Cesta do pekel – Collins Max Allan, Rayner Richard Piers

Road to Perdition. Cesta do pekel. Další komiks zachycující glorifikovanou atmosféru třicátých let. Další gangsterka, která je pro změnu zasazena do přesných historických reálií, aby byl dojem autentičnosti co nejvyšší. To, že podle komiksu byl natočen docela úspěšný film s Tomem Hanksem v hlavní roli, je už celkem vedlejší. Tady jde o ty obrázky!

Collins Max Allan, Rayner Richard Piers - Cesta do pekelKomiks kreslil Richard Piers Rayner, který před Cestou pracoval na sériích jako Hellblazer, nebo Swamp Thing/Bažináč, ale až Road to Perdition mu dala možnost naplno projevit svůj talent pro detail. O pečlivosti, se kterou na komiksu pracoval, svědčí to, že na něm pracoval čtyři roky, díky nimž je film v podstatě pouhým nedokonalým stínem jeho práce.

Také autor libreta, Max Allan Collins, měl při psaní Cesty do pekel za sebou už dost zkušeností s komiksy, vždyť léta psal příběhy legendárního Dicka Tracyho. Byl také u zrodu stejnojmenného filmu a je autorem oceňovaných detektivek právě ze třicátých let. Road to Perdition vzniklo ve chvíli, kdy přišel o práci na Tracym, ale jak vidno právě i díky andělovi smrti O´Sullivanovi, historické postavě, o které je celý příběh, jej nejen postavil na nohy, ale dostal mezi špičkové komiksové scenáristy.

Jak se píše v doslovu, všechny události z komiksu se víceméně staly. V komiksu pochopitelně nemůže chybět Al Capone na vrcholu svých sil, v dobách, kdy ještě vše drží ve svých rukách. Tvoří tak kontrapunkt k příběhu zrazeného zabijáka spřátelené mafiánské rodiny. Ten je hlavním hrdinou celého příběhu, který po letech rekonstruuje jeho syn, jenž se celé Cesty do pekel, celé cesty za pomstou a za přímočarou spravedlností, zúčastnil.

Podobně jako u Moorova Z pekla i zde jsou to právě historické události a postavy, co z dalšího gangsterského komiksu tvoří nejen něco výjimečného, ale zároveň slušnou studii a vlastní hypotézu toho, jak se tenkrát všechno mohlo odehrát.

Ke srovnávání s komiksem Z pekla nutí i podobně sugestivní a pravdivá kresba, která s příběhem zachycuje tehdejší dobu tak živě, až vystupuje ze stránek. Přitom můžeme říci, že se jedná o klasický gangsterský komiks, který však nenavazuje na to, co již bylo napsáno a všechno, co by jinde působilo jako žánrové klišé, vypadá v Cestě do pekel jako předobraz všech ostatních komiksů s podobným námětem – i když vzniknul až v roce 1998. Collins se nezalamuje s nějakými vzory a předchůdci a tvrdošíjně stojí na tom, že příběh se odehrál přesně tak, jak jej popisuje on – tedy až na momenty, kdy nechává čtenáře spekulovat o krátkých úsecích děje, což jen umocňuje dojem ze čtení.

Co tedy dostaneme? Autoři komiksu nám servírují příběh o cti a o zradě, o lásce a pomstě za její zmaření. To jsou témata, která jsou v literatuře jako takové nesmrtelná, a jejich nosnost je při dobrém zpracování nepopiratelná. A Cesta do Pekel je zpracovaná velmi dobře. K tomu již v názvu zazní motiv hlavní – cesta. Putování za odplatou tvoří ústřední obraz těch nejslavnějších bájí, legend, příběhů i dobrodružných románů. A právě k těm vážně dobrým se řadí Road to Perdition – příběh, ve kterém je všechno, co si může milovník „romantických” let velké americké krize přát. Jen jedno chybí – sentiment. Tomu se Collins vyhnul a právě i díky tomu se Cesta do pekel stala legendou v tomto komiksovém žánru.