Volání do zbraně – Jan Kotouč

Po ročním odstupu tu máme další pokračování ságy Sektor Hirano v podání Jana Kotouče, odstartované kdysi novelou Příliš blízké setkání a následně románem Pokračování diplomacie. Loni vyšla Tristanská občanská válka, navozující výchozí situaci pro Volání do zbraně.

Jan Kotouč - Volání do zbraně

Kdesi v kolonizovaném prostoru zmizely cestou na stanici Albatros tři tarnówské obchodní konvoje. Poslední včetně bitevního křižníku, který tvořil doprovod. Tarnów tedy požádal spojence o pomoc a Astonská unie tedy na něj posílá operační svaz.

Průběžně se stupňuje nepřátelství s Kasimirským císařstvím, ale politické vedení Astonské unie se snaží Kasimir nedráždit, což zahrnuje i ignorování kasimirských podvratných aktivit ze strany Astonské tajné služby. Nakonec proti kasimirské tajné službě stojí jen suspendovaný agent Sajíd Tamir, jemuž se pro své aktivity podařilo získat čerstvého civilistu Seana Tylera. Ten byl po akci na Tristanu odejit z loďstva a živí se jako kontrolní úředník jednoho průmyslového komplexu. Sektor Hirano směřuje k válce a otázkou už není „jestli“, ale „kdy a kde?“

Máme před sebou čtvrtou a rozhodně ne poslední část rozsáhlé ságy nadějného českého autora military sci-fi. Směs akční space opery a špionážního románu začíná pro Jana Kotouče charakteristickým způsobem – poněkud hůře stravitelnou úvodní pasáží, ve které se seznamujeme s postavami, prostředím a politickou situací na několika (až příliš mnoha) místech současně. Postupně se ale dějové linie profilují, příběh se stává přehlednější a četba celkem příjemnou.

V principu před sebou máme dobrodružnou klasiku se vším, co k ní patří. Politika, špionáž, pouliční bitky i kosmické bitvy se střídají v rychlém sledu. Jednotlivé postavy se postupně prokreslují, jejich charaktery nabývají na plastičnosti, vztahy a děje jsou logické a příběhy tohoto svazku postupně spějí ke svému vyvrcholení. Ke čtení není nezbytně nutné znát předchozí části ságy (v textu jsou příslušné vysvětlující narážky), ale jejich znalost rozhodně neuškodí. Autor si našel v rámci svého subžánru specifickou niku, kterou postupně obsazuje. Na rozdíl od konkurence se nespecializuje na jednotlivce či malé skupiny (bojové týmy), ale snaží se systematicky vytvořit plastický obraz celého vesmírného sektoru. Zatím to není dokonalé, ale svazek od svazku se zlepšuje.

Redakční práce byla odvedena celkem solidně, ale pár překlepů a občas i neobratné formulace na několika místech zůstaly. Obálka Jana Doležálka je zajímavá, ladí s obsahem, ale za lákavou bych ji rozhodně nepovažoval. Formát publikace je standardní pro Poutník, zapadne tedy bez problémů k ostatním románům z řady. Volání do zbraně sice není absolutní špičkou, ale patří mezi to lepší z tuzemské produkce military sci-fi, a proto by nemělo chybět v knihovnách příznivců tohoto subžánru.

Válka s Kasimirským císařstvím je na spadnutí a Astonská unie jako nejsilnější člen Obranné aliance má plno práce. Zatímco admirál Sun Lin-shin musí s jedním oslabeným operačním svazem bránit spřátelenou planetu Tarnów, admirál Sean Tyler má jiné starosti. Za své kontroverzní činy v tristanské občanské válce byl poslán do civilu, ale nudný život úředníka mu nevydrží dlouho a Tyler se zaplétá do nebezpečné špionážní hry. Pravidla jsou sice úplně jiná než při boji vesmírných flotil, ale stejně smrtící a prohra je nemyslitelná. Sektor Hirano se žene do války a Tyler, Sun i hrdinka od Tristanu Vivian Evansová se musejí smířit s tím, že ať už se stane cokoliv, jejich svět už nikdy nebude jako dřív. (anotace)

• Autor: Jan Kotouč
  • Překlad: –
  • Série: Sektor Hirano 4