Hymnus – Graham Masterton

Nutné čtení pro každého pyromana.

Graham Masterton - Hymnus O tomto autorovi se vede hodně řečí a já se styděl, že jsem jeho dílo nečetl. Po přelouskání Hymnu zjišťuji, že ony časté debaty o hodnotě této knihy, jsou oprávněné.

Hlavním hrdinou je poměrně mladý, úspěšný majitel rybí restaurace Lloyd Denman. Má krásný dům, pěkné auto, zajímavou, skvěle placenou práci a je zasnouben s krásnou klavíristkou Celií, do níž je bezhlavě zamilován. Zdá se, že neexistuje šťastnější člověk, ale ouha, stane se něco neočekávaného. Celie se jednoho dne na opuštěném parkovišti polije benzínem a upálí se.
Lloyd je zdrcen a smrt jeho snoubenky mu samozřejmě vrtá v hlavě. Touží najít jakýkoliv podnět, který  Celii vedl k sebevraždě, ale zpočátku jen tápe naslepo. Upálení naprosto šťastné, zdravé, úspěšné, no prostě té poslední osoby, která by měla důvod udělat tak hroznou věc jako zavraždění sebe sama, navíc tak drastickým způsobem, nezajímá jen ho, ale také policii.
Případ se zdá být další položkou do Akt X, když tu vyvstávají na světlo nové skutečnosti. Autobus s půltuctem ohořelých mrtvol, nález podivného přívěsku nedaleko nehody, či smrt uhořením všech jeho blízkých, nedávají Denmanovi spát a ten se díky své zarputilosti dostává až k jádru problému – tajemství nesmrtelnosti, které je možno dosáhnout jen po složitém rituálu za pomocí očisty ohně.

Kniha opět koketuje s tématem věčného bytí. Pokud zemřete žehem po zapětí určité pohanské písně, tak vaše duše bude smíšena s dýmem a stane se z vás takzvaný Salamandr – člověk, který je jednak nesmrtelný a má také jisté pyrokynetické schopnosti.
Kniha je plná zvratů a nenadálých situací. Akce se střídá s erotickými scénami a děj je popoháněn neustále kupředu. Autor jde s příběhem dokonce i do minulosti, kde popisuje pokusy hlavního “záporňáka” v koncentračních táborech na židech. Nakonec je vám prozrazeno, že Hitler vlastně nezemřel, místo toho se jako nesmrtelný potlouká po světě a pokouší se znovu nastolit třetí říši pomoci nové rasy vládců-Salamandrů. To jen jakoby na okraj…

Hymnus je dobrou knihou. Někdy se autor sice nechá příběhem unést, ale i tak to stojí za to. Všem vám, kteří ještě nemáte zkušenosti s příběhy Stephena Kinga, tuto knihu nelze nedoporučit. Všem ostatním bude připadat jako trošku lepší odvar. Hymnus je vhodný pro čtenáře nad osmnáct let, poněvadž obsahuje několik sexuálních scén a jisté pasáže jsou vskutku drastické