Delirium – Lauren Oliver

Co je pro člověka ta nejdůležitější věc? Co z něj vlastně dělá lidskou bytost? Je to láska. Bez lásky by nebyl svět takový, jaký je. Ale co když se láska prohlásí za smrtelnou chorobu, stane se z ní amor deliria nervosa a vláda nařídí, že každý člověk z ní musí být vyléčen? Co se stane pak?

Delirium

Blíže neurčená budoucnost, Portland. Před šedesáti čtyřmi lety byla láska prohlášena za nemoc a každý občan od té doby musí povinně po dosažení plnoletosti podstoupit proceduru, která ho z lásky navždy vyléčí. Lenu – hlavní hrdinku příběhu – čeká tato procedura za tři měsíce a ona už se nemůže dočkat. Když celý život žijete ve společnosti, která city pokládá za nemoc a vykládá vám, jak je všechno po proceduře skvělé, nemáte důvod o tom pochybovat. Ono totiž všechno skvěle opravdu vypadá – po vyléčení prakticky vymizela kriminalita, lidé působí šťastněji, nemusí se už trápit kvůli lásce, žádné otravné city je nerozptylují od práce, neexistuje-li láska, pak není ani nenávist. Zkrátka a dobře, lidé jsou jako roboti – produktivní a poslušní. Ale ne všichni jsou takoví… Tam, za elektrickými ploty, které Portland obklopují, se rozkládá Divočina, v níž žijí nakažení, ti, kteří se režimu vzepřeli a odmítli se lásky vzdát.

Lena nadšeně odpočítává dny do své procedury. Těší se, až jí bude přidělen její životní partner, který se k ní bude podle vlády hodit nejlépe, až bude moct žít bez strachu, že se náhodou nakazí tou hroznou deliria nervosa, stejně jako její matka, která proto spáchala sebevraždu. Myslí si, že všechno pak bude takové, jaké to má být. Ale pak přijde Alex, záhadný mladík, který podle všeho už proceduru podstoupil a tudíž nemůže cítit lásku. A Lena se nakazí. Díky tomu se začne na svět konečně dívat novýma očima a pochopí, že její život, a život všech občanů, není tak růžový, jak se na první pohled zdá…

Delirium je dalším dystopickým příběhem v žánru young adult a i když si možná řeknete – „Proboha, o čem to zase může být, toho už tady bylo tolik“ – autoři se stále snaží přijít s něčím nový a originálním. Schéma příběhu je dost podobné, ne-li stejné, jako u jiných knih tohoto žánru, tedy město (americké město) obklopené plotem, ti poslušní občané a ti, kteří se bouří proti režimu, a ano, hrdinka z řad něžného pohlaví. Autorce se však podařilo vnést do příběhu něco nového, a to, že z lásky udělala nemoc, která se musí léčit. Opravdu je to velmi zajímavý námět a donutí čtenáře přemýšlet nad tím, jaké by to bylo v reálu. Protože když lidem vezmete lásku, vezmete jim prakticky všechno. Takoví lidé se pak chovají jen jako roboti. Ta představa je mrazivá a Lauren Oliver to dokázala podat tak, že je to skutečně uvěřitelné.

V knize převládají spíše popisy nad přímou řečí, čímž se čtení sice může chvílemi táhnout, ale na druhou stranu se díky tomu má čtenář možnost opravdu ponořit do světa, který autorka tak živě vykresluje. Nikde nenechá čtenáře na pochybách, popisuje dystopický svět, režim, vztahy jednotlivých postav i jejich minulost. To knize dodává na autentičnosti.

Díky tomu, že je příběh napsaný z pohledu hlavní hrdinky v první osobě, má čtenář možnost se do děje úplně ponořit a pochopit Leninu povahu. I když příběh stojí především na jejích pocitech, nechybí ani trocha akce, i když té je nejvíce až na samotném konci, který je – stejně jako u jiných podobných knih – opět hodně otevřený a příběh prakticky končí v tom nejlepším. Těžko říct, jestli to brát jako negativum nebo ne, v poslední době takhle autoři své knihy zkrátka píšou a napnuté čtenáře může uklidnit to, že druhý díl s názvem Pandemonium už u nakladatelství CooBoo vyšel.

Samozřejmě si člověk musí uvědomit, že tato kniha spadá do žánru young adult, a proto se všechno točí okolo dospívající dívky, její první lásky a jejích pocitů, snů a obav. Důležitou součástí příběhu je také mladý, sympatický hrdina, který nejedné čtenářce jistě zlomí srdce. Je proto jasné, které skupině čtenářů je tato knížka určena a která jediná ji také dokáže náležitě ocenit.

Dříve si lidé mysleli, že je láska dobrá věc. To bylo předtím, než na ni vědci objevili lék. Lidé nechápali, že když vám jednou láska oblaží mysl a rozproudí krev, není úniku. Teď je všechno jinak, vědci ji dovedou vymýtit a vláda požaduje, aby se všichni občané v den svých osmnáctých narozenin podrobili speciálnímu lékařskému zákroku, díky němuž by měli být vůči lásce imunní. Lena Halowayová se na ten den vždy těšila. Život bez lásky přece znamená život bez bolesti, bezpečný a předvídatelný. A šťastný. Schází devadesát pět dní, jenže Leně se stane něco nemyslitelného: Zamiluje se. (anotace)

• Delirium
  • Autorka: Lauren Oliver
  • Překlad: Romana Bičíková