jsem si nechal bonbónek k zamyšlení. Csfd je poměrně košatá databáze a lze v ní nalézt skutečně ledacos. Stejně tak přispěvatelů je tuším více jak sto tisíc a mezi nimi je celá řada fandů nejrůznějších žánrů. Ptám se proto, kdo se bude dívat a kdo bude hodnotit žánrový film a nebo film, který do mainstreamu nespadá?
    Bude to někdo, kdo chodí do kina na hollywoodské romantické komedie? (Nic proti nim, jsem tolerantní. Byť i tam se najdou lidé, kteří nepohrdnou ničím – mají rádi filmy jako takové. ) Proboha, proč by to dělali? Z nějaké touhy po sebemrskačství se budou dívat např. na japonský kreslenýá fim v němž skupinka zvířátek nalňuje lidské skutky a osudy…? Pochybuji…
    Proto snímky které z nejrůznějších důvodů nepatří do hlavní vlny, budou hodnoti jen ti, které daný žánr nebo typ filmů zajímá… A to v naprosté většině… Lze pak takové hodnocení považovat za úzkoprsé a nedostatečné? Domnívám se, že nikoliv. Hodnotí jej totiž někdo, kdo má daný žánr rád, sleduje jej a zpravidla o něm mívá i velmi dobrý přehled…

    BTW Solomon Kane je klasické “béčko” – byť sympatické. Ovšem bez Jamese Purefoye by bylo výrazně méně atraktivní…

  19. to Martin K.
    1. I vztahovačnost je nepochybně lidská vlastnost. – Hodnotit ji nehodlám.
    2. “My, všichni, všem” je kdo?
    3. Pokud nejsem v “my” jsem dle definece některých vlastně cool. Takže díky.

  20. mazlík
    Neděkuj, to byl sarkasmus. (FYI)
    Člověku (walome), který si něco takového myslí o veřejných serverech (jako je čsfd), není nutné podávat psychologické referenční výklady o logice fungování takových serverů.
    Protože jeho to nepřesvědčí a ostatní lidi, co si to třeba přečtou, to v půlce znudí.
    Věříš-li v objektivitu čsfd, nemám nic proti tomu – i já si tam občas dopřeju koment. Čsfd plní svůj úkol jako veřejná databáze a fórum, nic víc to ale není. Baží-li někdo po názoru druhých lidí na konkrétní film a nechce se mu číst recenze, může mu posloužit i tak. Osobně upřednostňuju si na film zajít, pak si udělat obrázek.
    A na ty tvý hnidopišský tři body reagovat nehodlám.

  21. to mazlík
    Prosimtě hlavně tady neveďme nikam nevedoucí debatu o tom, že každej má svůj názor, který se liší od těch ostatních. To tak samozřejmě je. Ale ne na csfd 🙂 Jde o to, že když už čty tu “zasvěcené” komentáře na csfd, tak se mi chce blejt. Je to tam samej “znalec” filmu, všichni se v tom děsně vyznaj a přitom nezáleží na ničem jiném, než na vkusu.

    A o databázi jako takové neni pochyb, ta je výborná.

    A Solomon je krásné béčko, tak to totiž má být. Netřeba z toho dělat něco víc, v tom je ta krása.

    Martin: přesně tak – mě je zbytečné přesvědčovat 🙂

  22. to Martin K.
    Na mé hnidopišské tři body už jsi zareagoval a to hned v první větě… A beru na vědomí – to jsem opravdu ale opravdu nepoznal. Možná, že kdybys méně piloval svůj vybroušený sarkasmus, nemusel jsi objevovat hnidopišství v komentářích ostatních, ale to už přenechám tvé laskavé úvaze.

    Nenutím nikoho, aby mé komentáře četl, tzn. že ani nesleduji, zda jsem někoho znudil k smrti. Stejně tak můj výklad není psychologický či referenční, – takové ambice jsem nikdy neměl a nemám.

    Csfd v zásadě objektivní je a to z důvodů, které už jsem popsal. On totiž lepší způsob hodnocení neexistuje, pokud pominu osvíceného a všestranného kritika, který ovšem rovněž neexistuje. Stejně tak připomínám, že nestačí sledovat jen procenta, ale především číst komentáře.

