Lvi Lucemburští – Galeta Jan Č.

Před nedávnem se na trhu objevila zajímavá kniha – „Lvi Lucemburští“ od Jana Č. Galety. Útlý svazek v tvrdé vazbě s poněkud nezvyklou, leč ne vysloveně nápadnou obálkou (bojující lvi) upoutá pozornost spíše obsahem, než vzhledem. A co nám zajímavého přináší?

Galeta Jan Č. - Lvi LucemburštíZ Máme před sebou historickou fantasy, tedy spíše historický příběh s fantasy prvky. Je zasazen na Moravu v době markraběcích válek, doprovázejících spory králů Václava IV. a Zikmunda o český trůn. Období kolem roku 1400 většinou učebnice dějepisu odbývají několika řádky a zmiňují jen nejvyšší politiku, o moc se ale bojovalo i na nižších postech tehdejší hierarchie. O vládu nad Moravou sváděla boj makrabata Prokop a Jošt a do jejich soukromé války je zasazen počátek našeho příběhu.

Vyprávění začíná v Horních Uhrách, kde sledujeme vzestup kariéry vladyky Jakuba z Bělin ve vojsku krále Zikmunda. Souběžně s ním se odvíjí i příběh Ondřeje, žoldnéře jednoho bojových z bratrstev, najatých markrabím Joštem k boji s Prokopovými přívrženci v okolí Brna. Osudy obou válečníků se rozvíjejí nezávisle, aby se nejprve dotkly a později proťaly v městečku Měnín, na kterém má markrabí Jošt velmi specifický zájem.

Klasické a celkem věrné líčení života středověkých válečníků a místní politiky je postupně dobarvováno nadpřirozenými prvky, které byly ve středověku brány za běžnou realitu. Různá vidění, občasný zázrak a pár nadpřirozených jevů zprvu zlehka koření vyprávění, aby nad ním postupně přebíraly vládu a staly se v druhé polovině jeho nosným prvkem. To vše je doplněno o velmi realistické kulisy tehdejšího života jak u dvora, tak ve vsích, městech a vojenských táborech. Nechybí zde úlitba jiným pravidlům žánru, takže vedle špetky čarování, intrik, bitev, bitek a soubojů se dočkáme i trochy lásky v klasickém pojetí.

„Lvi Lucemburští“ jsou zajímavou novelou, přinášející netradiční pohled do období naší historie, o které se dosud zajímalo jen několik nadšenců a profesionální historici. Autorovo podání příběhu je přitažlivé a má všechny náležitosti, které od historické fantasy očekáváme, výsledný produkt ale přes veškeré klady nelze považovat za román – neodpovídá tomu ani rozsah, ani forma zpracování. Novela ve stávajícím stavu by skvěle posloužila jako scénář pro film, případně pro solidní komiks. Jejím největším přínosem je ale skutečnost, že upoutá pozornost k opomíjeným kapitolám naší historie a možná podnítí i budoucí výzkum, k čemuž napomáhá i připojený slovníček a seznam pramenů a literatury.

Lze tudíž konstatovat, že jde o přínosný literární počin a můžeme doufat, že autor časem vytvoří plnohodnotný historický román.

Michael Střelec Pešťák (redaktor)

Strelec.M.P@sez­nam.cz