Conan žoldnéř – Offutt Andrew J.

Conan, tohle jméno je ve světě fantastiky pojem. Stejně tak jméno jeho tvůrce Roberta E. Howarda. Toho využívají spisovatelé, kteří se snaží na mistrovo dílo navázat. A jak už to tak bývá, někdy se jim to daří hůře a někdy lépe. Do jaké z těchto kategorií patří dílo z pera Andrewa J. Offutta?

Conan žoldnéř

Ten, kdo četl někdy nějakého Conana, ví přesně, čím se tento Cimmeřan vyznačuje. Kdo ho nečetl, tomu bych doporučil někdy toto trestuhodné manko dohnat a nejlépe jednou z knih jeho tvůrce Howarda. Conan, jehož potkáváme na stránkách této knihy, není ten známý hrdina, kterého většinou všichni známe. Je to spíše náctiletý zlodějíček, který se zajímá pouze o peníze a o to, kde by mohl honit nějaké sukně. To mu však nebrání v tom prožívat kdejaké eskapády.

Conan žoldnéř obsahuje dva příběhy, které na sebe navzájem navazují. V tom prvním Cimmeřan ztratí svou duši. Vezme mu ji čaroděj, když se snaží vloupat do jeho obydlí. Později však svou duši získá nazpět, avšak uvězněnou v zrcadle. Vydává se proto na cestu do vzdáleného království, protože pouze někdo s korunou mu může pomoci duši navrátit do jeho těla. A co by to bylo za dobrodružství, kdyby se tam do něčeho nezapletl, a to konkrétně do mocenských intrik tamních vládců?

To by byl zhruba ve stručnosti děj obou příběhů. Jak se daří Offuttovi nedělat Conanovi ostudu? Celkem uspokojivě, řekl bych. Ačkoliv autor přistupuje k dílu svým způsobem a dodává tak Howardovu hrdinovi vlastní ráz, stále se jedná o důstojného zástupce conanovek. Prostředí se autorovi daří vykreslit velice zdařile, osobně jsem zatoužil se párkrát převtělit do hrdinovy role a procházet se v uličkách neřestného města či síních krásného paláce. Zápletka není moc originální, ale vyloženě nezklame. V podstatě to samé se dá také říci o celé knize.

Offutt je autorem tří novel o Conanovi, které napsal v sedmdesátých letech minulého století. U nás mu již předtím vyšel Conan a meč Skelosu, který by měl právě navazovat na nyní vydaného Conana žoldnéře. Ve skutečnosti by se měla tato kniha odehrávat po Howardově povídce Věž slona.

Jak je od začátku jasné každému čtenáři, jedná se o nenáročné dobrodružné fantasy čtivo na dlouhé večery. V tom byly vždy conanovky dobré, o nic jiného nikdy nešlo, ač se původní povídky staly legendou.

Takže otázka, jestli brát, či ne, je čistě na vás. Pokud si v podobných knihách libujete, pak je to dobrá volba.

Nedlouho po zkáze arenjunské Věže slona vyslechne Conan jedné noci rozhovor dvojice zlodějů, kteří se chystají vykrást dům proslulého čaroděje Hisarra Zula a velký Cimmeřan se rozhodne, že je předběhne. Tady se poprvé objevuje zlodějka Ispharana, s níž se Conan později a v jiných příbězích, setkal ještě několikrát. Bohužel, v tajemném Zulově domě, střeženém zombiemi, ho čeká smrtelné nebezpečí… přijde o vlastní duši! To je mimo jiné důvod, proč se dá najmout jako osobní strážce vznešené paní Khasthris, která cestuje ve službách své sestřenky – královny Khauranu. Nájemní zabijáci, intriky u Královského dvora, temná magie i Písečný démon – to vše najdeme ve dvou pevně vázaných příbězích mladého Cimmeřana, která začnou v zamorském Arenjunu a skončí až v dalekém Khauranu. (anotace)

• Conan žoldnéř
  • Autor: Andrew J. Offutt
  • Překlad: Jan Kantůrek