Konec Křížů – Moudrý Martin

Na našem knižním trhu se vyrojila nová akčárna v kulhánkovském duchu.

Moudrý Martin - Konec KřížůNa našem knižním trhu se vyrojila nová akčárna v kulhánkovském duchu. Autorem je Martin Moudrý alias Jafff, autor „Cesty krve 3“ a „Temných záblesků“. „Konec křížů“ si objemem nezadá s „Temnými záblesky“(557 stran), ale přes různé nedostatky je evidentně lepší jak obálkou (Martin Izák a Tomáš Javorský), tak kvalitou obsahu.

Úředník z drobné firmy jednoho horkého léta v nepříliš vzdálené budoucnosti nestihne autobus z práce a vyrazí do města. Ze zapadlého antikvariátu si přinese plnou tašku cenné kořisti. Jedna z „ukořistěných“ knih se spolu s dobrou whisky stane katalyzátorem akce, která změní charakter světa.

Prostě řečeno slovy oblíbeného klasika a Jafffova „Velkého vzoru“: „Konec světa začal nenápadně.“

Než ale dojde ke konci světa tak, jak ho známe a tak nějak očekáváme, uběhne skoro polovina příběhu nabittého akcí, bitkami a dílčími masakry. A druhá polovina pokračuje tam, kde první skončila, byť ke konci se vyprávění alespoň místy dostává do jiné roviny…

Autor nás tentokrát staví před akční vyvražďovačku poněkud neobvyklým stylem. Jeho hrdina Ondřej Ševčák nabývá, na rozdíl od svých předchůdců, superhrdinských vlastností vlastně omylem.

Než pochopí, co a proč se děje, je několikrát zastřelen a za „živa“ pohřben. Nedostatek informací mu ovšem nebrání vyrazit na tradiční cestu pomsty, lemovanou troskami a čvachtající bažinou likvidovaných nepřátel.

Proti tradičnímu pořadí autor trochu zamíchal obvyklými složkami děje, i když první mrtvola přijde obligátně velmi brzy. Proti předchozím pokusům se tentokrát úspěšně vyvaroval hluchých míst, u kterých se mi při čtení „Temných záblesků“ podařilo usnout a pseudofilozofování či jiných rozborů použil jen tolik, aby se čtenář stačil nadechnout mezi dvěma akcemi. Tyto mezihry se sice ke konci knihy poněkud protahují, ale pořád se drží v mezích „oddechové pauzy“ a příznivci akce si pořád přijdou na své. Poněkud výraznějším nedostatkem je ale poněkud stereotypní a jednotvárné podání, které nekoresponduje s  obsahem příslušných pasáží. Zhruba polovinu děje je Ondřej ve stavu lhostejného nemrtvého, čemuž bohužel neodpovídá zvolený styl vyprávění a na mě to působilo poněkud rušivě, stejně jako relativně logický, leč svým způsobem „do ztracena“ zahraný závěr. V ději navíc chybí odlehčující prvky ve formě vhodných hlášek a kvalitní černý humor, navíc je zde pořád více než patrná vazba na Kulhánkovy originály, které budou ve své třídě ještě hodně dlouho považovány za nepřekonatelné. Stačilo by málo – pár opravdu dobrých hlášek, lepší propracování hlavní a vybraných vedlejších postav, jen o trochu kvalitnější zápletka a román by se dostal z úrovně, některými kritiky označované jako grafománie, do kategorie vyhledávaného  kvalitního braku.

Martin Moudrý učinil další krok na cestě mezi úspěšné autory akčního čtiva. Sice zatím (podotýkám „zatím!“) ani zdaleka  nedosahuje kvalit průměrných děl svého „Velkého vzoru“ – Jiřího Kulhánka, ale bude-li se zlepšovat předvedeným tempem, velmi rychle překoná Kopřivovo“Zabíjení“ a postoupí do vyššího levelu.

