Jeden z devíti – Alex Drescher

Nakladatelství Leonardo po delším očekávání dodalo na trh druhou knihu z cyklu Prolnutí – román Jeden z devíti. Od příběhu Tovaryše uběhlo něco přes dva roky…

Jeden z devíti - Alex Drescher

Válka v Afghánistánu pokračuje i v budoucnosti. Jindřich Schlick se v beznadějném boji střetne s nepřátelským „číslem jedna“. Stihne podat hlášení na velitelství, načež přijde orbitální bombardování. Ač měl být spolu s protivníkem spálen na trochu živočišného uhlí, probírá se na marodce s podivnými záchvaty a vizemi. Krátce na to se ho pokusí zmocnit agenti Lóže a od té chvíle se jeho život mění v jednu nekonečnou štvanici. Sice uniká do Evropy, ale zároveň ne příliš dobrovolně zjišťuje, čím se v afghánských horách stal a co je Prolnutí. V patách má nejen Lóži, ale celou řadu dalších zájemců o svou osobu. Jeho útěk se na základě proroctví zesnulého vůdce mudžahedínů navíc průběžně mění v klasickou výpravu s velmi neurčitým cílem. Jindřich sice zjistí, že se stal součástí devítky Prokletých, ale co to, k čertu, znamená?

Ve druhém dílu cyklu Prolnutí se vracíme do Evropy neradostné budoucnosti. Špiclovací techniky nadnárodních korporací jsou zase o něco dokonalejší, agenti Lóže výkonnější a touha po moci skutečných vládců světa na obou stranách Prolnutí je ještě větší, než kdy dříve.

Vrstevnaté vyprávění odkazuje otevřeně na Tolkiena a bere si z něj značnou porci inspirace, intriky v pozadí pro změnu velmi připomínají Dunu – plány v plánech jiných plánů.

Klasické klišé výpravy „náhodně“ složené družiny za mocným artefaktem zde ale doznává možná zásadní změny – družina se postupně schází dohromady až v cílové lokaci, navíc pod palbou. Původně dva na dálku spolupracující nezávislé týmy se přes výrazné ztráty ve finále dost podstatně rozšíří o velmi nečekané posily. O překvapení ostatně není nouze od samého počátku vyprávění. Vedle Jinřicha Schlicka a kurýra Nata dějem citelně míchá pár starých známých z Tovaryše (někteří z nich nějak nestihli zemřít, ač to tak vypadalo), další odvádí svůj díl práce ve Světlech v temnotách. Vedle nich má svou nezanedbatelnou roli v příběhu celá řada epizodních postav, které ale netvoří klasické „křoví“ – jsou dostatečně plastické a mají své charaktery, byť leckdy načrtnuté jen velmi letmo. Styl vyprávění je poněkud hektický, z počátku sledujeme několik dějových linií, než se situace v záplavách krve poněkud vyjasní. Boje, mordování a odpovídajících následků je tu opravdu hodně, nechybí notná porce nadhledu, dost akčního černého humoru a hlášek, které by občas záviděl i JWP. Je zde řada narážek a odkazů na filmovou a literární klasiku.

Pod akčním pláštíkem se ale v hlubší vrstvě skrývá varování. Způsoby likvidace nepohodlných entit řízenou propagandou, prodejnou státní správou, policií i justicí (o politicích nemluvě) i moderní metody špiclování nejsou vizí budoucnosti, ale součástí našeho života – viz http://www.dfens-cz.com/view.php?… . A to si můžeme být jisti, že autor ani odkazovaný článek nám neříkají zdaleka všechno…

Obálka Lubomíra Kupčíka opět kombinuje rodokapsovou bombastičnost s pochmurným pozadím – tentokrát patrně podzemních prostor z opravdu zdrcujícího finále. Redakční práce nejsou odvedeny zle, byť se pár překlepů a drobných chyb najde. Bohužel – autor patrně nemá jasno, jak fungují elfí karabiny – v textu střídá pojem „samonabíjecí“ s popisem opakovačky se závěrem á la Mauser, což nejde dohromady, ale amatérovi v oboru zbraní to vzhledem k rozptýlení příslušných pasáží v textu nemá šanci „docvaknout“.

Čtenářům se dostává do ruky druhý díl osobitého akčního cyklu, který je sice vystavěn na klasice, ale zachovává vlastní specifický styl i zpracování a nade vší pochybnost drží prvním dílem nastavenou laťku kvality.

Někteří vstoupili do armády, aby za ně stát z veteránského fondu zaplatil školné na vysoké. Jiní to viděli jako občanskou povinnost. Druhá afghánská většinu z nich poslala domů v zinkové rakvi potažené vlajkou. Jindřich Schlick se stal vojákem, protože v krizemi zbídačeném srdci Evropy neměl jinou možnost. Chtěl jen přežít. Když to ale dokázal, v Prolnutí tím vyvolal největší štvanici za posledních padesát let. Jeho touha se tím změnila jen trochu – pořád chce přežít. A k tomu zjistit, kým se stal… (anotace)

• Jeden z devíti
  • Autor: Alex Drescher
  • Překlad: –