Bažináč 4: Hejno vran

Čtvrtý díl esence gotického hororu s oblíbenou chodící rostlinou v hlavní roli. Tempo vydávání jednotlivých dílů konečně trochu akcelerovalo, což lze kvitovat spokojeným mručením. Události jen zlehka nakousnuté v Prokletí eskalují, což znamená vzestup šílených kultů, vrány z lidských hlav, seanci největších kouzelníků z DC, drogové tripy, finální konflikt a možná i nějaký ten konec světa. A kdo tušil, že v pekle jsme se s Bažináčem v předminulém díle neohřáli naposledy, tušil správně, protože dojde i na veršíky.

Bažináč 4: Hejno vran

V minulém díle, který byl až na prvek Johna Constantina v podstatě sérií samostatných povídek, oslavující všechny ty netvory, kteří činí gotický horor tím, čím je, se Bažináč dozvěděl něco o svém skutečném potenciálu, ale pravý důvod snažení blonďatého mága mu zůstal zamlžen stejně neprostupně jako louisianská blata. Nyní se mlhy konečně zvedají.

Ale ne hnedle zkraje. První kapitola knihy, Padanče, je chytrou a nenásilnou rekapitulací toho, co už jsme viděli dříve, s jedním přidaným rozměrem. Že z Bažináčových zad rostou plody, to víme. Jaké mají po pozření účinky, to se přesvědčila hlavně Abi ve Svěcení jara. V Padančeti jeden takový plod v bažině náhodou najde starý hipík a odnese si ho domů, kde ho rozkrojí na tři díly. Každý se dostane k jinému člověku a my se dozvídáme, že nám již známý průběh tripu rozhodně není jediný možný.

Následující dvě, Bubáci a Tanec duchů, příběh masového vraha, který si rád hraje s čísly a očima, a strašidelného domu, jehož bizarní obyvatele dokážou zahnat pouze hlasité rány, se sice ještě nesou v duchu předchozí knihy, ale není to už jen bloumání po všech bohem zapomenutých místech Ameriky – ve vzduchu se vznáší jakási nevyhnutelnost. John Constantine konečně odhaluje, na co Bažináče celou dobu připravoval, a na světlo vychází i protivník – jihoamerické sekta, stará jako lidstvo, chystající se probudit prvotní temnotu, která může ohrozit existenci celého mnohovesmíru. A Bažináč, jako jediný momentální zástupce čisté síly země, může mít v konečném střetu významné postavení.

Ve Sněmu stromů plní ještě drzý čarodějník své sliby a ukazuje bytosti, která není Alec Holland, místo odpočinku jeho předchůdců, v jejichž kolektivní paměti dostává některé ze slíbených odpovědí, ale rozhodně ne vše, co by chtěl. A pak už je čas vyrazit do boje, v příbězích Hejno vran, Povolávání a příslovečný Konec. Constantine svolává všechny z komanda kouzelníků, které dával dohromady v minulém díle, a podniká útok na srdce kultu. A nebojte, přijde i Etrigan, aby se bil nejen řečí vázanou. V lidském světě mezitím blonďatý mág, jehož prvotní plán ztroskotal, zorganizuje seanci obdobného týmu největší lidských DC mágů, aby boj na sférální úrovní alespoň nějak podpořil, ačkoliv si je vědom, že ani odhodlání vytrvat do posledního muže nemusí stačit.

Alan Moore tímto dílem uzavírá poslední část úseku Bažináčovy ságy, označovaného běžně jako Americká gotika, tedy původní sešity 37 až 50 z osmdesátých let. Znovu je nám předestřena mistrná práce se scénářem a jednotlivými okny, obrazy nadpřirozena jsou vyvažovány čistě lidskými úseky s Abi, charaktery výrazně planou jako jiskřičky, všechno bezchybně funguje a šlape, včetně pointy a poselství, budovaného do posledního obrazu, do poslední věty.

Vizuálně Bažináčovi vdechlo život šest kreslířů, pod taktovkou starých známých Totlebena s Bissettem, kteří udržují ducha ságy přesně na tom tenkém pomezí mezi monstrozitou a místy až dekadentní nádherou ve výrazných kontrastech černých nocí a smaragdově zelené barvy močálů.

Brakový horor ze sedmdesátých let Alan Moore povýšil na komplexní a osobité dílo, promyšlené a uzavřené, které se nebálo vymetat polozapomenuté kouty DC univerza a zároveň do něj pumpovat svěží mízu v podobě postav, které ságu o tvorovi z mokřadu následně přerostly. V tomto díle se poprvé objevují další oblíbenci, kteří nebudou neznámí především milovníkům Sandmanových příběhů – bratři Kain a Ábel.

Přijde mi teď v závěru zbytečné nabádat vás k jasné koupi, protože je mi jasné, že fanoušci tuto knihu už dávno mají bezpečně na svých policích, a ti, co nemají, stejně pošupajdí nejdřív pro první díl. Protože nechat si tuto ojedinělou a makabrózně překrásnou ságu ujít, by byla jedině věčná škoda.

Legendární dějový oblouk „Americká gotika”, který mnozí pokládají za vrchol Moorovy tvorby v tomto seriálu, se tímto dílem uzavírá. Čaroděj John Constantine postavil Bažináče před řadu zkoušek a systematicky ho připravoval na střetnutí s jihoamerickým vražedným kultem Brujería a prvotní tmou. Jejímu návratu na tento svět může zabránit právě jen Bažináč. Jenže ani on, ani Constantine neví přesně jak… „Muž, jenž mne vyslal na tuto temnou výpravu, mi slíbil odpovědi… ale tyto odpovědi jsou černé a nesnesitelné.” Bažináčova cesta za sebepoznáním, na níž ho provází čaroděj John Constantine, dospěla ke konečnému okamžiku pravdy. Na svět se dostal zvěstovatel neštěstí a ten má jediný úkol: probudit zlo mimo lidské chápání. Bažináč, John Constantine, Deadman, Cizinec, Etrigan, Spectre a lidé nadaní magickými schopnostmi se musí spojit proti temné síle, která hrozí zničit světlo nebes. Tato klasická sága od legendárního tvůrčího týmu v čele s Alanem Moorem, Stephenem Bissettem, Johnem Totlebenem, Stanem Wochem, Rickem Veitchem, Ronem Randallem a Alfredem Alcalou líčí přerod Bažináče z netvora z bažiny v mocného elementála, jehož moc by mohla přesáhnout samotnou Zemi. (anotace)

• Bažináč 4: Hejno vran
  • Scénář: Alan Moore
  • Kresba: Stan Woch, Ron Randall, Stephen Bissette a další