Gestapo Mars aneb už v tom zase lítáme

V málokteré knize hlavní hrdina pozvrací někomu boty hned v první větě. Tajný agent Carter Sloan má ovšem pořádnou kocovinu, tak mu toto malé faux paux protentokrát promineme. Navíc s vzápětí dozví, že ho poslali k ledu na dlouhých 258 let, a teď, když se konečně někdo uráčil ho rozmrazit, má na krku misi ostrou jako břitva

A hned první věta celé knihy také velice dobře vystihuje ráz celé knihy. U tajného agenta se předpokládá, že někoho sejme, hezké (no dobře, po 258mi letech i ty o něco méně pohledné) ženy v jeho okolí si musí pořídit pás cudnosti, a do vybrané mluvy anglického gentlemana mu ve slovníku přebývá sakra hodně výrazů.

Pod vládou Říše

Zapomněli jsme zmínit jednu důležitou věc: na chleba si Sloan vydělává prací pro Říši. V Gestapo Marsu Victora Gischlera totiž druhá světová válka dopadla úplně jinak než jste se učili v dějepisu. Jenže teď mají pánové s hákovými kříži na prsou nečekané starosti. Po všemožných planetách, o kterých si mysleli, že je mají pevně pod nadvládou, se šíří povstání, a do toho se ještě navíc pletou mimozemské hroudy rosolu známé pod jménem Coriandoni. Ty si dali za vyhladit lidstvo bez toho, aniž by se obtěžovali zkoumat na čí straně kdo stojí.

Sluší se říct, že galaktická Říše je jen jakousi berličkou zajišťující knize o něco větší nekorektnost; v konečném důsledku mohl Sloan sloužit klidně Americe nebo Číně a nic moc by se nezměnilo. Nečekejte tedy žádnou propagandu, jde spíš o to, že nacisti jsou výbornými prototypy zapálených šílenců bojujících do posledního dechu a zároveň vítaným cílem Gischlerovy ironie. Ale i bez nich je v knize nekorektnosti dost a dost.

První dvě třetiny Sloan létá po galaxii a pátrá po planetě, na které se nachází jakási dcera Mosazného draka, která má údajně hodně co dočinění s povstáním. Už od prvních kroků jde všechno hnědým navrch (ano, recenzent je na rozdíl od Sloana slušně vychovaný chlapec), a tak mnohdy nezbývá než lhát, mlžit a podvádět a v nejhorším někomu nenávratně upravit fasádu pomocí střelné zbraně.

Carter Sloan stojící ležící

Nedílnou součástí knihy jsou i sexuální scény.  Možná jich je o něco více než by bylo žádoucí, ale většina čtenářů s nimi bude mít trochu jiný problém než je kvantita. Jak to sakra ten chlap dělá, že třikrát mrkne a bez jakékoliv snahy má najednou jazyk v krku a ruku v rozkroku? A hlavně jakto, že mu podlehne každá, na kterou mrkne? Zkrátka, tohle je přesně ten případ, kdy je méně více.

On je ve své podstatě celý Gestapo Mars koncipován tak, abyste přepnuli během čtení mozek do polohy OFF a nechali se unášet na vlnách akce, krve a milostného čvachtání. Pokud začnete přemýšlet, bude zle! Ale i odpočinkové čtivo si zaslouží místo ve vaší knihovně, hned vedle Kotlety to téhle knize bude docela slušet. Na druhou stranu i většina brakařů jde ve svých knihách mnohem více do hloubky. Gischler vyprávění celého děje sjede docela hopem, o čemž svědčí i počet stran – číslo jen o málo nedosahuje počtu let, kdy byl Sloan ve stavu zmraženém (256). Žádné vedlejší dějové linie, žádné obšírné popisy, jen dějová linka v podstatě osekaná na dřeň. Na druhou stranu má příběh díky tomu poměrně bestiální tempo, a tak čtenář nasedne a veze se až do samého závěru.

Co se zpočátku zdá být jako milostně-vražedné dobrodružství říšského agenta Cartera Sloana se zhruba ve dvou třetinách knihy mění v poměrně solidní military sci-fi. Boj muže proti muži vystřídají boje kosmických kocábek a jedna ze scén v samém závěru knihy dokonce výrazně připomíná Hvězdné války. Změna je to překvapivá a poslední třetina díky ní celou knihu výrazně pozvedá.

Dobrá je i závěrečná pointa, která překvapí, a stejně tak se dočkáme několika promyšlených zvratů i v průběhu textu.

Gestapo Mars je myšlenkově nenáročná oddechovka, která je ovšem neskutečně zábavná. Připomínek by se dalo najít desítky, jenže tahle kniha není určena k tomu, aby se v ní kdokoliv pitval. Při čtení se zasmějete, s hlavním hrdinou postřílíte co se dá a mezitím si zasouložíte, aby nebyla nuda – jo, a nakonec sundáte nějaké ty vesmírné lodě . To je zhruba tak všechno. Berte nebo nechte být!

Viktor Gischler: Gestapo Mars

Vydal: Fantom Print, 2018

Překlad: Zdeněk Milata