Dungeons and Dragons Basic Game

V tomto článku se podíváme na hru DnD BG. Mezi hráči je její český překlad již netrpělivě očekáván… Pro recenzi jsem měl k dispozici jen originální anglickou verzi, ale další mé články týkající se této hry již budou vycházet z její české varianty. Vzhůru do bohatého světa Dungeons and Dragons!

První dojmy

Název DnD Basic Game byl zvolen na počest již třicet let starého jmenovce této hry (praděda a moudrého kmeta mezi RPG hrami), který byl vydán pro úplně první edici Dungeons and Dragons… čímž mě a mnohé další milovníky DnD Wizards of the Coast nesmírně potěšili.

Ve svém nynějším kabátku upoutá hlavně stylovou ilustrací samotné krabice, která navozuje správně akční DnD náladu (bojovník zakutý do slušivé zbroje zápolící kdesi v podzemí s mladým černým drakem). Zadní strana pak jasně odhaluje hlavní účel hry – přivést ke hraní roleplayingem netknuté nováčky (na fotce je několik náctiletých hráčů pohrávajících si s barevnými kostkami nad plánkem posetém figurkami).

Zkušeným hráčům toho pak DnD Basic Game na první pohled přináší o dost méně (ačkoliv většina obsahu balení se určitě dočká využití i v jejich hrách), ale varuji před předčasnými soudy. Sám jsem byl překvapen.

Ty, kdož uvažují nad cenou hry, musím uklidnit: Rozhodně jde o výhodnou koupi. Nejen proto, že už jen cena šestnácti modelů z wargamingové hry Dungeons and Dragons: Miniatures skoro zaplatí celou krabici, herní plánky a příručky nepočítaje… hlavně je zde obrovský potenciál jakožto nástupce podařené DnD Adventure Game, která se mi také vyplatila už mnohokrát.

Komu je hra určena

Jak jsem již napsal, jde především o prostředek jak přivést ke hraní úplné nováčky. Bohužel hra tento cíl neplní tak docela, jak ještě vysvětlím později. Hlavním problémem je, že pokud se k ní posadí 5 skutečných, pravověrných nováčků, kteří čekají něco ve smyslu Talismanu nebo nedej bože Osadníků z Katanu, rozhodně jim Basic Game příliš nepomůže.

Ideální stav vidím takto: hru si zakoupí skupina lidí (přiměřený počet je 5), z nichž alespoň jeden tuší, co je to roleplaying, Dračí doupě, Dungeons and Dragons a podobně. Tento minimální základ zaručuje, že všechno proběhne hladce. V opačném případě, kdy budou všichni zúčastnění roleplayingem netknutí, je čeká celkem hutná porce nových informací, které příručky v krabici obsažené nepodávají zrovna stravitelným způsobem.

Tento stav však umožňuje zajímavý trik ze strany zkušených hráčů. Člověk v roleplayingu zběhlý s touto krabicí dostane do ruky vše potřebné k tomu, aby do své oblíbené zábavy zasvětil bezbolestně a zábavnou formou několik svých přátel. V tomto případě je DnD Basic Game plně na jeho straně a při tomto způsobu použití přímo exceluje, ačkoliv to nejspíš nebyl primární záměr tvůrců.

Balení tak řeší jeden velký problém roleplayingu – obecně jde o intelektuálně i časově dost náročnou zábavu, kterou nelze rozbalit jen tak během sezení s kamarády za deštivého dne. Vyžaduje přípravu, zkušenost, trpělivost a účast od všech přítomných. DnD Basic Game se ale prvotně tváří jako desková hra, a tudíž většinu z nároků klasického roleplayingu postrádá. Rozhodně se jí tak za správných okolností daří stavět můstek  plynulému přechodu hráčů ze světa deskovek do světa roleplayingu, potažmo i wargamingu.

