Zlomení andělé – Morgan Richard K.

Nebývá příliš časté, aby pokračování bezesporu kvalitní knihy bylo lepší než první díl, ale Zlomení andělé jsou důkazem, že to jde. Po Půjčovně masa, temné detektivce ze vzdálené budoucnosti, se tentokrát spolu s hlavním hrdinou Takeshim Kovacsem podíváme do vzdáleného vesmíru. Zlomení andělé jsou totiž space operou jako vyšitou; a jedním z kandidátů na ocenění nejvyšší.

Morgan Richard K. - Zlomení anděléPokud si vzpomínáte, děj Půjčovny masa se odehrával na Zemi 25. století. Klíčovou roli v něm sehrála  technologie umožňující přenos lidského vědomí do jiných těl, nebo, chcete-li, pouzder. Klonování je na vysoké úrovni, ale stále jde o drahou záležitost. Kvalitních pouzder je nedostatek a dostanou se k nim jen lidé dostatečně bohatí nebo vlivní. Světlé zítřky se nekonají… Války pokračují, terorismus je běžnou bojovou metodou a o osudu většiny rozhodují bezskrupulózní korporace. Lidstvo se sice rozšířilo do vesmíru, ale zatím spíše paběrkuje po mnohem vyspělejších mimozemšťanech. Boj o přežití je tvrdší než dříve, neboť odměna za úspěch je mnohem vyšší. Kdo by nechtěl mnohem delší život? Nepříjemný svět, tvrdá doba.

Ano, časy jsou zlé, ale hlavní hrdina, Takeshi Kovacs, je drsný i na nyní panující poměry. Jako bývalý Vyslanec, agent Protektorátu pro zvláštní úkoly, byl podroben neskutečně tvrdému výcviku. V době vylepšených bojových pouzder a přenosu vědomí však nemá cenu posilovat tělo, ale mysl. Nejnebezpečnější Takeshiho zbraní je totiž jeho mozek. Už dávno takřka ztratil schopnost empatie a na ostatní se dívá spíše jako na užitečný materiál. Jeho mozek byl vyostřen na nejvyšší úroveň, jeho schopnost analyzovat problémy a nacházet řešení je až zázračná. Ale tyto schopnosti nejsou zadarmo, Takeshi za ně zaplatil částí svého lidství, ale ještě zoufale (snad trochu sentimentálně) lpí na zbytcích své cti a zásad. Ten, kdo ho zaměstná a nehraje s ním čistou hru, se musí mít na pozoru. Takeshi  je nebezpečný jako lasička se vzteklinou a pokud dojde k názoru, že se mu něco nelíbí, následují problémy.

Děj Zlomených andělů se odehrává na planetě Sanction IV, zmítané občanskou válkou. Kovacs si v současné době vydělává na živobytí jako elitní žoldnéř, ale nejraději by z válkou postižené soustavy zmizel. Válka začíná být příliš špinavá dokonce i na poměry vzdálené budoucnosti. Mix peněz a politiky je totiž vždy nebezpečně vznětlivý. A tehdy dostane nabídku, kterou nejde odmítnout: člověk jeho schopností je nezbytný pro úspěšné získání věci nedozírné ceny – opuštěné vesmírné lodi bájných dávno zmizelých Marťanů. Jenže, jak už jistě tušíte, zájemců je více. Honba za první cenou v podobě funkční lodi může začít, a na ty, kteří doběhnou jako druzí, čeká jen více či méně nepříjemná smrt.

Zlomení andělé jsou lepší než Půjčovna masa. Důvod: teprve po přenesení akce do vesmíru mohl Takeshi rozepnout svá duševní křídla a naplno využít své schopnosti. Použít muže jeho kvalit pro vyšetřovaní vcelku banálního zločinu (v Půjčovně masa) byla prostě degradace. Bylo to jako použít na zabití mouchy panzerfaust – je to neefektivní a navíc po tom zůstává nehorázný svinčík (na Takeshiho akci bude mnoho lidí ještě dlouho vzpomínat, tedy pokud ji přežili). Ve Zlomených andělích dostal Takeshi mnohem více prostoru, jeho hřištěm je celá planeta a okolní vesmír. A jeho brutální metody, nepatřičné na vysoce civilizované Zemi, se ve světle planetárního konfliktu jeví jako zcela přiměřené.

Příběhu se nedá mnoho vytknout – je propracovaný, napínavý a dynamický. Ale i když se odehrává v přetechnizované budoucnosti, je v popředí autorova zájmu hlavně člověk, tedy hlavní postavy. Mají svou motivaci a svou minulost, o které se čtenář po kouscích dozvídá. Jsou mu často sympatické, a o to více je lituje, když zemřou. Ano, Morgan své hrdiny nijak nešetří. Připravuje jim opravdu ošklivé konce, ale co jiného by se dalo čekat u militaristicky zaměřené space opery. Intrika střídá intriku,  Sanction IV ozařuje nepřirozené světlo atomových výbuchů a v ledově chladném vesmíru se ve vzduchoprázdnu vznášejí mrtvá těla v prostřílených bitevních skafandrech. Takeshi je ve svém živlu.

Velkým kladem románu je propracovaný vesmír, ve kterém se odehrává děj. Jeho reálie jsou promyšlené a funkční, i když občas nepříliš sympatické. Zvláštní pozornost je třeba věnovat mimozemským Marťanům – jsou více než rekvizitou, jejich civilizace (i oni sami) jsou tak cizí a odlišní, že je lidé pravděpodobně nikdy nepochopí. Dědictvím po pseudodetektivní noirové Půjčovně masa jsou tvrďácké dialogy ve stylu americké drsné školy a zábavná inovativní přirovnání hlavního hrdiny. V Půjčovně masa nepůsobily dostatečně organicky (kolik už tu jen bylo pokusů o sci-fi detektivku?), ale akční space operu příjemně ozvláštňují a oživují.

Zlomení andělé příjemně překvapili. Jako akční space opera jsou takřka bezchybní a mají jen málo podobně kvalitních konkurentů. Zvláště ji doporučuji těm čtenářům, kterým se líbily knihy Neala Ashera.