Blackout – Thurman Rob

Rozervaní hrdinové, gigantičtí pavouci, láska, nenávist, napětí, velkolepé emoce, strhující souboje na život a na smrt a obrovská životní dilemata. Bratři Leandrosové ve své životní roli! Blackout! Jo, a taky tisíc slonů.

Blackout

Na zapadlé pláži poseté těly pobitých mrtvých pavouků se probouzí mladík. Je to Kaliban Leandros, ale ještě to o sobě neví. Ztratil paměť, a tím začíná celá patálie této knihy. Zmatený Kal, aniž by se na cokoliv rozpomněl, je záhy nalezen svým ustaraným bratrem a pukem Robinem a pomalu uváděn zpět do bývalého života. Sice moc nechápe, co je to za lidi a co se mu to snaží nakukat, nicméně důkazy si pro něj brzy přijdou samy. Člověk celkem rychle uvěří, že se živil zabíjením nadpřirozených příšer, když se ho několik z nich postupně pokusí sežrat.

Avšak nejen o rozpomínání je tato kniha; ten, který jde po Kalovi, postupně vybíjí i ostatní (nevinná) monstra a bratři se zavázali mu v tom počítání zabránit. Do New Yorku přichází staroegyptská „bohyně“ Ammut, mrcha, co se nenechá jen tak lehce oddělat a má slabost pro chlapečka s amnézií, který je napůl ta největší stvůra ze všech.

Máme na stole nové dobrodružství oblíbených hrdinů, nicméně fanoušci, radši moc nejásejte. Blackout je typickým příkladem toho, že když jeden člověk dělá šestkrát totéž, není to totéž. Na první pohled se zdá, že je stejný jako předchozí díly. Rychlá akce, drsné hlášky, sympatičtí hrdinové, kopa srandy a hromady mrtvol. Nic nového pod sluncem, ale kdo to má rád, má to rád. Smutnou pravdou ale je, že Rob Thurmanové v tomhle díle tragicky došla šťáva.

Děj se táhne jako zkažený sýr, těžko ho v tom vypravěčově slovním průjmu vůbec najít. Vlastně se skládá jen z pobíhání postav, přičemž kolikrát se Kal ani neobtěžuje sdělit, kam jdou a proč (zato nás nezapomene ujistit, jak mizerně, rozervaně a zabijácky se cítí), bitev, kdy se o hrdiny nebojíme, protože jsou nejdrsnější, nejlepší a pouhým sveřepým pohledem dovedou kácet stromy, a Kalových úvah o mrzkosti života (zabírají pět šestin textu.)

Kal, který má být zřejmě díl od dílu hustější, nelítostnější a tvrdší, je už jen otravný takyhláškař, který ztratil veškerou úctu k čemukoliv. Nic se ho emočně nedotkne, ničeho se nebojí, chladnokrevně a bez mrknutí oka vykydlí všechno, co se hne. Ať je to zlé, nebo se to jen ocitlo ve špatnou chvíli na špatném místě. Tímhle politováníhodným nedostatkem trpěl už minulý díl, tady to dostoupilo vrcholu. Z hrdiny se stal nýmand, kterého byste nejradši propleskli. Radiátorem.

O ostatních postavám škoda mluvit. Nuda, šeď. Místo posouvání charakteru autorka jen utvrzuje jejich stávající, až to přestává být pěkné. Za nic nestojí dokonce ani jindymiláček Robin a donekonečna opakující se lascivní narážky typu „hádejte, kvůli komu nechala Kleopatra vztyčit obelisk a proč už taky moc lidí nepobaví. Čeho je moc, toho je příliš, a to se týká i neustálého omílání věcí, které pětkrát fungovaly.

Možná se zdám zbytečně kritická, ale Blackout je jasný propad. Podprůměr jak v rámci Thurmanové, tak i mezi ostatními městskými fantasy tohohle typu. Nenabízí nic nového, a bohužel ani nic starého, co jsme měli rádi.

Promiňte, slečno Thurmanová, píšu to jako vaše fanynka, ale tentokrát jste se vážně nepředvedla.

Kal Leandros vždy kráčel po krvavé hranici mezi stavem, kdy se snažil zachovat svou smrtelnou duši svobodnou a čistou (více méně), a tím, kdy hrozilo, že se jeho hororové dědictví z jiného světa utrhne z řetězu. Pokaždé ho ale zachránila vzpomínka na bratra Nika, přátele, a ty, které miluje. Až doteď. Kal se probudil na pláži poseté rozsekanými zbytky ohavných stvoření, která zjevně vyhledávala potíže. Fakt, že jatka pravděpodobně způsobil on, ho nijak nerozrušil. Nerozrušilo ho ani to, že se cítil jako přirozený zabiják. Kala rozrušuje to, že si vůbec nepamatuje na Kala… a že si není jistý tím, že ho to zajímá. (anotace)

• Autorka: Rob Thurman
  • Překlad: Anna Janovská
  • Forma: hardback