Zaklínač: Balada o dvou vlcích

Komiksový scénárista Sztybor je ve své domovině velice populární. V Polsku mu vyšly desítky komiksů a grafických románů. Mimo jiné má na kontě sérii pro dospívající Niezła draka, Drapak!, či oceňovaný autobiografický grafický román Vrať se ke mně. Jeho krátké komiksy a stripy byly publikovány téměř ve všech komiksových časopisech a ve většině významných polských novin. Ve Spojených státech debutoval v roce 2010 několika krátkými komiksy publikovanými v komiksové publikaci Zombie Terror. U nás mu v nakladatelství CREW vyšly komiksy Cyberpunk 2077: Máš moje slovo, Zaklínač – Blednoucí vzpomínky, Zaklínač – Nářek čarodějnice. Zatímco scénář, kterým přispěl do universa hry Cyberpunk 2077, sklidil zaslouženě kladný ohlas, jeho dva výlety do světa Geralta z Rivie nevzbudily moc velké nadšení. Přesto se k zaklínači a bardovi vrátil potřetí, a to v osmém díle série, v němž spojil své síly se španělským kreslířem Mikim Montlló. Ten se podílel na filmech Vlkochodci, Nocturna či Breadwinner, pro Blizzard vytváří ilustrace a komiksy ke hře Overwatch a v zahraničí je populární jeho autorský komiks WARSHIP JOLLY ROGER.

Tvůrčí tým jsme si tedy představili, pojďme se podívat na zoubek scénáři.

Geraltovi a Marigoldovi se zrovna moc nedaří. Ten první má nouzi o platící zákazníky, ten druhý pro změnu nemá díky tomu mnoho inspirace k napsání dokonalé a tudíž nevýnosnější balady. Naštěstí je osud přivede do městečka Grimmwaldu. Díky prosperujícímu měděnému dolu se malá horská vesnička během pár let proměnila v pěkné hornické město, jehož obyvatelé bohatli a prospívali. Jenže před pár lety měď došla a důl se musel zavřít. Mnoho z obyvatel se muselo odstěhovat, a ti, kteří zůstali, na tom nejsou nijak extra skvěle. Pod krkem je totiž drží nejen chamtivé sestry Hoggovy, ale také krvelačný vlkodlak. Obyvatelé tedy znovu prchají a za sebou zanechávají opuštěné domy. Krvelačná bestie je tedy nejspíše v žoldu tří sester, neboť jsou to právě ony, kdo za levný peníz skupuje od vystrašených občanů města jejich nemovitosti.  To si alespoň myslí dívka, které v Grimmwaldu neřekne nikdo jinak než Červená. Že tahle mladá dáma nosí rudý plášť s kapucí a bydlí s babičkou, tím pádem nepřekvapí už nikoho.

Mohlo by se zdát, že Sztybor v Baladě o dvou vlcích pouze zkopíruje a lehce upraví slavnou pohádku O Červené Karkulce, ale naštěstí tomu tak není. Jeho příběh je vystavěn spíše podle vzoru, který ustanovil ve svých zaklínačských povídkách Sapkowski. Vlastně jde o detektivní pátrání, v němž se Geralt snaží zjistit, která ze sporných stran říká pravdu, a dříve než oddělí někomu hlavu od těla, pokouší se oddělit zrno od plev. Ti, kteří vyrostli na povídkách Zrno pravdy, Menší zlo či Otázka ceny, asi překvapeni nebudou. Pro čtenáře, kteří se s anachronickým zaklínačem setkávají poprvé, bude nejspíš nepříjemným překvapením, že tady Geralt máchá mečem výrazně méně často než Henry Cavill. Ale právě proto, že není Balada o dvou vlcích přímočarou řezničinou, nýbrž chytře vystavěným detektivním příběhem, v němž zbylo místo pro špetku humoru a několik dějových zvratů, je tenhle komiks čtivější než předchozí díly série. Možná ho ale ocení spíše staří kozáci, kteří s Geraltem trávili večery nad knihou, než před obrazovkou monitoru.

Výtvarnou stránku komiksu naopak ocení fanoušci herní série. Především proto, že oba hlavní aktéři jako by vypadli, ze hry Zaklínač: Divoký hon. Tlumené barvy k ponurému příběhu sednou jako loutna k Marigoldovi. Občas až Mignolovská kresba působí také pěkně, a dobrý dojem z kvalitního komiksu kazí snad jen příliš chaotické a přeplácané stránky, v nichž se Montolló snaží přiblížit Marigoldovy duševní pochody. Galerie alternativních obálek je ovšem pestrá a zajímavá.

Poslední zásek.

Fanoušci zaklínače se konečně dočkali kvalitního příběhu, který by nedělal ostudu mezi původními zaklínačskými povídkami, ani jako vedlejší quest v počítačových hrách.

Zaklínač: Balada o dvou vlcích

Scénář: Bartosz Sztybor

Kresba: Miki Mantlló

Překlad: Kristina Komárková

Vydal: CREW, 2023

Počet stran: 116

Vazba: brožovaná s chlopněmi

Cena: 349 Kč

Zalistovat ukázkou si můžete ZDE

Zaklínač – Balada o dvou vlcích

Zaklínač zahajuje nový lov v příběhu inspirovaném jednou – či snad dokonce dvěma! – klasickými pohádkami. Geralt, proslulý jakožto největší zabiják nestvůr, zavítá do Grimmwaldu. Bývalým důlním městečkem se šíří podivné zvěsti o řádícím……

Zaklínač zahajuje nový lov v příběhu inspirovaném jednou – či snad dokonce dvěma! – klasickými pohádkami. Geralt, proslulý jakožto největší zabiják nestvůr, zavítá do Grimmwaldu. Bývalým důlním městečkem se šíří podivné zvěsti o řádícím vlkodlakovi. Je možné, že to nějak souvisí s příchodem tří zbohatlých sester? Jenže změny nepřinášejí pouze strach a hněv. Mohou také zrodit nové nepřátele – dokonce i monstra. Zatímco je Geralt zaneprázdněn řešením záhady a zabíjením nestvůr, Marigoldovi se naskytne šance nalézt inspiraci, kterou potřeboval k napsání dokonalé balady.