Age of Empires II – The Age of Kings

Microsoft vydal tuto skvělou hru sice již před rokem, přesto si u nás zaslouží alespoň krátkou recenzi. Protože kdo Age of Empires nezná, ten jako by nebyl. (No možná trochu přeháním).

Microsoft se poprvé proslavil na poli počítačových her hrou Age of Empires, real-time strategií, zasazenou do starověku Země. Tehdy jsem hodně litoval, že hru nemám a jakmile vyšlo její pokračování, neváhal jsem a Age of Empires II: The Age of Kings si pořídil. AOEII nás zavede do středověku, do doby udatných rytířů, tlustých kleriků, kamenných hradů a obléhacích strojů. K výběru nám nabízí několik módů. Tak například “Náhodná mapa” je tou nejjednodušší šancí, jak se dostat přímo do akce. Stačí si vybrat jeden z 13 národů a ocitnete se přímo na budoucím bojišti. Stejně jako např. ve Warcraftu musíte nejprve vybudovat vesnici, která se ovšem postupem času mění spíše v obrovské opevněné město. Každý národ má pochopitelně jiné jednotky a právě v tomto je AOEII naprosto skvělá. Je zde tak obrovské množství aktivních i pasivních jednotek, že Vám z toho zprvu půjde hlava kolem. A co je ještě zajímavější: žádná z jednotek není úplně nahraditelná jinou jednotkou, jak to bývá ve většině strategií. Takže se nebude opakovat to, co se běžně dělo ve Warcraftu – jakmile se postaví stáje, staví se jen jezdci a obyčejní pěšáci jsou na nic. Každá jednotka má totiž výhody proti jiné a Vám nezbyde, než pečlivě rozmýšlet, kolik se hodí do jedné skupiny kopiníků, kolik lučištníků, kolik jezdců a kolik dalších jednotek. I ekonomická část hry, tedy budování města, je na klasické real-time bojové strategie nezvykle složitá. Musíte se například starat, kdy včas zasít na svých polích, vědět co je výhodnější upgreadovat hned a co až za chvíli a hlavně sledovat stav potřebných surovin – dřeva, jídla, zlata a kamene.

Hlavním módem AOEII jsou ovšem kampaně. V nich se jednou stanete Johankou z Arku, Čingischánem Friedrichem Barbarosou a dalšími. Postupujete potom z bitvy do bitvy a za každého hrdinu dobýváte Evropu. Tady je právě v rámci možností využito slušného množství historických reálií. Potěšilo mě, že jsem pokaždé nemusel stavět město “od základů” i když i to mě hlavně ze začátku také neminulo.

Nikdo netvrdí, že AOEII je originální nebo dokonce inovativní hra. AOEII si jednoduše vzala to nejlepší z jiných strategií a namíchala to do skvělé atmosféry a stoprocentní hratelnosti. A když se k tomu přidá ještě milá, variabilní grafika, kterou rozchodí i starší stroje, nezbývá nic jiného, než si tuto hru oblíbit. A přesně to se mnoha lidem stalo.

