Přání smrti – Thurman Rob

Bratři Leandrosovi jsou zpátky. Ve čtvrté části oblíbené knižní série se vracejí hrdinové známí, neznámí, údajně mrtví, monstra, zrůdy z pověstí a mnozí efektové, až z toho člověku jde hlava kolem. Jedno vím jistě: kdyby mě Kal s Nikem potkali naživo, ani nepoznám, co mě zabilo. Já se totiž netajím s tím, že mě hrozně baví, když ti dva mají trable. A čím hůř pro ně, tím líp pro mě.

Přání smrti

Kal s Nikem si neoddechnou. Sotva se vyřešila prekérie z minulého dílu (Přání smrti na něj totiž plynuje navazuje), jsou tu další problémy. Ólfi, o nichž už si hrdinové dvakrát mysleli, že vyhynuli, se vracejí, ale ne kvůli pomstě – aniž by pořádně zasáhli, lepí se Kalovi na paty a zjevně po něm chtějí něco velmi konkrétního. Kromě nich však bratři musí řešit i jiné existenční problémy, takže přijímají zakázku od Dobromilina dávného upírského přítele, a aby toho nebylo málo, nežádoucí příbuzní se věší na krk nejen Kalovi, ale na své si přijde právě i Dobromila. No, na programu je toho víc než dost, a šance, že všechno proběhne hladce, prakticky nulová. Myslím, že Kal s Nikem by za příjemnou chvilku nudy platili ve zlatě…

Na rozdíl od předchozího dílu, kde jsme měli cíl jasně stanovený už od začátku, se Přání smrti vrací ke schématu prvních dvou, kdy se čtenář společně s postavami skrze drobné příhody propracovává k velkému finále, na jehož konci nechybí ani zjištění, že spousta věcí je vlastně úplně jinak. Priority se mění a člověk si připadá jako na horské dráze – vážení, tohle není nuda. Rozhodně si nelze stěžovat na nedostatek akce, řežby ale postrádají ten nádech prvoplánovité snahy vyvolat znechucení („čím víc krve, střev a mrtvejch děcek, tím líp“) jako tomu bylo v Běsnění. Za tohle rozhodně palec nahoru.

Pochvalu si zaslouží i největší změna oproti dřívějšku, a sice střídání Nika a Kala coby vypravěčů. Slouží to nejen jako oživení, ale navíc se díky Nikovu pohledu dozvídáme věci, které by na sebe Kal nikdy nepráskl, což jeho charakteru dodává potřebnou hloubku. I Niko tím dokazuje, že je jen člověk, který se občas bojí nebo cítí nejistotu. Jen jedno je třeba podotknout, ačkoliv jsou Kal s Nikem maximálně rozdílní, jejich styl vyprávění se liší minimálně, takže pokud je čtenář chvíli nepozorný a nepřečte si na začátku kapitoly, čí POV následuje, může se lehce stát, že změnu vypravěče zaznamená až po pár odstavcích nebo dokonce stránkách.

Z ostatních postav drží prim hlavně Dobromila, jejíž minulost má v příběhu důležité slovo, naopak si moc neužijeme Robina, ale mnohé určitě potěší, že se konečně rozlouskne jeho linka s Jišijášem. Nechybí ani Dalila, naopak George si ve svém krátkém vstupu moc sympatií nevyslouží. Zdá se, že jí autorka dala do rukou příliš velkou moc a teď si s ní neví rady, protože George, ať vysvětluje své motivy, jak chce, působí jako zbytečná přítěž a čtenář kolikrát protáčí oči, že se s ní hrdinové ještě baví.

Přání smrti je mnohem temnější čtení než předchozí knihy série, je opět plný kousavé ironie, avšak ubylo čistého humoru (člověk už se prostě tolik nesměje, například z hlášek si nepamatuji ani jednu), ale k pochmurné atmosféře se to hodí. Tady se prostě jedná o vážnou věc a je dobře, že k ní hrdinové přistupují s respektem a bez potřeby to zbytečně zlehčovat. Rob Thurmanová dokáže postavám vložit do úst taková slova, že máte pocit, že jste na tom zběsilém kolotoči s nimi. Dovedete se do nich vžít. Samozřejmě ani Přání smrti nemá místo mezi náročnější literaturou, ale zábava je to výborná a o stupeň výš než minulé Běsnění, protože autorka oživila příběh novými prvky dřív, než stihl upadnout do jednotvárnosti. Fanoušci Kala a Nika, stejně jako fanoušci dobré městské fantasy, nemusejí nad ničím váhat.

Čtvrtá kniha série Kal a Niko Leandrosovi. Kal a jeho bratr Niko zažívají se svou detektivní agenturou špatné časy. Pak si je ale najme upír Seamus, který má podezření, že jej někdo sleduje. Jenže když bratři Leandrosovi najdou Seamuse mrtvého (nebo spíš ne-nemrtvého), dostane původně rutinní práce výrazně dramatičtější charakter. Kdo a proč připravil Seamuse o hlavu? Ještě horší zprávou je však návrat Kalovy démonické rodiny – Ólfi. Naposledy, když se jim Kal s Nikem postavili, je téměř do posledního vyhubili. Teď Ólfi touží po pomstě. Kal dobře ví, že se nejdříve pokusí zničit všechny a všechno, co je mu drahé a co má rád. Pro Ólfi je totiž Kalova bolest potěšením. A tentokrát jim bude opravdu dobře… (anotace)

• Autor: Rob Thurman
  • Překlad: Anna Janovská
  • Počet stran: 256