Pexeso na steroidech

Netušíme, zda ono ztrojené R v názvu hry je dáno papouščím přednesem, nebo jestli jde o výraz vzteku neúspěšného hráče, ale každopádně vám doporučujeme memorrrovat, memorrrovat a zase memorrrovat, neboť jiným způsobem tuhle hru nevyhrrrajete.

A také se musíme přiznat, že název jsme ji vypůjčili od neznáméno vojína deskových her, protože se nám prostě jeho definice líbila. Pokud čte tyto řádky, nechť se nám ozve a bude odměněn jednou desetinou z honoráře.

 

Před sopkou, za sopkou

Příběh je jednoduchý: na sopečném ostrově je ukryt poklad. Jak už to tak v podobných příbězích bývá, právě v okamžiku, kdy jste se rozeběhli jej hledat, začal sopouch v sopce soptit, žhavá láva stekla do moře a zahalila tak celý ostrov do oblaků páry. Jen ten, kdo v nich nezabloudí, získá nějaký poklad – z ostatních zbyde jen struska a popel.

Naštěstí má každý hráč několik životů a pokud si zapamatuje, kam minule bylo lze bezpečně stoupnout, pořád má naději na vítězství.

Takže ostrov tvoří 5 x 5 karet jednotným kouřovým rubem nahoru. Na líci každé je jedinečná kombinace jednoho z pěti zvířat na jednom z pěti typů krajiny. Když první hráč otočí první kartu, musí druhý najít na jediné otočení takovou, na které je buď zvíře, nebo krajina z té předchozí. Když se mu to povede, zůstává ve hře – když ne, sopka ho pohřbí a její kartu dostane před sebe.

Za chvíli tak zůstane jediný hráč (nejpozději když se otočí poslední kartička) a ten obdrží za odměnu kartu s pokladem – s jedním, dvěma, třemi nebo čtyřmi rubíny.

A tehdy to začíná být zajímavé. Karty se otočí zpět a nechají se na místě, a začne nové kolo. Správně hádáte, že kdo si nejlépe zapamatuje, které zvíře se nacházelo v jaké krajině, na které pozici, má větší šance, zatímco Alzheimerové vyfasují sopku.

A jak už to v podobných příbězích bývá (neříkal to tu už někdo?), šťastný držitel nejvíce rubínů vyhrává.

 

Proč se snese krab v pralese

Memoarrr je roztomilá hra pro všechny, kteří milují pexeso, ale už se jim trochu ohrálo. Abyste do začátku nešli úplně naslepo a nebyli vydáni na milost a nemilost náhodě, smí se každý hráč podívat na tři karty na „své“ straně ostrova, ovšem v úplně prvním tahu je nikdo nesmí otočit. A pokud už jste mistři, kteří pravidelně končí kola se všemi odkrytými kartami (což se nám v redakci asi těžko kdy stane), můžete si hru ztížit zvláštními schopnostmi zvířat, kdy většina z nich po svém otočení způsobí nějaký efekt – například výměnu se sousedící kartou.

Je to rychlé, je to milé a je to k vzteku, když zjistíte, že přestože vám klasické pexeso šlo celkem dobře, tady se zamotáte dřív, než se herní kolo jednou otočí. Jo, a pokud byste měli námitky proti chobotnici na poušti a tučňákovi v pralese, tak vězte, že když kráter soptí a matička země zvrací lávu, dochází ke všelijakým podivuhodnostem – jen se podívejte na americké katastrofické filmy.

A mimochodem, přestože je to malá a nedlouhá hra, nechybí karta s návodem její přípravy ani přehledové karty pro každého hráče; a pravidla jsou také rozebrána tak, že polopatističtěji už to fakt nejde. Kdo je přesto nepochopí, zcela si zaslouží hodit do sopky.

 

Carlo Bortolini: Memoarrr!
Vydal: MINDOK s.r.o.
Počet hráčů: 2–4
Doporučený věk: 6+
Doba hry: 10–20 min.
Čeština: pravidla ano, materiál bez textu
Cena: 349 Kč

Sdílet...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someonePrint this page