Orson Scott Card: Enderova hra

Enderova hra byla ve vývoji autorovy výjimečné tvorby zlomová. Až rozpracování jeho debutové povídky mu přineslo oblibu jak u čtenářů, tak u kritiky. Od té doby se Enderovo universum rozrostlo na víc jak desítku dalších knih. Podívejme se tedy ještě jednou, jak začala jedna slavná série.

Enderova hra

Západní svět je rozdělen na Ameriku a Varšavskou smlouvu, která ovládla západní Evropu. Spojuje je však společný nepřítel – mimozemská rasa úlovitého typu napadla Zemi ve dvou invazních vlnách, které se podařilo odvrátit. Lidstvo brojí proti třetímu útoku a páteří vesmírných sil se mají stát nejinteligentnější děti planety, které jsou verbovány do bitevní školy, aby se nejlepší z nich staly důstojníky vesmírné flotily.

Úvod knihy popisuje rodinu, která produkuje inteligentní děti jak na běžícím pásu. Ale až třetí potomek Ender projde testy osobnosti. Nic mu tak nebrání nastoupit do bitevní školy. Hned od začátku prochází útrapami, které vycházejí z toho, že je svými schopnostmi výjimečný i mezi elitou lidského pokolení. Zvláště starší děti si špatně připouštějí jeho um. Nicméně Ender se prosazuje i přes nepřízeň vrstevníků a nároky učitelů. Prochází stále těžšími zkouškami výuky boje ve vesmírném prostoru, aby se snad jednoho dne stal mesiášem lidstva.

Kromě Enderova příběhu vidíme i vývoj jeho sourozenců. Zvláště Peter je svou agresivní povahou určen pro kariéru ve vysoké politice. Se svojí sestrou rozjíždí plán, kdy chtějí úspěchu dosáhnout pomocí anonymity internetových diskuzí. Možná, že Card přeceňuje schopnost internetu, na němž se v dnešní době dokáží prosadit spíše populisté a demagogové, ale i přes útržkovitost dokázal popsat cestu ke slávě věrohodně.

Enderova hraje výborná, čtivá záležitost. Není příliš mnoho knih, které spojí military scifi s propracovanou psychologií. Nejde zde o sílu bitevní vřavy, spíše se autor snaží čtenáři přiblížit vesmírnou bitevní taktiku pomocí základní grafiky nejstarších počítačových her.

Výjimečnost této knihy tkví ve více faktorech. Kromě výše zmíněné psychologie a čtivosti je to odhalování pravd o válce, ale především forma, jak tyto pravdy autor dokáže odzbrojujícím způsobem podat. Ale v příběhu je toho k objevování víc, protože Card nezapomněl dovysvětlit vše, co v díle rozpracoval. A tak se čtenáři dočkají i pointy v závěru. Až ta otevírá vrátka k dalším příběhům Enderovské série, které se autor rozhodl později napsat. Ale o nich až někdy příště.