Přes veškeré výhrady lze tuto knihu doporučit všem nenáročným vyznavačům svižné a krvavé akce a závěrem  nezbývá než autorovi popřát, aby jeho příští román zachoval v kvalitativní rovině nastolenou vzestupnou tendenci.

obálka Martin Izák + fotografie Tomáš Javorský
redakce Jiří Pilch
vydání první
vydalo nakladatelství Leonardo, Svazácká 17, 700 30 Ostrava – Jih
v roce 2008 jako svou 54. publikaci
počet stran 557
cena 299,-Kč
ISBN 9788085951516

1. Temné záblesky tu dostaly 3/10 (pro mě 5-6/10), takže když tohle dostalo 7 tak by to mělo být výrazně lepší než TZ (i když třeba ne 2x, jak hodnocení naznačuje)?Na druhou stranu mi to číselné hodnocení moc neladí s textem recenze: ještě slabší než Kopřivovo Zabíjení, zdaleka nedosahuje kvalit ani průměrných Kulhánkových děl, slabý závěr, chybí humor (i nadsázka?), nevhodně zvolený styl vyprávění, nikde ani zmínka o napínavém nebo originálním příběhu, nepropracované postavy, úroveň stále nedosahuje ani úrovně “kvalitního braku”, … Vlastně ani nechápu, za co těch 7 je. Jenom za akci?No asi to risknu a koupím a uvidím na vlastní oči.

2. Mne teda uz zacina vadit vecny srovnavani kohokoli s VELKYM VZOREM Kulhankem. Jednak je dost diskutabilni, jestli skutecne je K pro nekho velkym vzorem, a jednak po Stronciu bych vety typu “Kulhanek je spicka” vubec nevypoustela z klavesnice, pri vsi ucte k autorove predchozimu dilu.Jaffovy knizky jsou hrozne dobre citelny [a to nejsem zadnej skalni ctenar ani braku ani scifi] a vtipny, nejsou v nich fakticky chyby a nelogicky diry v deji. To, ze neco neobsahuje takzvane HLASKY, povazuju posledni dobou za plus, obavam se, ze je prilis mnoho del, ktery se skladaji pouze z ´hlasek´.A prestoze mi cast, kde je hlavnimu hrdinovi ´vsechno jedno´ pripadala az neprijemne dlouha a podivna, cela knizka je rozhodne vyborna.[k recenzi nebo poctu bodu [nebo co to je] se vyjadrovat nehodlam, je to subjektivni nazor jejiho autora, a nazor si ma udelat kazdej sam..]

3. Ta recenze je naprosto děsivá. Měl jsem tu smůlu a tuhle strašlivou sračku jsem přečetl. Je to naprosto ubohá a trapná pitomost. Pane Bože, ten člověk použil jako zápletku příběh jak chlapík vejde náhodou do obchodu a objeví tam magickou knihu. To přece už soudný člověk nemůže napsat. Strašlivý sloh, trapné dialogy, dojem je naprosto děsivý. Jak tomu někdo mohl dát 7 z 10. Recenzente, ty snad nemáš vkus.

4. Králíkům
    to nesedlo? Sorry, ale tenhle subžánr nikdy neměl s realitou nic společného. A nikdy nebyl vhodný pro králíky z klobouku.Vysoké hodnocení? Body přidělil redakční systém z radosti, že je sem co hodit. Osobně to taky tak nadšeně nevidím. Ale je to lepší než předchozí produkt téhož autora.Velký Vzor? Pokud na něj systematicky narážím v textu, nemohu ho pominout.

5. Hele, čistě pro zajímavost – jaká strašlivá smůla konkrétně tě donutila dočíst víc než pětisetstránkovou “strašlivou sračku” ?Já to dočetl asi před dvěma týdny a s recenzí bych celkem souhlasil, tedy až na pár vyjímek. Kopřivovo Zabíjení mi nepřišlo ani tak dobré, jako autorovy Temné záblesky, natož tohle, a o Stronciu Velkého Vzora už se dost přesně vyjádřila o kus výš janina. S tou vtipností taky souhlasím, Jaff tady sice moc přiblble puberťácky “nehláškuje,” ale vtipný je chvílemi velmi.