1. AOE
    Ehm ehm. Tento článek je poněkud kusý a, s ohledem na mé subjektivní pocity z této hry, nepřesný, neřkuli lživý.
    Předně, každá rasa (národ), má stejné jednotky, liší se akorát v kombinaci, ve které je mají k dispozici. Kupříkladu Keltové (či Skoti) mají k dispozici katapult a všechny jeho upgradované verze (tuším stone thrower, onager, siege onager), ale nemají přístup k technologiím odvislým od střelného prachu (kanón, mušketýři), což mají k dispozici třeba Frankové nebo Turci, z nichž první neholdují právě obléhacím strojům a druzí nadto těžké jízdě (kterou Keltové mají). Tvrzení, že každý národ má jiné jednotky, je proto lehce zavádějící, neb hravě se při více hráčích střetnete s rasou, která bude mít třeba zrovna ty mušketýry, ačkoliv je máte vy hrajete za jinou. Ale protože kombinací různě dostupných jednotek a technologí je nepřeberné množství a při hře více hráčů (lidských) by mohlo snadno dojít k problému, že si nějaký nebožák vzal svoji oblíbenou rasu, která je bezvadná na souši, a hle, ona se hraje ostrovní mapa a rozhodující bude převaha na moři (nebo třeba proto, že chcete mít teutonský tech tree a design, ale odmítáte poslouchat germánské das ich soll a pod.), hraje se často s full tech tree, tj. všechny rasy mají všechny jednotky a technologie mimo speciálních panáků (kterí šance ovlivňují jen málo, protože se jedná jen o vylepšené vojáky), a rovnež racial bonusy, jako například levnější lodě nebo tak, se mažou.
    Dále, hlavní nejsou kampaně. Hlavní jsou (polo)náhodné mapy s lidmi nebo proti lidem, tj. multiplayer, pro trénink pak singlové random mapy, ano. Pokud znáte první díl, jste doma. Oproti AOE1 má AOE2 tu výhodu, že se multi hry dají savovat a když to vprostřed hry (což je u hry, kde průměrná bitva zabere přes dvě hodiny, natož ty dlouhé, které se mohou táhnout hodin hned několik…pět, šest…celkem pravděpodobné) spadne, dá se začít od psoledního savu nebo dokonce autosavu.
    Koncepce hry zůstala celkem nezměněna, až na to, že se menší budovy (i farmy) dají stavět do kopce, přes zveř a panáky (uhnou), že se farmy dají obnovit pouhým kliknutím a že se panáci na povel schovají do domů (odkud střílí) a po odzvonění ohrožení se vrátí zpět na pracoviště (poněkud degraduje hru v tom smyslu, že překvapivé, zvlášť počítačem vedené, tedy bleskově rychlé, údery jízdou nemohou jednoduchým zrubáním pracantů tak výrazně přidusit ekonomiku…ale hradby samy o sobě takové akce znemožňují).
    Další novinkou jsou ony obsaditelné věže (skoro stejné jako bunkry ve Starcraftu, až na to, že nezáleží na tom, jakou jednotku do nich vlezete) a hradby a hrady, které mají mnoho životů a vysoký armor, takže pěchota se skrz ně probije jen velmi pomalu, o lučištnících ani nemluvě (řádově minuty až desítky minut). V čem jsou ale nové AOE opravdu inovantní, je grupování vojáků do libých oddílů, kde se nejen meele panáci jako swordsmani a koně staví do čela, popř. na strany (podle zvolené formace, jedna z nich je případná – rojnice), ale formaci v rámci možností drži dokonce i za pochodu a když se zastaví, 100% ji opraví. Vojákům i celým skupinám se dá pochopitelně nastavit druh reakce, obligátní je stand ground a no attack. Novinkou je také automatické healovaní pomocí pámbíčkářů (výdrž oddílu se dramaticky prodlužuje, jsou-li v něm grupnuti duchovní). Konečně, ve hře je prakticky neomezený přísun surovin, protože za dřevo se postaví farmy, z farem se vytěží jídlo, jídlo se prodá za peníze a peníze, pokud je potřeba, poslouží při nákupu kamení. Jak víme z jedničky, zlato a kamení je trochu nedostatkové zboží, ale dřevo se na některých mapách prakticky nedá všechno ztěžit. A pochopitelně funguje přímá generace zlata pomocí obchodu. Víceúrovňový terén známe už z jedničky.
    Žel i tato hra má své mouchy. V prvé řadě je trochu prasácky technicky vyvedená a při větším počtu jednotek se pekelně seká. A to upozorňuju, že 200 jednotek je maximum (u kampaně nepochopitelně 75), 50 hravě padne na pracanty a jeden oddíl pojme kolem 40 panáků (trochu nepříjemné, ale pořád lepší než limit 20 v jedničce). Dále, hradby fantasticky obohacují

