Recenze mozaiky příběhů My jsme vám to říkali

Spolek přátel krásného slova si vzal za cíl rozvíjet literaturu. Sdružuje české a slovenské autory, kteří vymysleli žánr „re-pre“ tedy „real prediction“. V tomto žánru pokračují po sbírce Odpor je zbytečný mozaikou příběhů s názvem My jsme vám to říkali.

Autoři se nás pomocí žánru sci-fi snaží humorně varovat před možnými důsledky informačních a komunikačních technologií, které můžete pociťovat třeba už nyní. No, humorně… Přijde vám vtipné, když po vás jdou počítače? Mě osobně technika sabotuje od počátku její existence. Když se mi 2× ročně smaže harddisk nebo nevyjede kafe z automatu, čert to vem. Ale s umělou inteligencí už bych si bála zahrávat.

my jsme vam to rikali

Jak správně podotýká autorka doslovu Františka Vrbenská, lidé jsou omylní. Jak pak mohou věřit, že dokáží stvořit něco, co bude neomylné? Ocitáme se v nebezpečné situaci, když umělá inteligence je chytřejší než my a pohrává si s našimi životy. Některé postavy knihy se snaží žít bez technologií, aby se vyhnuly možným následkům, ale jako by to ani nebylo možné. Už jsme se stali dost závislými. Kdybychom se měli naučit znovu žít jak v pravěku, asi ne každý z nás by to zvládl.

V knize je několik hlavních postav, které se větším či menším podílem účastní děje všech příběhů. Například na postavu prof. Paty člověk potřebuje výkladový slovník. Já občas potřebovala i konzultaci s IT odborníky abych porozuměla, co je vlastně to „špatně“. Kniha má i příjemný formát, díky kterému se vejde do každé kabelky. Rovněž velmi zajímavou grafickou úpravu, která potěší nejen ajťáky a nerdy (těm nejspíš přijde, že se dívají na běžné zprávy ze svého pracovního života). Osobně jsem se poněkud potýkala se slovensky píšícími autory. Slovenština se sice moc pěkně poslouchá, ale o to hůř čte.

Možná to není kniha, kterou je třeba archivovat pro příští generace, ale rozhodně neurazí. Naopak mnohdy vyvolá pobavený úsměv na tváři. A od toho přece humorné knihy jsou.

60 %
  • Jan Hloušek, Zuzana Hloušková, Zdeněk Jarchovský, Milan Kováč, Iva Mrkvičková, Jaroslav Svoboda, Lenona Štiblaríková, Martin Vondráček: My jsme vám to říkali