Nová hlídka – Sergej Lukjaněnko

„Snad sis nemyslela, že tahle hlídka byla opravdu poslední?“ zeptal se Anton Goroděckij své dcery na konci předchozí knihy. No, Lukjaněnko své čtenáře neujišťoval nadarmo. Nyní si i národ upíra Vítězslava Hrubína může přečíst nový příběh ze světa Noční a Denní hlídky s názvem… Nová hlídka! Rychle jsem se do knihy pustil s nadějí, že obsah bude nápaditější než název.

Nová hlídka - Sergej Lukjaněnko

Anton sice v předminulé knize dosáhl úrovně nejvyššího bílého mága, ale v rámci umírněného šíření dobra a kontroly Temných musí stále samozřejmě poslouchat šéfa Noční hlídky Gesera. Nejnovější děj však začíná díky jeho vlastní iniciativě. Na moskevském letišti narazí na chlapce Kešu – neiniciovaného Jiného, který je obdařen vzácným darem prorokovat přesnou budoucnost. Ovšem jeho první velké proroctví má potenciální moc znamenat katastrofu pro lidstvo. Pokud jej tedy někdo uslyší… V Moskvě se totiž objevuje pozoruhodně mocná bytost, která se o Kešu zajímá a jejíž moc přesahuje znalosti Jiných. Anton postupně zjišťuje, že tady nejde možná tolik o osud normálních lidí, ale právě o samotnou podstatu magie, s níž pracují Světlí i Temní.

Nemá smysl zapírat, že Sergej Lukjaněnko jako vždy nádherně pracuje se slohem, což využívá jak při konstrukci vlastního příběhu, tak při nadhazování Antonových úvah, jimiž spojuje magický a profánní svět. Zároveň je výjimečná jeho schopnost dát dohromady geekovské reference, vlastní příběh a v neposlední řadě svůj světonázor. V málokterých knihách najdete na jedné straně zmínky o J. K. Rowlingové a Terry Pratchettovi a na druhé straně rýpání do prezidenta Obamy a ruské opozice. Naneštěstí má jeho specifický styl i své tradiční mouchy. V první třetině knihy působí poněkud psychoticky ty části, v nichž postavy vášnivě diskutují nad koncepcemi své vlastní magie. V prostřední části příběhu se autor ponejvíce věnuje podivným sáhodlouhým pasážím, částečně věnovaným přirozenosti člověka, nebo vedlejším informacím, jako například líčení původu upírů, poměrně vytržené z kontextu. Lukjaněnko by snad nemohl dát výrazněji najevo sdělení „Podívejte se – nemám vymyšleno moc příběhu, ale psát umím, tak se mnou mějte trpělivost a sledujte mé myšlenkové pochody.“

O něco větší trpělivost bych však měl, kdyby děj knihy byl zajímavější, v čemž je nejsilnější hlavně první ze tří dobrodružství. V tom druhém cestuje Anton po světě, pečlivě srovnává cizí země s Ruskem, vyslechne nějaká ta sdělení a pak zažije menší dramatické finále. V poslední třetině nechce mít hlavní hrdina s dějem nic moc společného, ovšem nechá se do něj dotlačit a vše naznačuje možnost grandiózního vyvrcholení, k němuž bohužel nedojde, jak už se u některých fantasy knih občas stává. Přes oběť, kterou je Anton připraven podstoupit, je konec poměrně nudný a autor si opět může vymýšlet jakékoli nové aspekty svého světa, jak se mu jen zlíbí…. Krom toho, v Poslední hlídce padne jisté odhalení o Antonově dceři, o němž si nejsem jistý, jestli dává smysl ve světle událostí prvních dvou knih…Ale takové poznámky obvykle vyvolávají zbytečně dlouhé diskuze, takže se jimi nebudu zaobírat.

Po delší přestávce v cyklu Hlídek se ovšem kniha dá označit za určité osvěžení a doufám, že se autorovi podaří příště nabrat mnohem víc tvůrčích sil.

Tento text vyvolává ve věcech Světla pochybnosti. – Noční hlídka Tento text vyvolává ve věcech Tmy pochybnosti. – Denní hlídka Proroctví. Proroctví pro celý čarodějný svět. Podaří se je utajit? Uslyší je Jiní, anebo všichni lidé? Je vůbec ještě zapotřebí světa Hlídek, Světla, Tmy a čarodějů? Přichází prorok, neiniciovaný desetiletý chlapec, Jiný, Světlý. A přichází také Tygr, stvoření z nočních děsů Williama Blakea. Nikdo ho nezná. Ví se jen, že jde po prorokovi, a Inkvizice odmítá pomoci. Bdí ještě někdo jiný nad rovnováhou Světla a Tmy? (anotace)

• Nová hlídka
  • Autor: Sergej Lukjaněnko
  • Překlad: Iva Dvořáková