Spiknutí Ryšavého vlka – Redick Robert V. S.

Nezměrné prostory širého moře vyvolávají v suchozemcích pocit exotiky. Zvlášť pro Středoevropana, který si v létě leda tak u rybníku plácá bábovičky z bláta, je výlet k moři nezapomenutelným zážitkem. Kdo z nás však zažil plavbu po oceánu na plachetnici větší než ropný tanker? Podívejme se na fantasy příběh, který je pro suchozemskou krysu fantastický již z jeho podstaty…

logo_kulate
Spiknutí Ryšavého vlka

Seznamte se s mladým dehtařem Pazelem, jenž se přes různá úskalí dostane na Chathrand – největší a nejstarší loď své doby. Loď je připravována na plavbu s mírovým účelem, který se má stvrdit svatbou dcery (druhý ústřední hrdina) velvyslance a prince nepřátelské strany. Jaký je pravý účel plavby, ví jen uzavřená skupina zainteresovaných spiklenců. A hrdinům nezbývá nic jiného, než toto tajemství odhalit…

Román je pojat jako klasická fantasy, z jeho barvitosti však čtenář nevychází z údivu. Stačí zmínit „šmejdy“ – malé skřítky, kteří se na Chathrand dostanou jako černí pasažéři a mají s lodí své, zatím skryté, úmysly, či probuzená zvířata, která myslí a mohou mluvit. Je toho však daleko víc. Autor se ale snaží psát realisticky, takže vyznění není zas tak moc pohádkové, jak se může zdát. Jistě, Redick hraje na strany dobra i zla a z charakterů hrdinů i antihrdinů to jde poznat, ale na druhou stranu se snaží tkát příběh nevšedním způsobem a celkem se mu to daří.

Hra na originálně pojatou tradici má ovšem svá úskalí. Zarytý fanoušek fantasy bude skřípat zuby například v situaci, když si přečte o x kouzlech, která musí být vyřčena v pravou chvíli, naštěstí ale hlavní hrdina v závěru využije první kouzlo tak nevšedně, že mu čtenář odpustí.

Na to, že toho Redick zatím zas tak moc nenapsal, je jeho styl vytříbený. Jen se občas nějak nedokáže popasovat s příběhem. Chvíli se snaží psát realisticky, zvlášť když promlouvá ústy záporáků nebo když popisuje útrapy hrdinů, načež začne hovořit ústy hrdinů, a to z něj zase promlouvá romantika, či nastolí mnoho nepravděpodobných událostí, jež končí až příliš šťastně pro zúčastněné, nebo zosnuje sice originální, ale hodně nepravděpodobný závěr. Na druhou stranu se mu daří kočírovat kvantum postav, dokáže je charakterově odlišit a je třeba mu přičíst plus za to, jak se mu podařilo nastudovat a popasovat s námořní tématikou.

Ano, kniha má, jak je u klasické fantasy zvykem, otevřený konec.To skýtá úskalí jednak v tom, že čtenáři čekání na další díly snáší nelibě, pro nakladatele je zase riziko v tom, že kupující budou s koupí čekat, až bude série úplná. Na druhou stranu je třeba říct, že autor na konci vyřkl tolik otázek a zakončil knihu na správném místě a přitom tak nevšedně, že čtenář bude trpět při čekání rád.

Spiknutí Ryšavého vlka je klasicky pojatá, ale netradičně napsaná fantasy. Je zabalená v luxusním hávu edice Fantastika, a navíc s obálkou u nás tolik oblíbeného Edwarda Millera. Nutno podotknout, že kniha nijak nepokulhává za ostatními tituly edice, prostě tu máme nové jméno, které si s halekáním vyžaduje pozornost tuzemských fantasáků.

• Autor: Robert V. S. Redick
  • Překlad: Zdeněk Uherčík
  • Formát: hardback