Čtyři radioaktivní šlehy z Falloutu

Apokalypsou a koncem světa se lidstvo zaobírá snad od okamžiku, kdy člověk začal přemýšlet. Mnohem zajímavější než myslet na to, jak bude apokalypsa vypadat, je ale zauvažovat nad tím, zda to lidstvo přežije a jak to bude vypadat PO konci světa. A to si myslí i Martin Sládek se svojí postapo povídkovou sbírkou Nabídka, která se neodmítá.

Sládek Martin: Nabídka, která se neodmítá...

Knihu otevírá povídka Bod zlomu. Hlavní hrdina Ray je vládní agent ve světě, kde vládnou superkorporace, které získaly moc po atomové válce. Náš protagonista je samozřejmě věrný, a aby mohl řádně plnit mise, na něž ho vláda pošle, má v sobě tolik kyber-implantátů, že si sám někdy není jistý tím, jestli je ještě člověk. Děj začíná během akce na teroristickou buňku, která se ovšem nepěkně podělá a Ray dostane pěkně na budku. Aby toho nebylo málo, tak po tom, co podá hlášení a dostane se domů, na něj čeká nepěkné překvapení v podobě teroristických letáků, zbraní a dalšího důkazního materiálu, jaký by vydal na doživotí celému menšímu městu. V dáli už Ray slyší houkání policejních sirén, a tak mu nezbývá mnoho času, aby zjistil, kdo to na něj ušil.

Úvodní povídka je příjemně dobře napsaná. Čte se skoro sama a přináší všechno, co čtenář potřebuje: akci, vtip, zajímavou zápletku a hodně povedený záběr. Ovšem nebýt poslední části, kdy hlavní hrdina opustí město, čtenáři by vlastně ani nepoznali, že jde o postapo. Velmi snadno by se Martin Sládek mohl pohybovat v klasickém sci-fi žánru. To samozřejmě není negativum, ale skutečné postapo příběhy následují teprve po ní.

Další příběhy se totiž odehrávají ve světě veleúspěšné a oblíbené herní série Fallout. Je to svět zničený jadernou válkou, po které se z obřích podzemních krytů, tzv. Vaultů, vyřinuli ven poslední zbytky předválečného lidstva, aby začaly znovu budovat civilizaci. Ovšem to není tak snadné, když v radioaktivní pustině žijí spousty zmutovaných monster. A nejhoršími z nich jsou lidé.

Reinhard je žoldák, který má za sebou sakra černou a drsnou minulost. Žádná zakázka pro něj není příliš těžká a zadanou práci vždycky dotáhne do konce, ovšem jeho služby také nejsou nejlevnější a cena za ně odpovídá jeho reputaci. Jeho minulost si ovšem vybrala daň i na jeho vzhledu a alkohol mu pomáhá ji pohřbít hodně hluboko. Zároveň je společným jmenovatelem ve všech třech zbývajících příbězích.

Reinharda a jeho obří kolt čeká expedice do smrtící radioaktivní pustiny v honbě za mýtem Vaultu 19. Čtenáři prožijí společně s ním otevírací noc Casina v hornickém městečku a v neposlední řadě budou svědky jeho zakázky na odkrouhnutí dvou mafiánských bossů ve městě hříchů, New Renu. Především poslední zmíněný příběh je jako vystřižený ze hry Fallout 2 a fanoušek hry bude chrochtat blahem na každém Reinhardově kroku, protože falloutovská atmosféra z každé stránky doslova srší. Vzhledem k tomu, že Fallout je nejpovedenější postapo od Šíleného Maxe, tak je to jen a jen k dobru.

Pokud vám sedí tento postapokalyptický subžánr, po této nenápadné knize určitě sáhněte, a to i kdybyste byli jen fandové Falloutu. Martin Sládek sice nevytvořil veledílo, které by tvořilo pilíře svého žánru jako například v případě kyberpunkera Gibsona nebo dystopisty Bradburyho, ale napsal pekelně zábavnou a chytlavou knížku, která se určitě v knihovně neztratí.

• Martin Sládek: Nabídka, která se neodmítá
  • Klub Julese Vernea, 2013
  • Obálka: Milan Fibiger