Lhář 3 & 4 – Jakub Ćwiek

Zamilovali jsme se do Lokiho coby ústřední postavy povídek polského spisovatele Jakuba Ćwieka. Obdivovali jsme jeho vytříbený jemnocit pro vyčůranost, jeho bezbřehý smysl pro humor všeho druhu, jeho cynismus a jeho (velice ojedinělé) slabé chvilky v podobě konání „správných věcí“. Teď tu máme rovnou mamutí porci Lokiho románu, rozděleného do dvou částí.

Lhář 3

Tentokrát však jeho práce pro andělské zástupy a jejich vůdce Michaela nebude žádné peříčko, přičemž v sázce bude pouze celý svět. Tentýž svět, který nezvratně směřuje vstříc apokalyptické náruči, kterou pro něj otevřel samotný Lucifer, vládce pekel, toho času žijící na povrchu Země mezi obyčejnými smrtelníky v podobě nikoliv nepodobné Justinu Bieberovi. Lhářův základní úkol je na první pohled jednoduchý – nalézt a zavraždit Antikrista – novorozeně, v jehož žilách koluje Luciferova krev. Samozřejmě, komplikace nastanou hned záhy.

Ve svém románu, rozděleném na dvě knihy, Ćwiek pokračuje v zavedeném duchu, jaký známe z předchozích dvou povídkových sbírek. S lehkostí eskaluje dobrodružství známých hrdinů, přičemž ostatní postavy, které hrály v povídkách povětšinou druhé housle, dostávají výrazně více prostoru, některé rovnou vlastní linie. Využívá také dílčí příběhy, zápletky a linie svých povídek (samozřejmě se dostane i k rozuzlení ohledně lhářovy mzdy v podobě per z andělských křídel).

Autor ani neváhá přidat postavy, s nimiž čtenář jeho příběhu doposud neměl tu čest se setkat. Některé jsou samozřejmě pro děj nezbytné (Lucifer), na druhou stranu několik z nich působí jako prostředek pro nastavování kaše, neboť příběhu samotnému nic nepřinášejí, a tak by se bez nich dobře obešel (Merlin).

Na stylu knihy je dobře patrný autorův mírný posun. Přestože stále píše čtivě a lehce (dalo by se říci, že i obratněji než v první povídkové knize), zručně trousí popkulturní narážky a odkazy především na kultovní kinematografická díla, nechává své postavy hláškovat a vtipkovat ostošest, místy (opravdu jen příležitostně) neváhá zvolnit jinak svižné tempo a pokouší se o filozofičtěji laděné úvahy.

Na druhou stranu, tak jako v předchozích částech i tentokrát působí akční pasáže méně zajímavě než ty vtipné. Čtenářský dojem z obou povídkových knih lehce převyšuje většinu „stopáže“ románovou dilogie – v samotném finále se však tyto rozdíly smazávají. Poetičnost, s jakou se Ćwiek v závěru vytasil, po emoční stránce funguje na výbornou.

A tak je třeba pouze dodat, že mi bylo potěšení seznámit se s Lokim, králem falše, lží a přetvářky, nejúporněji však snažícím se zakrývat vlastní dobrotu (a ne – zabíjení miminek-Antikristů není hřích).

Dovolená je v háji. Čtyři jezdci Apokalypsy právě vyrazili… Lucifer dává znamení svým zástupům a všechno nasvědčuje tomu, že scénář poslední bitvy bude velmi odlišný od toho, jak jej známe od svatého Jana. Recept na vyrovnání šancí je jediný – odstranit Antikrista dříve, než dospěje. Pro Lokiho je taková mise snadnou záležitostí. Jenže zásluhou elfů Antikrist zmizel a v kolébce leží jakési divné dítě…

Loki se vrací! Tentokrát s poslední misí. Luciferovi se podařilo spustit Apokalypsu. Legie Pána ani Satanova armáda už neexistují, stejně jako civilizace na Zemi. Žezlo teď třímají Hlad, Válka a Mor a jedinými šťastnými obyvateli zeměkoule jsou zombie. Převezme moc nad dušemi vládce pekla? Do cesty za vítězstvím se mu postaví banda prolhaných zoufalců, podivínů, ztroskotanců a hejsků, ale i fanatických obdivovatelů Stephena Kinga a možná i pár militantních feministek. A samozřejmě sám Lhář. Zveme vás na Broadway! Dnešní program: poslední bitva o lidstvo! Pouze jediné představení!

(anotace)

• Lhář 3 & 4
  • Autor: Jakub Ćwiek