Mark Stone – Zlato Alwogiry – Kovanic Jan

Po více než půlročním čekání mají fanouškové nezničitelného kapitána Marka Stona konečně důvod k radosti. Tradičně příšerná obálka od Petra Bauera ve výkladech trafik každému hlásá, že právě vyšel 78. svazek oblíbeného knižního seriálu. Tentokrát do řady příběhů a svou troškou do čtenářského mlýna přispěl Jan Kovanic.

Kovanic Jan - Mark Stone - Zlato AlwogiryMark je tentokrát vyslán na planetu Alwogira, odkud na Zemi proudí neuvěřitelné množství zlata. Místo původu je dáno, zlato totiž obsahuje izotopy typické pro uvedenou lokalitu. Údaje o planetě nejsou zrovna nejčerstvější – poslední kontrolní výprava se konala před sedmdesáti lety a ztratila se po odeslání hlášení. Mark s Rayem tudíž vyrážejí prakticky do neznáma.

První překvapení je čeká hned po přistání ve formě „uvítacího výboru“, složeného z žen-bojovnic místních nomádů. Druhé překvapení následuje nedlouho poté – zjišťují, že předchozí výprava odtud vůbec neodletěla. Její lidský člen těsně před svou smrtí předá našim hrdinům nepříliš srozumitelné poselství. V kombinaci s vyprávěním domorodců  začnou sice slova nyní již zesnulého průzkumníka dávat jakýsi smysl, je však nutno podniknout další pátrání. A tak Mark s Rayem vyrážejí směrem k severnímu pólu planety, aby odhalili neradostné tajemství. Protivník je má ale dokonale přečtené – doslova.

Dokonale načteno měl i autor tohoto svazku, když se pouštěl do svého díla. Tento svazek svým téměř klasickým pojetím a profesionálním provedením potěší i ty zavilé fanoušky původního Garénova díla, kteří nad českými díly oblíbené série ohrnují nos. Nechybí zde ale ani značná porce pro tuzemskou produkci tak typického humoru a nejrůznějších odkazů, na rozdíl od většiny předchozích výtvorů zde však nepůsobí rušivě, nebo dokonce násilně. Celé vyprávění se drží základního schématu této řady – předletový brífink, výsadek, putování zpestřené nějakou tou bitkou a milováním, finální souboj a jeho následky.

Solidně vystavěný a velice civilizovaně napsaný příběh působí poměrně hutným dojmem, autor zbytečně neplýtvá nápady a přitom vytváří klasický dobrodružný příběh, kterému nechybí žádná z nezbytných složek. Nejsou zde hluchá místa, 99% reálií odpovídá zavedeným zvyklostem a pokud zde něco chybí, většina čtenářů si toho v průběhu čtení stejně nevšimne.

Celkově lze Zlato Alwogiry hodnotit v rámci seriálu Mark Stone jako díl nadprůměrný, srovnatelný snad jen s Ohněm v kapradí a lze ho tudíž čtenářům vřele doporučit.

Poznámka pro nakladatele:
Údaje v řádku „Vychází….“ uvádějte méně pohádkové. Půl roku nejsou proklamované tři měsíce a distribuce k datu 9.-10.11.2005 při údajném datu vydání 24.10.2005 také zákazníky nepotěší.