Zeměplocha: Ankh – Morpork

Čtenáři a fanoušci fantasy dneska mají možnost vybírat si z obrovského množství světů. Já sám se někdy nemůžu rozhodnout kam přesně upřít svou pozornost. Středozemě? Malaz? Westeros? Les Mytág? Ale ať už tak nebo tak, je tu jedno místo kam se vždy rád vrátím a které co se týká rozsáhlosti asi vede. Tím místem je šílená a Úžasná Zeměplocha. A do té se společně vypravíme i nyní díky deskové hře Zeměplocha : Ankh – Morpork.

main_cz.large

Premisa hry je jednoduchá. Patrcicij, Lord Vetinari, se stáhl z očí veřejnosti. Nikdo neví co se s ním děje, ale město funguje dál. Ovšem někdo mu vládnout musí. A tak se každý z až čtyř hráčů chopí role jednoho z adeptů na post vládce tohoto neskutečného města. Zda se jím stane vždy čestný (i přes svá bolavá kolena a zlomené nosy zločinců) Kapitán Elánius, jeden z lordů či zda se Patricij jen skrýval, aby našel své nepřátele a znovu usedl na trůn, to už je jen na vás a zároveň je to náplň celé hry. Ale zase tak jednoduché to není! Každá postava má totiž jiné podmínky vítězství, které celkem přesně vystihují jejich náturu. Vy jako hráč se snažíte nejen vyhrát, ale také musíte bránit ostaním hráčům aby se dostali k moci. Každá postava je tajná a tak to nebude nic snadného. Hráči každé kolo vykládají karty se známými místy a postavami Ankh – Morporku a díky nim rozmísťují své služebníky a získávají vládu nad jednotlivými čtvrtěmi města. Hra je tak příjemným mixem toho jak chytře hráč hraje a prvku náhody díky lízání karet z balíčku.

Fanoušci Zeměplochy budou při hraní této hry v sedmém nebi. Každá karta vám přinese neskutečné množství vzpomínek. Když při zbavení se protihráčova služebníka z Koňských Běhavek použijete Zavazadlo, či k vyčištění Stínova svérázného Pana Časnačaj srdce vám dozajista zaplesá. Samozřejmě tu nechybí mágové z Neviditelné univerzity, kteří s sebou vždy přinesou nějakou náhodnou událost. Stejně tak i jejich neoblíbený favorit Mák Mrakoplaš. Zahrání Kolíka Aťsepicnu bude rozhodně pro všechny příjemnější než když se do ulic vypustí Karcer. A na závěr perného dne vás čeká například hostinec Zašitý Buben. Ale než vstoupíte do jeho dveří můžete také uslyšet nepříjemný pozdrav DOBRÝ DEN!

Po přečtení pravidel, ve kterých se píše, že je hra vhodná již dětem od 10 let, sem byl zvědavý jak se vlastně bude hrát. Čekalo mě velice příjemné překvapení. Hra je totiž velice jednoduchá a královsky zábavná, ale věk hráčů tu je opravdu důležitý, protože strategické možnosti a schopnosti umí udělat v této hře divy, takže by měli být hráči zhruba stejně staří. Veškeré texty na kartách i na herním plánu jsou kompletně česky a využívají geniální překlad Jana Kantůrka z knih, takže jsou nejen popisné, ale také vtipné.

Provedení hry je také na jedničku. Herní plán je sice velký, ale ne tak, že by se vám nevešel na stůl. Veškeré figurky jsou dřevěné a jediný papírový prvek jsou mince, které když vám nebudou vonět, se dají nahradit nejen drobnými, ale také různými žetony. Karty samotné pak doporučuji obalit. I bez obalů vydrží opravdu hodně, ale obal je jistota toho, že vám hra vydrží dlouhá léta nepoškozená i při nějaké té párty nehodě. Třešničkou na dortu této hry je pak grafické provedení a především ilustrace pánů Petera Dennise, Iana Mitchella, Paula Kidbyho a Bernarda Pearsona. Každý jeden obrázek je úžasný a stojí za chvilku pozornosti.

Jak je vidět královskou zábavu přinese hra především čtenářům Zeměplochy, ale pokud ste žádnou knihu nečetli, tak nemusíte mít strach, protože už po první hře věřím tomu, že si pro nějakou do knihovny nebo obchodu půjdete. Jedná se o opravdu úžasně zábavnou a návykovou deskovu, u které se určitě nebude nikdo nudit.