Zombicide Bílá smrt: Zimní hradby pod náporem smrti

Zasněžené město, armády nemrtvých a šest hrdinů na hradbách. Zombicide: Bílá smrt je mrazivý boj o přežití, který chytne a nepustí. Tohle není deskovka, to je krvavá výprava do samotného pekla! A citát z jiné ságy „Winter is coming…” dostává další rozměr.

Zombicide: Bílá smrt je třetím fantasy přírůstkem v populární kooperativní zombie sérii od CMON a zavádí hráče do zasněženého města Zimohrad inspirovaného východní Asií. V tomto ledovém pekle se skupina šesti unikátních přeživších snaží ubránit poslední naději lidstva před nekonečnými vlnami nemrtvých. Každá postava nabízí specifický styl hry a vlastní schopnost ovlivňující jednotky městských strážných, kteří se stávají nedílnou součástí obrany hradeb. Přeživší zahrnují například legendami opředeného Yasukeho, lstivou Kitsune Lornu nebo tygřího válečníka Ogona. Každý z nich přispívá k jinému stylu hraní, což zvyšuje znovuhratelnost.

Univerzum Zombicide zahrnuje desítky různých edic, zasazených do moderní doby, sci-fi prostředí i temného fantasy světa. Série si udržuje už dlouhé roky jednotnou herní filozofii zaměřenou na kooperaci, zábavný boj se zombie hordami a napínavé mise s cíli, které se mění scénář od scénáře. Většinu z těchto her lokalizovalo do češtiny vydavatelství Asmodee (dříve ADC Blackfire) a nejinak je tomu i v případě tohoto titulu. Bílá smrt rozšiřuje fantasy linii, kam patří i oblíbené hry Černý mor nebo Zelená horda, a přináší do této řady nové mechanismy i atmosféru inspirovanou východní Asií. Zároveň zůstává kompatibilní s ostatními tituly ze série což umožňuje kombinovat postavy i nepřátele napříč sadami. A přitom je však plně samostatně hratelná.

 

 

Herní mechaniky vycházejí z osvědčené formule Zombicide. Hráči se střídají ve vykonávání akcí, jako je pohyb, útok, hledání vybavení, interakce s prostředím nebo předávání předmětů. Po akci přeživších nastupují zombie, které se pohybují nebo útočí podle přesně stanovených pravidel. Boj je založen na kostkách, přičemž každá zbraň má určený dosah, počet hodů, potřebné hodnoty pro zásah a množství uděleného poškození. Jednoduchost v kombinaci s nejistotou výsledku podporuje napětí i taktiku.

Zásadní novinkou jsou nekromanti Znesvětitelé, kteří šíří nejen zkaženost, ale také posouvají zóny zrodu zombií do vnitrozemí. Zkaženost se plazí po plánu, pohlcuje budovy a ničí zdi. Pokud dorazí k majáku, symbolickému zdroji naděje, hra končí porážkou. To nutí hráče k neustálému tlaku, nelze se zabarikádovat a pasivně vyčkávat, jako tomu často bylo v Černém moru. Průchodnost terénu ovlivňují i „ruiny”, jejichž interpretace může být zpočátku matoucí, a správné pochopení toho, co je ještě budova a co už ne, je pro hru klíčové.

Hra obsahuje deset misí (plus jednu tutorialovou), které se liší nejen cíli, ale také strukturou mapy a taktickými možnostmi. Například scénář „Vyhlašte poplach” rozděluje mapu hradbami. Hráči musejí proniknout za zeď, nasbírat předměty a zorganizovat obranu ochozů pomocí stráží. Jindy musejí aktivně zneškodnit korupční zóny odhazováním magických svazků. V každé misi je zeď nejen ochranou, ale také překážkou pro pohyb hráčů, kteří musí využít schody nebo přenosné žebříky. Zatímco zombie po zdech snadno sestoupí, hráči musejí kalkulovat s logistikou pohybu.

Unikátním prvkem Bílé smrti jsou městští strážní. Hráči je mohou ovládat pomocí svých akcí, což nabídne nejen větší palebnou sílu, ale i možnost zadržovat davy. Strážní mají malou útočnou hodnotu, ale jejich početní přítomnost a možnost seskupení do obranných formací přidává další možnosti taktiky. Každý přeživší přitom předává aktivovaným strážným jinou schopnost, což podporuje rozmanité možnosti spolupráce a strategického plánování hry.

Komponenty patří k absolutní špičce žánru. Miniatury představují pestrou škálu zombie i přeživších, a to v různých pozicích, což přispívá k silnému vizuálnímu dojmu. Milovníkům malování figurek doma přistane práce na řadu dnů. Plastové desky přeživších jsou přehledné, odolné a hlavně praktické, velmi podobně, jako tomu bylo ve hře Příval temnoty. Herní plán je rozčleněn číslovanými zónami, jasnými ikonami a efektními truhlami s cíli. Výraznými doplňky jsou kotle a tištěné schody posilující iluzi vertikály. Zkrátka radost pohledět.

Hra funguje jak ve skupině až 6 parťáků, tak v jednom hráči. Sólo režim nabízí pořádnou porci zábavy, i když správa šesti postav může být náročnější. Herní doba v praxi často přesahuje dvě až tři hodiny. Nejedná se o rychlou jednohubku, ale o plnohodnotný zážitek, jenž odměňuje pozornost, spolupráci a trpělivost.

Zombicide: Bílá smrt nenabízí revoluci, ale promyšlenou evoluci. Výrazný vizuální styl, silný důraz na tempo, dynamické mise, strategické využití hradeb a pomalu  plížící se Zkaženost, to vše dohromady tvoří intenzivní, napínavou a často hranou deskovou hru. Pro fanoušky Zombicide je to samozřejmost, pro nováčky pak jedinečný vstup do světa, kde každý hod kostkou rozhoduje o životě a smrti.

Zombicide: Bílá smrt

Autor: Raphaël Guiton, Jean-Baptiste Lullien, David Preti, Nicolas Raoult

Počet hráčů: 1 – 6

Doba hry: 120 – 180 minut

Doporučený věk: 14+ let

Čeština: pravidla ano, materiál ano

Vydal: Asmodee

Cena: 2 739 Kč

FOTO: Autor recence a web Asmodee

Sdílet...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

Zveřejnit odpověď