Nefantastický horor Dívka od vedle vrací čtenáře fantastiky do reality

Český knižní trh s fantastikou je poněkud přesycen. Vychází toho zkrátka příliš mnoho a nezřídka se stává, že i kvalitní tituly končí ve výprodejích. Není proto s podivem, že i na fantastiku úzce specializované nakladatelství, jakým je Laser-books, hledá skulinky na trhu. Před čtyřmi lety to tedy Laser zkusil s nefantastickým hororem Po sezóně, a, jelikož jsme se letos dočkali další Ketchumovy knihy, vypadá to, že se mezírka na trhu našla. Pojďme tedy obhlédnout, čím nás může Dívka od vedle zaujmout.

Ketchum: Dívka od vedle

Předměstí New Jersey, padesátá léta. Dvanáctiletý David se při lovu raků seznamuje s Meg a zdá se, že se s ní bude vídat i nadále. Nastěhovala se totiž k sousedům, jejichž syn je Davidův nejlepší kamarád. Když pak přijede do městečka jarmark a David se spolu s Meg zažívají na ruském kole nevšední okamžiky, vypadá to, že by mezi nimi mohl vzniknout vztah. Kniha začíná jako idylka, ale to by nebyl Jack Ketchum, aby se příběh postupně nezměnil v něco děsivého. Je to proměna pomalá, ale o to uvěřitelnější.

Megina poručnice Ruth je totiž ženou dvou tváří. Na jednu stranu je nezvykle pohostinná, obdarovává mladé pubescenty dokonce pivem, což, jak uznáte sami, není obvyklý jev a už vůbec ne zákonný. Na stranu druhou se Ruth dokáže nebývale naštvat a odnáší to nejčastěji právě Meg. Kde je však hranice mezi přísností, šikanou a bezuzdným trápením? Nebyl by to Ketchum, aby nám nepředvedl postupně a dopodrobna všechny tři tyto aspekty a ještě něco k tomu nepřidal.

Na konci románu vás pak čeká překvapení ve formě bonusů. Je to především výborný úvod (jako doslov) od Stephena Kinga (a když Stephen říká, že je to kniha sakra dobrá, tak je asi opravdu sakra dobrá), potom jsou tu dvě celkem průměrné povídky a nakonec opět výborný rozhovor s autorem knihy a scénáristy stejnojmenného filmu Danielem Farrandsem a Philipem Nutmanem.

Co říct o románu závěrem? Nevím, zda se jedná o horor, thriller nebo sociální drama dohnané do extrému. Vím ale jistě, že vás kniha nenechá chladnými.

Ketchum v rozhovoru naznačuje, že se nechal inspirovat skutečnou událostí. Když si k tomu připočtete podmanivý styl a uvěřitelnost vyprávění, uvědomíte si víc, než kdy je u hororu zvykem, co dokáže provést člověk člověku.

Možná tak hltači fantastiky odlepí oči od stránek knih a začnou víc vnímat realitu kolem sebe, pozřou ji a snad se opět k fantastice vrátí, protože to stojí za to.

80%
  • Jack Ketchum: Dívka od vedle