2. Re: AOE
    AD JEDNOTKY: To, že některé národy mohou používat třeba zbraně na střelný prach a jiné ne, tak právě TO beru jako že má každý národ rozdílné jednotky. Je jasné, že hlavně ze začátku hry mají všechny národy stejnou například lehkou kavalerii a obyčejné pěšáky, ale brzy se začínají jednotlivé národy dost odlišovat (Britové mají skvělé Longbowmany, Frankové zase těžkou jízdu…). Jestliže Vám to přijde málo, tak asi těžko můžete hrát hru ze středověku a jistě si více oblíbíte takový Starcraft, kde jsou jednotky opravdu hodně rozdílné (ale těžko do AOE nacpete mimozemšťany, že?).
    AD MULTIPLAYER: Nemám tu možnost hrát AOE po síti, proto jste si zajisté všiml, že jsem o multiplayeru vůbec nemluvil. Takže Vám děkuji, že jste o tyto potřebné informace moji recenzi doplnil (ostatně proto také tady ty komentáře jsou).
    AD TREBUCHETY: Jestli se Vám nechce vyjíždět se svými vojáky před brány, když je rozprašuje cizí trebuchet, tak to můžete bohu děkovat, že jste nežil jako kníže ve středověku, protože přesně to byste tehdá musel dělat :o)
    AD RYCHLOST POČÍTAČE: Já AOEII hraji na své P200 s 32 MB RAM. Všechny detaily mám samozřejmě sražené a pokud mám na monitoru najednou 100 jednotek, tak se mi to hezky trhá. Ano, ale funguje to
    a je to navíc stále skvěle hratelné. Měl jsem možnost tuto hru hrát také na PIII 800 se 128 MB RAM, kde hra vypadala naprosto extaticky. Nevím co více k tomu říci. Prostě to tak je a v dnešní době rozhodně na průměrných strojích AOEII krásně chodí.

Smím odejít, jenerále? Děkuji.

3. hm
    Tvá recenze je příliš krásná, aby popsala tuto naprosto boží pařbu. Rád bych si troufl poukázat na naprosto skvělý, vyváženy multiplayer.

4. Re: AOE
    Bylo to opravdu strhující,až fantastický,zaujalo mě to jako nic jinýho,už proto že je tato hra jednaz nejlepších v dnešní uspěchané době!!!!!Ale samozdřejmě tam byly některé nedostatky,ale bez nich to snad ani nejde!!!!§

5. Re: Re: AOE
    Pleteš se, žádné nedostatky tam nejsou!!! Zvláště pak v multiplayeru…

6. soudce
    tož sa nehadajte – je to prostě skvělá hra a že má nějaké nedostatky, tak co?! Taky mě naštvalo, když jsem provalil Velkou čínskou zeď, chtěl to uložit a hra mi spadla. Nebo když jsem zkoušel jednu se singl misí staženou z Netu a sotva že jsem se vylodil na jakémsi ostrově, tak mi trvalo asi 10 minut,než jsem postavil centrum a natěžil první dřevo. ALE – jde opravdu o skvělou hru, která skloubila několik dobrých prvků z her předešlých. Nehraji hry zas tak dlouho, ale u AOEII jsem vydržel dosti dlouho a dodnes stahuju a hraju singl mise nebo tažení z Netu a také je zkouším sám vytvářet… Co mě asi mrzí nejvíc je právě ta sekanost, malá kapacita jednotek, že nelze opevnit přístav a chybí mi velitelé jednotlivých oddílů(pěchota, jízda,…) jako tomu třeba u Cossacks: Europan Wars…

7. Dotaz na AI script a na Editor
    Můžete mi někdo poradit?Baví mě vytvářet si vlastní scénáře. Co mě ale nebaví je dívat se, jak se počítač (protivník) chová opravdu nemožně. například ho ani nenapadne, aby postavil loděnice nebo opravoval své poničené budovy. Je možné nějak nastavit nebo nadefinovat, aby se počítač choval inteligentněji.K čemu slouží AI scripty a jak se používají?

8. Já nevím, jak vám, ale mně se AOEII ještě nikdy nesekal, a jestli jo, tak to bylo opravdu párkrát.Jinak hra je to naprosto fantastická, úplně sem jí propadla.A jen tak mimochodem, slyšela jsem zvěsti o AOEIII. Nevíte o tom někdo něco víc?