    Nerad bych ale skončil tak, že přijde někdo a prohlásí, že žádné objektivní hodnocení jako takové vlastně není. – To je pro kočku… Jistě srovnávat mezi sebou nejrůznější žánry i léta vzniku je víc než ošidné, ale zase na tom není nic špatného, protože jednoznačné kritérium dobrého filmu nikdy a nikým stanoveno nebylo. A nestanoví ho ani nikdo v této diskuzi, proto jsem se pozastavoval nad oním okázalým pohrdáním…

    Já si také zajdu do kina – chodím tam každý týden minimálně jednou, ale že bych měl tolik času, abych mohl vidět všechny filmy, co byly natočeny, to pravdu nemám. Přesnější je, že možná nemám spíš chuť. – Proto uvítám i názory a hodnocení jiných, tj. csfd.

  23. to walome
    Nevšimnul jsem si, že by csfd byla galerií jednotných názorů. Pro takové tvrzení nemáš, nejmenší oporu… I u těch tzv. nejlepších filmů se najde několik kritických komentářů a stejně tak v kategorii odpad lze zaznamenat nadšení a pozitivní ohlasy.

    Jak podle tebe vypadá zasvěcený komentář? A opět, kdo rozhodne, že je zasvěcený? Říkáš, že na csfd záleží jen na vkusu. Dobrá, ale z příspěvku typu:“Nelíbilo se mi to, a proto tomu dávám jednu hvězdičku,“ mnoho nepoznám. A přitom se lze setkat s přispěvateli, kteří na rovinu napíší, že uvedenému žánru nerozumí a popíší své pocity a nebo sdělí, že filmu nemají co vytknout, jen to nebyl šálek jejich kávy. I to napomáhá v orientaci… Ale zavrhovat csfd kvůli tomu, že nejsou všichni perfektní, mi přijde maličko zvláštní. Perfektní není žádná společnost, firma, rodina ani jednotlivec. Proč tedy nenapíšeš: „Vadí mi mé nedostatky a jsem nerad, pokud jsem s nimi konfrontován prostřednictvím chyb druhých.“? To by možná bylo upřímnější.

    Je snad jedno, že csfd není přehlídkou školených filmových kritiků. Pokud mi někdo napíše svůj názor (byť laický) např. na střih či kameru a hlavně mi své stanovisko vysvětlí, je mi v tu chvíli jedno, jestli je to profík nebo amatér. Přeci jen má už snad každý nějakou zkušenost a ví, co je pro něj přínosné… No a jestli mi odpovíš, že pro tebe není přínosné nic, tak si myslím, lžeš tak trochu do vlastní kapsy.

  24. Solomona Kane bych dál daleko výš a ta Alenka mi v “Top 10” taky chybí. Ale v pohodě-co člověk to názor a tak je to OK-doby s povinným jednotným názorem jsou pryč a pokud jde o mne tak neoplakavány…

  25. Měla bych se asi stydět. Viděla jsem z těchto jen dva. 🙂
    Co se týče Megamyslu, všichni tento film opěvují až do nebes. Jenže jsem se zatím k tomu ještě neměla, takže myslím, že je pravý čas, abych ho zkoukla, protože – zjevně – o něco přicházím. 🙂 Co se týče ostatních, nic moc jsem o nich neslyšela.

  26. Inception je překombinovaná, hloupá a extrémně dlouhá nuda. Skoro horší než Avatar. Radši zírat tři hodiny do zdi než to vidět znovu. Nolan není dobrý režisér. Jen přináší masám co chtějí. Je to obchodník a ne umělec. Další Lynch nebo Burton se už asi nikdy neobjeví bohužel.

  27. RE:Fabies
    Rozhodně nesouhlasím. Pokud se tohle myslíš o Počátku tak si ho pravděpodobně nepochopil. Když najdeš správnou podstatu filmu můžeš se na něj koukat znova a znova a vždy najdeš něco nového. Tento film si zaslouží první místo.

Zveřejnit odpověď