Leviatan se probouzí – James S. A. Corey

Za pseudonymem James S. A. Corey se skrývá autorská dvojice Daniel Abraham a Tyler Franck. Zatímco Abraham je u nás poměrně známý, Franck je u nás novou tváří fantastiky. Podívejme se tedy, jak se jeden známý autor a druhý méně známý autor popasovali se společnou space operou Leviatan se probouzí.

Leviatan

Holden slouží na lodi zabývající se těžbou ledu, který je dopravován k měsícům Pásu. Při jednom takovém transportu narazí na nouzový signál neznáme lodi. Když se výsadek ocitne na palubě opuštěné Scopuli, narazí na cosi divného a musí se rychle stáhnout. Jejich osud je však zpečetěn – loď se stealth technologií sestřelí jejich mateřskou loď a hrstka přeživších z výsadku je náhle sama v pustém vesmíru. Holden však neváhá, všechno uveřejní na Síti a ani si při tom neuvědomuje, že právě zahájil válku…

Detektiv Miller se pouští do pátrání po Julii Maové. Mezi miliardami lidí je to takřka nemožný úkol a navíc pracuje pro policii, takže musí řešit i další věci. Zvlášť potom, kdy nějaký pomatenec jménem Jim Holden zveřejní na síti, jak marťanská loď sestřelila loď z Pásu. Na koloniích v Pásu tak vznikají nepokoje mezi starousedlíky a obyvateli vnitřních planet. A ty musí Miller řešit přednostně. I proto je překvapen, když ho pátrání po Julii zavádí právě k Holdenovi.

Kniha se odehrává ve dvou dějových linkách, které se někde vprostřed knihy spojí, aby se tu a tam zase rozpojily. To, že příběh vidíme na přeskáčku pohledem dvou hlavních hrdinů, však zůstává, až na prolog a epilog, zachováno. Tvůrci příběhu dvojici charakterů naštěstí dostatečně odlišili, takže mezi cynickým Millerem a trochu idealistou Holdenem se přehledně vyznáte.

Autorská dvojce vytvořila pozoruhodné univerzum. Osídlená Sluneční soustava žije svým velmi uvěřitelným životem. Lidé si do vesmíru vzali své klady i zápory a zvláště ty stinné stránky se ve vznikajícím konfliktu derou na povrch. Přesto v knize vidíme především fungování Pásu a vnějších planet, ale snad se v dalších knihách podíváme na Zemi a osídlený Mars. Další stranou, mezi vnitřními planetami a revolucionářským Pásem, jsou pak korporace, u kterých si nikdo nemůže být jist, jaké jsou jejich motivy.

Jak je zmíněno v rozhovoru na konci knihy, série Expanze se bude soustředit na epochu, kdy lidé pronikne do vnějšího vesmíru ke hvězdám mimo sluneční soustavu. Ač se to zpočátku románu nezdá, další děj už mírně nastiňuje, jak by k tomu mohlo dojít.

Leviatan se probouzí je silná kniha, což dosvědčuje i nominace na Huga. Po dočtení budete natěšení na další díly, takže jistě oceníte, že druhý díl, Kalibánova válka, díky Triton-books v Česku už vyšel. Snad se tedy sérii Expanze u nás zdaří a dočkáme se úplného vydání všech tří dílů a možná i dalších připravovaných románů a novel z tohoto univerza. To už ale koukáme příliš do budoucnosti. Leviatan se probouzí je tady a teď, tak si ho vychutnejte plnými doušky.