Poslední hrdina – Úžasná Zeměplocha – Pratchett Terry

Poslední hrdina je kvalitní příběh ze Zeměplochy, který je zajímavý hlavně svými ilustracemi a cenou.

Pratchett Terry - Poslední hrdina - Úžasná Zeměplocha

Neuvěřitelné se stalo skutečností. Po ročním čekání (pro mnohé fandy to bylo delší než století), kdy se na internetových diskusních fórech často opakovala otázka, kdy bude další díl Zeměplochy, se v průběhu, řekněme, několika dnů na našem knižním trhu objevily hned dvě další pokračování tohoto veleúspěšného seriálu.

Prvním byla “Noční hlídka”, standardní kniha ve standardním formátu a ceně, druhým pak román “Poslední hrdina”. Ten už ale nelze brát za klasickou knihu v řadě předešlých dvaceti sedmi hned z několika hledisek. Zaprvé je to velmi krátký román, oproti klasickým 400-500 má stránek jen 174, je v pevné vazbě nestandardního formátu, obsahuje velké množství barevných ilustrací a v neposlední řadě je tu cena, která je opravdu neklasická. (Pro ty, kdo to neví a ještě si to nepřečetli, je to opravdu 999,- Kč.)

Už před více než rokem v zákulisí fandomu proběhla hláška, že se Talpress chystá vydat jeden díl Zeměplochy v exkluzivním vydání s ilustracemi a bude za něj chtít, bože chraň nás, něco kolem 500 Kč. Když se ale ani na vánoce 2002 nic takového na pultech knihkupectví neukázalo, celkem se na to zapomnělo. Ale Talpress nezapomněl. Knihu vydal na vánoční trh 2003, a za cenu vyšroubovanou na baťovských 999,- Kč. Jestli je to nereálné nadhodnocení knihy, to nelze zatím říct, musíme si nějaký čas počkat. Zatím k mému překvapení už v ostravském knihkupectví Matrix museli “Posledního hrdinu” doobjednat. Je fakt, že skalních fandů Úžasné zeměplochy je u nás více a více (stačí se jen podívat na neustále dotisky a reedice starších dílů) a ať to vypadá s naší životní úrovní podle médií jakkoliv bídně, dát za koníček a zábavu 999,- Kč už není pro většinu Čechů žádný velký výdaj z rodinného rozpočtu. Na Amazon.com můžete tuto knihu v originálu koupit z 24,50 dolarů (asi 700 Kč.) Ale můžete si vybrat i paperbackové vydání za poloviční cenu, na rozdíl od Talpressu, který tento krok neplánuje.

Kniha sama o sobě – příběh a ilustrace – je prostě skvělá. Ze svého pohledu k ní nemám žádné výhrady. Nejsem totiž skalní fanda a sběratel “Úžasné zeměplochy”, tak mi ji stačilo zakoupit za peníze (ožebračených) členů SFaF klubu Knihovny m. Ostravy a v klidu domova si ji přečíst. Ale největším kladem pro mne je fakt, že kniha je opravdu útlá. Ne že bych nezvládl 400 a více stran textu, ale čeho je moc, toho je příliš. K 174 stranám si ještě připočítejte fakt, že je tam opravdu hodně ilustrací, a máte príma čtení na jeden, dva večery. Pro ty, kteří si ale propočtou poměr cena/stránky, je to děsivá informace.

(Pravda je taková, že českému nakladateli nebylo povoleno tisknout knihu v Česku, protože by nebyla zaručena kvalita provedení. Při tisku v zahraničí se však kniha logicky prodraží a na druhou stranu hrozí, že už nebude dotisk, pokud se kniha vyprodá. – pozn. šéfredaktora)

Hrdinové v “Posledním hrdinovi” jsou většinou známé postavičky z předešlých knih, ale jak jsem upozornil, nejsem skalní fanda, a tak nevím, kdo je nový, a kdo ne. Uveďme některé z postav: jedinečný mág Mrakoplaš, který má vždy dost odvahy na to, aby zbaběle utekl, kapitán Karotka z městské hlídky, považující služební postup za desatero Boží, celý sbor nebezpečně inteligentních mágů z Neviditelné univerzity (s důrazem na slovo nebezpečně), flegmatický génius Leonard z Quirmu, který během snídaně vymyslí několik vynálezů, kterým není důvod nedůvěřovat, a v neposlední řadě je tu velký hrdina, poslední hrdina Zeměplochy, Barbar Cohen a parta jeho starých přátel ze Stříbrné hordy (Bláznivý Humoš, Cucák Vilda, Bleskový Podrs aj.), kteří se vydali pomstít se samotným bohům na vrchol Cori Celesti v Dunmanifestinu za to, jak… vůbec s námi lidmi zacházejí. A to i přesto, že jim už některé tělesné funkce a orgány vypovídají službu. To jim ale nelze tolerovat, protože provedou-li svůj “teroristický” útok na Dunmanifestin, pravděpodobně zanikne celá Zeměplocha. Z tohoto důvodu se ankh-morporský patricij lord Vetinari rozhodne poslat záchrannou výpravu, na kterou se ale nikdo nehlásí, tedy kromě kapitána Karotky, a zastavit tuto bandu šílenců. Nakonec to skončí tak, že členové první zeměplošské vesmírné výpravy jsou Karotka, Leonard z Quirmu a nebohý Mrakoplaš. No a vlastně ještě jeden černý pasažér, který jim požírá potraviny a likviduje přesně vypočtenou zásobu vzduchu. A proč je vlastně nutná kosmická výprava? Protože po souši by už Barbara Cohena nikdo nedohnal. Pouze geniální mozek Leonarda z Quirmu dokáže vymyslet způsob, jak využít přitažlivost Zeměplochy a dostředivé síly, a nechat se na druhé straně plochy vystřelit až na vrchol Cori Celesti. Většina lidí se aspoň tváří, že to chápou, jen chudák Mrakoplaš nerozumí faktu, že tím, že se nechá shodit přes okraj dolů, vlastně vyletí na druhé straně nahoru. Ale tak to rozhodně neskončí, jak jinak…

Kniha dosahuje obvyklé vysoké kvality, jak jsme si u Pratchetta zvykli. Nestandardní formát a cena románu na samotný příběh nemá vliv. Je plný báječně ujetých nápadů, výborně komponovaných dialogů a výjimečných postav, které mohou existovat jen na Úžasné Zeměploše.