Kobra 3 – Synové Kobry – Zahn Timothy

Po delší pauze se na trhu objevil třetí díl Zahnovy série o kobrách – speciálně upravených bojovnících. V prvním dílu (Kobra) jsme se seznámili s kobrami – jejich vznikem, výcvikem, nasazením ve válce proti Troftům a následnými problémy po skončení války. Druhý díl (Kobra z Aventine) seznámil čtenáře s osudy kober coby kolonizátorů panenské planety Aventine a s obtížemi, které tato kolonizace přinesla. Nyní máme před sebou třetí díl.

Zahn Timothy - Kobra 3 - Synové KobryNa Aventine a dalších dvou kolonizovaných světech už působí kobry druhé generace. Tito noví upravení bojovníci již nejsou cvičeni pro boj s klasickým nepřítelem, ale pro ochranu osadníků před agresivní faunou a flórou nově kolonizovaných světů. To však není neměnný stav. Nečekaně se objeví „obchodní“ nabídka Troftů. Troftové nabízejí pět panenských planet k osídlení protihodnotou za odstranění předpokládané hrozby z planety Qasama. Před uzavřením „obchodu“ se ale osadníci rozhodnou uskutečnit průzkum na náklady Troftů. Jedna výprava odlétá zkoumat „platidlo“ – planety nabízené k osídlení – zatímco druhá výprava má za úkol provést průzkum na Qasamě. Zde se prokáže podezření, které pojali Aventiňané ke zdánlivě skvělé troftské nabídce – Qasama má lidské osídlení! Zároveň se ale ukazuje, že s lidskou kolonií na Qasamě není něco v pořádku…

Timothy Zahn vytvořil v sérii příběhů o kobrách specifický svět, reflektující na řadu (nejen) společenských problémů. “Synové kobry” nepatří mezi špičková Zahnova díla, ale spolu s ostatními částmi série představují solidní, profesionálně odvedený kus práce. Celkem uspokojivě vykreslené postavy a vztahy mezi nimi, to vše zasazeno do nezvyklého prostředí a podmínek, navíc i slušný příběh, korespondující s předchozími díly jsou atributy, které umožňují zařadit knihu “Synové kobry” mezi lepší průměr dobrodružné sci-fi. Celá kniha má ale jeden výrazný nedostatek.  Zatím každý díl série přinášel uzavřený dobrodružný příběh, “Synové kobry” jsou ale výjimkou. Vyprávění končí odkazem na následující díl přesně v okamžiku, kdy se věci začínají komplikovat a čtenáři nezbývá než doufat, že “Válka kober” vyjde v nějakém rozumnějším časovém intervalu, než předchozí díly. Takový konec (spolu s informacemi z jiných zdrojů, že série o kobrách je trilogie) působí dojmem, že čtenář dostal do ruky jen část původní knihy a zbytek mu bude předkládán podle libovůle nakladatele, což ovšem (ať už takový dojem odpovídá skutečnosti, nebo ne) snižuje úroveň celého díla.

Kniha si jinak zachovává všechny atributy publikací od Laseru – dobrou jazykovou úpravu, formát odpovídající zbytku série a celkem zajímavou obálku od Davida Mattinglyho, která ale příliš nesouvisí s obsahem. Cena 119 Kč za 175 stran textu rozhodně není nejhorší a nezbývá než doufat, že další díl série bude následovat v podstatně kratším časovém odstupu, než tomu bylo dosud.