Já nejsem neviditelná – recenze

Marcus Sedgwick je britský spisovatel, ilustrátor a hudebník. Je autorem několika knih, včetně Witch Hill (2001) a The Book of Dead Days (2003), za něž byl nominován na cenu Edgara Allana Poea. Jeho nejnovější dílo Já nejsem neviditelná je spletitý příběh o tom, že nic se neděje jen tak pro nic za nic. Náhoda neexistuje.

unnamed

Laureth Peaková nepochází zrovna z obyčejné rodiny. Ona sama je slepá, její matka je přehnaně ochranitelská, sedmiletý bratr Benjamin zkratuje svým dotykem většinu elektronických přístrojů a otec? To je kapitola sama pro sebe. Jack Peak byl totiž dříve známým spisovatelem, ale to jen do té doby, dokud psal zábavné knihy. Jenže teď je posedlý čísly a koincidencí a z touhy po rozluštění záhady se už stala doslova posedlost. Rodina jde stranou.

Spousta spisovatelů prý tvrdí totéž, což je důvod, proč byste neměli věřit jejich autobiografiím. Spisovatelé si prostě umějí moc dobře vymýšlet, a navíc věří, že to co vymysleli, je vážně pravda. Marcus Sedgwick se pohybuje v žánru young adult s prvky hororu a Já nejsem neviditelná je jeho již třináctou knihou. Největším lákadlem titulu z produkce nakladatelství CooBoo je velmi povedená obálka a zajímavá anotace, jež je bohužel velmi zavádějící. Slíbený příběh není zase až tak tajemný, jak se zprvu může zdát. Dějová linie je jednoduchá a dialogy mnohdy také. A na to, že po celou dobu se autor snaží čtenářům předhodit teorii o tom, že náhoda neexistuje, je jeho příběh z větší části postavený na samých až neuvěřitelných náhodách.

Dalo by se říci, že kniha je vhodná spíš pro mladší čtenáře, kteří musí být aspoň z části nadšenými matematiky, anebo rádi hloubají nad konspiračními teoriemi a kniha je inspiruje k dalšímu zkoumání, jak to tedy s tou souhrou náhod opravdu je. Jenže doporučení pro mladší čtenáře nejednou vyvrací fakt, kdy hlavní hrdinka hloubá nad vlastním životem. Detailně popisuje život slepé dívky, reakce okolí na její postižení a snahu o zapadnutí někam v tomto velkém světě, kde se na ni všichni dívají buď se soucitem, anebo ji přehlíží.

Já nejsem neviditelná je tedy velmi těžko zařaditelnou knihou, která nesedne úplně každému, ale i přesto si své čtenáře jistě najde. Je to jiný pohled na svět, který je fascinující a pokud se vám přeci jen kniha líbit nebude, jistě máte ve svém okolí nějakého mladšího čtenáře, kterého příběh určitě nadchne.

50%
  • Marcus Sedgwick: Já nejsem neviditelná
  • CooBoo, 2015