Obsah

V balení najdeme šestnáct plně nabarvených miniatur, příručku prvního dobrodružství, knihu shrnující základní pravidla, pokročilou knihu pravidel, čtyři oboustranné herní plány, čtyři listiny postav a sedm kostek… dostatek materiálu k základnímu dobrodružství a rozjetí slibné herní kampaně.

Kvalita miniatur je obstojná, ačkoliv s evropskou produkcí (Arkham, Citadel) se srovnávat nedá. Plast je ohebný a tudíž se neničí, barvy překvapivě dobře drží. Styl nabarvení už je slabší, v mém balení to odnesl hlavně lidský bojovník Regdar a trochu divně vypadají i koboldi. Jinak je vše v pořádku a v mezích DnD: Miniatures.

Čtyři listiny postav jsou zjednodušenými verzemi těch pro 3,5. edici DnD a najdeme na nich čtyři předem připravené hráčské postavy na první úrovni: trpasličího kněze Tordeka, půlčici-darebačku Liddu, elfského kouzelníka Aramila a lidského bojovníka Regdara. Kromě Aramila všechny zmíněné hrdiny můžete znát ze stran základních příruček DnD 3. a 3,5. edice i obálek mnoha samostatně vydaných dobrodružství a knih.

Čtyři herní plány jsou na vysoké úrovni a opět z provenience DnD: Miniatures. Společně s kostkami asi budou nejzajímavější částí balení pro již zkušené hráče, protože se dají použít stovkou způsobů. Lze z nich vytvořit dvě předpřipravená podzemí a bezpočet vašich vlastních.

Kostky jsou, jak bývá zvykem u začátečnických her pro DnD, nevkusně barevné. Nevím, co WotC vede k tomu, že do svých her přidávají takto různobarevné kostky! Chápu sice, že je nutné opticky rozdělit d4 od d6 a d12 od d8, ale nemusí snad na stole vypadat tak dětinsky, jakoby se snad hrálo Člověče, nezlob se! Neškodila by inspirace firmou White Wolf, která ke každé ze svých herních linií vydává kostky se speciálním zbarvením a odstíny číslic, čímž už jen podle kostek poznáte, co daná herní skupina hraje… Ale zpět k DnD: novinkou je zde kostka d90, která je v podstatě desetistěnnou kostkou, ale namísto číslic 1 až 0 je zde 10 až 00, čímž se usnadňují procentuální hody (d10 + d90).

Dostávám se ke kameni úrazu celého balení, a totiž příručkám. Troufám si říci, že český překlad jim výrazně pomůže (a tvrdím to nejen proto, že jsem se na něm podílel :-). Angličtina se svou dosti chudou pravidlovou slovní zásobou zde ztroskotává na tuctu tabulek, šedesáti stranách „základních pravidel“ (a to má být hra pro nováčky!) a celkem nezajímavém a tuctovém úvodním dobrodružství.

Knihy jsou nejslabším bodem celé hry. Je zde jakýsi úvod k roleplayingu, psaný spíše jako manuál k použití mikrovlnné trouby. Ano, je zde kniha základních pravidel, ale je nepřehledná, kde má být přehledná, a příliš detailní tam, kde má být výstižná. Poslední kapkou je pak to, jak je podáván svět Dungeons and Dragons. Nebo spíše jak podáván není, protože se o něm nedozvíme vůbec nic. Zkušený hráč snad podle monster (hlavně mladého černého draka na konci dobrodružství) pozná, že by mohlo jít o svět Toril, kontinent Faerun (tedy oblíbený campaign setting Forgotten Realms, dějiště například počítačové série Baldur´s Gate), ale nováček bude v koncích. Jedinou naději vidím v českém překladu, protože bohatá čeština může celé věci dodat šmrnc a šťávu, kterou angličtina skutečně nezvládla.

