Modely pro scifisty #9: AT-ST

Takže tu máme další Star Wars obludu, dnes to bude AT-ST, dvounohý průzkumný obrněnec.

Tuto celkem dobře známou obludu dodávaly na trh čtyři firmy a konsorcia  –  MPC, AMT/ERTL, MPC/ERTL a Airfix. Lze se domnívat, že šlo ve všech případech o modely z jedné formy. Podle informací na www.starwarsmodels.com se na trh dostalo pět edic – v roce 1983  Airfix, 1984 MPC, 1992 MPC/ERTL a v letech 1998 a 2005 AMT/ERTL. Někdy v polovině 90. let se tyto stavebnice objevily i u nás a tehdy jsem si pořídil svůj kus. Zjevně šlo o produkt MPC/ERTL z roku 1992.
 
V nepříliš odolné  krabici s ne zrovna vydařeným obrázkem AT-ST uprostřed bitvy na Endoru jsem nalezl několik rámečků ze šedobílého plastu,  dohromady  celkem 22 dílů průzkumného „kuřete“. Kromě dílů krabice obsahovala  relativně přehledný návod a nějaké reklamní letáky od výrobce, stejně jako u čtyřnohého monstra.

Díly se jevily na první pohled čisté a bez propadlin, dost detailní pozitivní rytí odpovídalo době vzniku a také nevypadalo zle. Na rozdíl od AT-AT zdání neklamalo nebylo třeba tmelit, ani zoufale brousit. Tahle potvůrka nemá pohyblivé součástky a díly velmi dobře pasují. Místy se sice vyskytly drobné otřepy, ale jejich odstranění nebyl problém – stačil ostrý nůž. Všechny díly jsem před lepením nabarvil různými kovovými odstíny (Humbrol „polished steel“, Modelmaster „titan“ a „gunmetal“) a černou barvou spojovací „harmoniku“ pod kabinou. Vlastní lepení bylo pohodovou záležitostí a stačilo na něj jedno odpoledne. Poněkud nemilé bylo zjištění, že stojí a nepadá jen na opravdu rovné podložce. Po dokonalém zaschnutí základní vrstvy barev a lepidla přišla na řadu skutečná povrchová úprava. Nohy jsem a blok pohonu pod kabinou jsem ponechal v barvě kovu, stejně jako dno kabiny. Směsí odstínů hnědé barvy jsem zasvinil vnitřní plochy chodidel, stříbřenkou zvýraznil viditelnou hydrauliku a kabina dostala bílý kabát, který ale díky použití štětce nebyl jednolitý. Místy pod tenkou vrstvou bílé (Humbrol) prosvítal „kov“, navíc relativně neposkvrněný bílý kabát na bojovém stroji vypadal svým způsobem nepatřičně. Tudíž došlo na „bojové opotřebení“. Hlavní roli sehrálo ředidlo a hodně naředěná čerň a stříbřenka, kterými jsem napodobil zásahy, škrábance, očazení a špínu na kabině a mírné zašpinění na nohách. Klimatizaci na zadní stěně kabiny jsem lehce zdeformoval a očadil nad svíčkou, což vyžadovalo krajní opatrnost. Povedlo se, ale tuto metodu přesto vřele nedoporučuji, rizika jsou příliš velká. Ještě pár tahů štětcem, aby záď dostala ten správný vzhled, přeleštit  některé části nohou a bylo hotovo.   

Model svou koncepcí a provedením odpovídá době svého vzniku (cca 1982) a pro zručnějšího modeláře představuje velmi slušný základ pro soutěžní speciál. Začátečník nebude mít se stavbou prakticky žádné potíže. Kvalita dílů série z roku 1992 je velmi slušná (výlisky z roku 2005 jsem neviděl) a umožňuje pohodovou stavbu i začátečníkovi. Stavebnice je relativně jednoduchá, což poskytuje spoustu možností k vylepšení až na úroveň soutěžního speciálu. Model postrádá interiér, ale protože lze otevřít příklop na kabině, může se modelář náležitě „vyřádit“ při jeho výrobě. I bez vylepšování lze ze stavebnice postavit velmi pěkný model.

Tento AT-ST je vhodný pro modeláře všech stupňů zdatnosti a pokud na něj někde narazíte, nejspíš nebude mnoho důvodů (vyjma zaručeně sběratelské ceny) otálet s jeho koupí.

AT-ST
výrobce MPC/ERTL, USA
měřítko 1/54
počet dílů 22
rok výroby – pravděpodobně 1992

Sdílet...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

Zveřejnit odpověď