6. Kulhánek je prostě ve svém specifickém a velkou spoustou čtenářů oblíbeném žánru (nepřemožitelní hrdinové + nekonečná akce s hektolitry krve a nespočtem mrtvých + černý humor + nadsázka) jednoznačně jedničkou. Co o tom svědčí je to, že celkově prodeje jeho knih drtí ostatní české spisovatele v žánru SF&F, nebo snad ne? Je fakt že Stroncium bylo docela zklamání (a nejen kvůli tomu že se na něj tak dlouho čekalo), ale doufejme že to bylo jen “I mistr tesař se jednou utne” a ne začátek sestupného trendu. A o tom, zdali je J. Kulhánek velkým vzorem pana Moudrého může pochybovat jen někdo kdo o p. Moudrém nic neví a ani nečetl jeho předchozí počiny.Samotný fakt, že zápletka začíná nalezením magické knihy sám o sobě nemusí být vůbec na škodu, nechápu co je na tom tak trapného. Není to originální, ale co už dnes je. Co je velice důležité je provedení (bohužel z toho mám tak trochu strach, hlavně když se dívám na počet stran). Samozřejmě, pokud někdo nesnáší žánr jako takový, tak ty knížky nemá číst. Stejně jako já třeba nečtu romány od D. Steele nebo H. Pawlovské, každému co jeho jest – kolik lidí tolik chutí.

7. Moudrého nebrat
    Já právě tenhle žánr mám rád. Jenže do háje, psát se musí umět. Tohle je vážně sračka naprosto děsivá. Kopřivovo Zabíjení není kdoví jak dobré, ale Moudrý mu nesahá ani po kotníky. Jsem šílený čtenář. Čtu tři knihy za týden, takže mám přehled prakticky o všem co u nás vyjde. Něco tak špatnýho jsem ještě do ruky nedostal. (Před Temnými záblesky jsem byl naštěstí včas varován).

8. To PB
    Díky!I J.K. měl velký vzor – původního (rodokapsového) Kena Wooda od JWP, ale nekopíroval ho. Chopil se tématu vlastním osobitým způsobem. Momentálně se šíří drby, že J.K. píše něco nadupaného v duchu své nejlepší klasiky. Doufejme, že nejde o pouhé fámy.Co se týká zápletky – až se někdo chopí instrukce pro porodní báby z roku 1700, ve které se mimo jiné instruuje, kterak křtíti dvouhlavé dítě, možná vznikne Opus Magnum akčního čtiva. zejména proto, že tehdy se žilo ideálně z hlediska ekologie (vše přírodní, žádné záření, žádné umělé jedy) :-))!

9. no, nebylo to tak špatný, kouskama i originální a napínavý, bitvy docela zábavný … prostě, kluk má talent. Takže bych mu tu občas sytlistickoui neobratnost kliďo píďo odpustil. Na tu sedmu , no spíš šest. ale bavil jsem se a to je asi to hlavní, ne?

10. Konec křížů jsem nečetl. Narozdíl od Temných záblesků. Autor je netalentovaný grafoman a nedokážu si představit, že by jeho druhá kniha mohla být výrazně lepší. Možná kdyby tak tři roky chodil do školy tvůrčího psaní, třeba by pak dokázal napsat povídku, která by v nějaké literární soutěži neskončila úplně poslední. Ale knihu? Nein, danke.

11. Temné záblesky se mi dost líbily, ale tohle bylo velké zklamání. Po celkem povedeném rozjezdu nastala nejhorší, ale úplně nejhorší čás, kdy je hrdinovi všechno jedno, utrpení. Docela mě děsí, že autor už stihnul napsat několik knížek do šuplíku a teď čeká na jejich vydání, takže tady nevidím moc velký prostor pro jeho zlepšení a některé chyby se asi budou vyskytovat i v dalších knihách(opakování, nevhodné hlášky z her a filmů, děj sice několik desítek let v boducnosti, ale nic to neznamená). Doufám, že další velké hvězda tohoto žánru tento rok nezklame a Kopřivův Asfalt bude řádně kulervoucí.