Celkem vzato plní obsah balení svůj hlavní účel, ale jsem nucen zopakovat, že bez přítomnosti alespoň trochu zkušeného hráče budou nováčci dosti zmatení a nezbude jim než se obrnit trpělivostí a načerpat zásobu hráčského elánu.

Jak se to hraje?

Překvapivě dobře. Celá úvodní hra je koncipována tak, aby ukázala silné stránky DnD a co nejvíce skryla ty slabší. Příběh je rychlý, občas vtipný, občas lehce mrazivý. Podobá se typické tuctové fantasy knize. Určitě ale zaujme mladší hráče a je schopen konkurovat jakékoliv jiné deskové hře.

S konkurencí jiných RPG už to ale bude složitější, protože princip v DnD tak oblíbený: „U vesnice je podzemní komplex plný monster a pokladů, běžte a hrajte si.“ už po třiceti letech trochu zahnívá. Nováčky však spolehlivě oslovuje znovu a znovu…

Velkou chybu ale vidím v podání světa, jak jsem jej zmínil v části recenze věnované obsahu balení.

Jak mohou tvůrci předpokládat, že bude hráče hra bavit déle než dokud nevybijí všechny místnosti v podzemí a neskásnou odměnu, když jediné, co se na začátku dozví, je, že „Zdejšímu šlechtici byl koboldy zcizen pečetní prsten. Koboldi prý žijí v nedalekých zbytcích obydlí  jakéhosi alchymisty, pod nimiž prý leží prastaré ruiny… za nalezení prstenu je vyhlášena odměna 300 zlatých.“ ? Proč se nedozvíme nic o okolí? O dobrodruzích? O království? O vesnici, ležící blízko oněch tajemných ruin a ve které si mohou hrdinové kdykoliv „zashopovat“?

Tento přístup zavání až nezdravou snahou přiblížit se spíše jednoduché deskovce než RPG. Lze jej sice omluvit snaze, kterou za poslední roky vidíme v rolepalyingu obecně – boji o hráčskou pozornost v konfliktu s televizí, domácím videem, počítači a reálným životem –, ale i tak jde o fatální chybu. Roleplaying znamená hraní rolí. Pokud nemám žádný podklad k hraní role (svět ve kterém postava žije, alespoň náznak atmosféry, jména a názvy…), těžko mohu doufat, že se ke hře hráči budou vracet znovu a znovu, aby poznávali více a více z tajů a krás herního prostředí.

DnD Basic Game degraduje roleplaying na stolní hru která má konec, pokud nejste ochotni jít se svou fantazií dál přes plány jejích tvůrců a RPG si z daných materiálů dotvořit. Opět se dostáváme k tomu, že by u hry měl ve funkci Dungeon Mastera sedět již obeznámený člověk, který ostatním zprostředkuje onen neopakovatelný zážitek z rostoucího, živoucího světa formovaného jejich vlastní fantazií. Zároveň by měl do hry vnést i jiné aspekty než je „hack and slash“ (slangový výraz pro čistě bojový styl hry) a trochu zakomponovat interakci, dialogy a psychologii postav. Pak bude vše v pořádku a nebojím se, že by se hráči do roleplayingu nezamilovali.

Na závěr

Pokud vám a vašim přátelům nechybí fantazie, hravost a chuť zažít něco z hrdinských dobrodružství fantasy hrdinů, není na trhu lepší koupě než Dungeons and Dragons Basic Game. Abyste se však vyhnuli nesnázím při louskání pravidel a snaze pochopit principy roleplayingu, doporučuji se před hrou trochu připravit, nejlépe jednoho z party pověřit pochopením základů Pen and Paper RPG. Pak už mi zbývá vás jen přivítat mezi onou zvláštní sortou skvělých lidí, co si říkají roleplayeři…

Další informace

– Ukázku ze hry (v angličtině a s dost rychlým připojením) můžete najít na TÉTO oficiální stránce.

– Pokud vás zaujalo samotné Dungeons and Dragons, najdete domovskou této rpg ZDE.