Adarhargský jed – Mark Stone 65 ř.A – Kopřiva Štěpán

V současné době se příznivcům nezničitelného kapitána dostává do rukou další svazek série „A“ z pera tuzemského autora. Štěpán Kopřiva využil některých reálií jak původní řady, tak i svých tuzemských předchůdců, a vytvořil dosti neotřelé dílo.

Kopřiva Štěpán - Adarhargský jed - Mark Stone 65 ř.AMark Stone tentokrát zaskakuje za “nedopatřením” raněného kolegu jako agent Bezpečnostní služby pro vnější planety, která momentálně spadá pod velení generála Khova. Jeho úkolem je vyhledat tajného spolupracovníka BSVP na Terranii IL a s jeho pomocí vykoupit od únosců  profesora Gonzalese, armádního specialistu na řízené mutace.

Planeta sama  je v úpadku a její technika se pohybuje někde na pomezí 20. a 21. století,  což poněkud omezuje možnosti agentů. Na planetě soupeří dvě drogové mafie, jedna prodává “osvědčený” fim, druhá (relativně nová) rozšiřuje novou drogu “adarhargský jed”. Do toho přilétá náš nezničitelný kapitán se svým úkolem (leč bez své “chůvy” Raye, který je v generálce). Vzápětí se ukazuje, že nic není tím, čím se zdálo být a situace se od počátku komplikuje.

Celý příběh je napsán v odlehčeném duchu. Už úvodní pasáže předznamenávají celkové ladění a komu by ani po jejích přečtení nedošlo, jak budou vypadat další peripetie musí poznámka na str. 12 “…místním lidovým hrdinou je Glenn Ford, dělník, který v druhém roce kolonizace spadl opilý do nádrže s tekutým dusíkem” zcela jednoznačně vyjasnit situaci.

Ano, jde o parodii! Svižnou parodii zaměřenou nejen na Marka Stona, ale hlavně na akční filmy a jejich hrdiny, jasnovidce, detektivy a další jevy a zjevy nejen z filmu a literatury, ale i z naší současnosti. Autor paroduje zavedená žánrová klišé, využívá notných dávek  specifického černého humoru a přitom se obratně proplétá nepříliš četnými zákrutami vcelku jednoduchého děje. Celý příběh je (evidentně záměrně) postaven tak, aby ho pochopili i tuctoví konzumenti této řady (tj. použití mozku je omezeno na nutné minimum), čímž se Štěpán Kopřiva snaží (zjevně poučen osudem Jablek z Beltamoru) vyhnout negativní reakci a spílání ze strany části čtenářstva. Jediné vskutku zajímavé připomínky lze očekávat ze strany vyznavačů moderních palných zbraní (osobně dávám přednost ládovačkám a z nábojových starším typům revolverů, v “moderně” upřednostňuji Sa. vz. 58, případně Dragunova), které by mohly přinést inspiraci pro další eskapády oblíbeného hrdiny.

Některé sečtělejší jedince možná napadne srovnání tohoto Kopřivova výtvoru s produkcí Kulhánkovou. Oba autoři parodují (každý svým osobitým způsobem) díla akčního žánru, každý z nich se ale pohybuje v jiné kategorii a je (v danou chvíli) zaměřen na jiný druh čtenáře (resp. konzumenta), i když některé Kulhánkovy starší povídky se svým stylem Adarhargskému jedu do jisté míry podobají.

Celkové provedení publikace odpovídá zavedenému stylu, tradiční obrázek Petra Bauera na obálce rámcově odpovídá obsahu, redakční práce nevybočila z normálu, jen zařazení v tiráži (Mark Stone 4, řada A, svazek 3) neodpovídá skutečnosti (M.S.65, A6), což by mohlo později působit potíže s případnou citací.