12. 2 HEX
    Kopřivův ASFALT je fakticky nářez (ona teda už samotná obálka je vypovídající). Myslím, že se Zabíjením a romány Jirky Kulhánka jsou to špičky ve svém žánru, který vystihuje název “Zabíjení”.Kulhoš připravuje (intenzivně) novou věc a podle ověřených zpráv (přímo od Mistra:) se zas můžeme těšit na “klasickou” kulhánkovinu No, a když ještě vezmeme v úvahu, že Mirek Žamboch se taky nefláká a píše, tak nás čeká celkem dost čtení.

13. 2 provista
    Ty už si Asfalt ochutnával? Já jen jestli už se můžu začít opravdu nekontrolovatelně těšit nebo se mám ještě chvilku ovládat:)

14. 2 HEX
    Pokud se ti líbilo Zabíjení, můžeš se těšit zcela neovladatelně a šíleně!(Ta předchozí zpráva byla ode mě.)

15. 2 HEX

16. Tak jsem dočetl – o něco lepší než TZ, dávám solidních 6/10. Nebál bych se to ani přirovnat k výše zmiňovanému Stronciu, i když i v tom (na Kulhánka) poslabším Stronciu přece jen bylo víc vtipných nápadů a hlášek. Horší než Zabíjení (které mě osbobně zrovna neoslnilo a sorry, ale jedna knížka z nikoho hvězdu žánru nedělá, a to i KDYBY byla opravdu skvělá) mi to rozhodně nepřipadlo.Co mi chybělo jak v TZ, tak v KK byli nějací vytrvalejší silní oponenti hlavního hrdiny, jako třeba konkrétní alchymistí ve VS, kyberkentaur, křižák nebo Vertol v DaZ nebo V+W v NK.A hlavní (anti)hrdina postrádá něco, nevím jak bych to definoval, ale je prostě takový nijaký (a ne kvůli té lhostejnosti dané jeho stavem).

17. 2 PB
    Každý má jiný vkus a jiné zaměření na žánrové oblasti, takže na tohle fakt neumím reagovat.Jen drobnou poznámku – jedna knížka udělala z Kulhánka hvězdu žánru (Vládci strachu), jedna (i ta první) knížka udělala z Tolkiena špičku žánru a stejně tak třeba první kniha od Simmonse nebo (jediná kniha) Spolčení hlupců od Toola. Myslím, že totéž platí o Kopřivovi, Žambochovi, Červeňákovi, Neomillnerové a dalších.

18. 2 PB

19. krucinál, sorry
    posílám ty zprávy pro jistotu dvakrát 🙂 – ani nevím jak.

20. Nevím, podle mě je hvězda někdo kdo má víc než jeden hit. Bylo Zabíjení vůbec hitem (podle prodejnosti a celkové popularity)? Nemám nic proti Š.K., kdysi dávno se mi jeho (s J.P.) povídání o komiksech ve Score hodně líbilo, ale Zabíjení podle mě prostě nic extra není. Rozhodně bych ho nedával do jedné skupiny s Kulhánkem a třeba Žambochem, ti jsou někde jinde.Taky je to možná tím, že od VS a CK uplynulo hodně času, tenhe subžánr už je trochu okoukaný a asi jsem od té doby i trochu okoral a už mi chybí to prvotní nadšení. Michodem, na Střelcovo doporučení jsem si koupil Kena Wooda od JWP, tak uvidíme.Jinak na srovnávání KK a Stroncia nic zhovadilého není, je to porovnání jablek s jablky.

21. to PB
    Jablek zralých (Kulhánek) a jablek shnilých a to řádně (Moudrý).

22. Nebu s nikým z vás polemizovat, natož tuto knihu hájit. Jen jedna poznámka: hlavní hrdina nenašel knihu v antikvariátu náhodou. V textu se jasně říká, že mu ji tam podstrčil Lucifer, a udělal to schválně. Blbě jste četli 🙂

23. Tak Lucifer. Hm… na toho se taky dá svést všechno 🙂

24. Alraune, no to se týká tebe taky, pamatuj a neber božího slova nadarmo

25. Když jsme u toho nepozorného čtení, přiznám se že jsem někde musel přehlédnout jednu věc:! POZOR miniSPOILER !Kdo vlastně hrdinovi dal do ocelové rakve pistoli a tím mu umožnil se z ní dostat?! KONEC SPOILERU !

26. Buď jsem taky četl blbě, nebo tam tohle vysvětlené opravdu není. Ale problém jsem s tím neměl. Přišlo mi, že to určitě musel být nějaký satanisticky založený kněz. A nebo ho do té rakve cpali tak narychlo, že ho ani nestačili prohledat a ozbrojit. A to bude asi pravděpodobnější, protože ani poprvé mu nic nevzali.

27. Me se kniha moc nelibila.Zacatek sel a konec take zbytek o nicem a porad s autor opakoval coz me lezlo na nerv .Zlatej Kulhanek

28. Racku, jako že na mě se taky dá svést všechno? 🙂

29. Racku, jako že na mě se taky dá svést všechno? 🙂

30. Těchto stránek je fakt škoda, lidi si tu zvykly komunikovat o knihách, i když ty řeči jdou velmi často zcesty, tak i tak je to fajn. zkrátka škoda.A Martinu Moudrému tu bylo u temných záblesků ublíženo a jsem rád, že došlo aspoň k částečné nápravě. Tento subžanr fantastiky by se totiž měl hodnotít úplně jinm měřítkem.

31. Zmrtvýchvstání nebo poslední křeč?
    Souhlasím s každým slovem, Sicco, až na ty “lidi si tu zvykly”:-). Nechápu, proč komunikace na jiných webech tak vázne. Zcestné kecy jsou dány tím, že při diskuzích bezprostředně po vydání knihy si to holt málokdo stihne přečíst. A “Temné záblesky” skutečně nebyly až tak podprůměrné (mohlo to být lepší, kdyby se třetina přebytečných pasáží vyškrtala a hlavní vrah měl méně trapné jméno:-)). Osobně si “Konec křížů” docela ráda někdy přečtu.

32. podle mého z kulhánka děláte bůhvíco, třeba takové stroncium je dost nepovedené (moment, kdy má hrdina hlavu na prstenci Saturnu a genitálie někde za plutem, následné vypití čističky na záchody a tradá, hrdina žije.)identický problém byl v KK (scéna, kde hlavní hrdina zabije pohledem rotu mariňáků)ale jinak je to dobrá knížka, od temných zábleků byla uražená velká cesta, TZ byli podprůměrné (dle mého přesně ty 3/10) KK už je tak 5/10. na devátou sféru se moc těším

33. prostě nám začíná konkurence na splatter poli. “moderní brak”, kulhánkovina, rádobykulhánkovina. jebu vám na ty cinty, že je to sračka. si něco napište sami, vy geniální kritikové s názorem a pohledem boha v jeho nejkreativnější chvíli^^

34. Pred 3 rokmi som zacal citat knihy podobneho stylu ako Kulhanek,Moudry,Kopriva a touto knihou som zacal.A prave kvoly tejto knihe som pokracoval v citani tohto zanru…podla mna je to uplne super kniha nwm co sa kazdemu nanej nepaci..vobec ju neporovnavam s inymi bo Konec krizu je moja srdcovka ..mal som ju zmaknutu za 3 dni a uplne ma to vtiahlo do deja a bol som zvedavy jak to nakoniec dopadne…umna ma 10/10..kazdy ma iny styl mne sa napriklad vobec nepacila Devata sfera..zato k Stroncium sa mi vemi pacilo kazdemu sa proste paci nieco ine