Prokletí trpaslíků – Rehfeld Frank

Kdo by je neměl rád. Jsou to drsní bojovníci, žijí v klanech a brady jim zdobí mohutný vous. Před jejich dvojbřitými sekerami se mají všichni na pozoru. Rádi kutají příliš hluboko, jako by znali dějotvornost svého počínání, a i děd Vševěd mumlá cosi o tom, že vlezou všude. Ale to už je asi Prokletí trpaslíků.

Rehfeld Frank: Prokletí trpaslíků

Soudě podle letmého přečtení anotace se zdá, že Frank Rehnfeld ve své trpasličí trilogii vsadil na jistotu. Město v úpadku, vnitřní boj o moc, zlatá žíla, výprava do hlubin, tajemná hrozba, hrdina bez bázně a hany… To vše může vést zkušenějšího čtenáře k domněnce, že něco podobného četl snad ve všech odstínech pastelových barev. A domněnka to bude správná. Autor totiž neztrácí čas snahou o originalitu. Místo překračování hranic pečlivě vykresluje omalovánky hrdinské fantastiky tak, že na výslednou kresbu je radost se podívat.

Hlavní devizou knihy je totiž její „trpaslickost“. Jako by si Rehnfeld nejprve sedl nad čistým listem z velkého sešitu, pečlivě si zapsal všechno, co jej napadne při slově trpaslík, a aby na to nezapomněl ani na půl vteřiny, arch si přišpendlil nad psací stůl. Z případných inspiračních zdrojů neušetřil nic, počínaje severským folklórem, pokračuje přes mistra Tolkiena a konče kdesi u Dungeon and Dragons se všemi jejich herními světy.

Atmosféra všeho výše zmíněného při čtení přímo sálá. Ať už jde o neprobádané štoly, vznešené síně, jejichž sláva dávno pominula, lesík uprostřed bouřky či lidské město zmítané neřestmi, vše se přímo nabízí jako námět k ilustracím. Jen umět kreslit jako… nu, každý si může s klidným svědomím dosadit svého oblíbeného výtvarníka, pokud ten neholduje kubismu, surrealismu a jiným ismům uměleckým.

Vedle toho se samozřejmě odehrává nějaký ten příběh. Na utajené a náhle provalené hrozbě, zoufalému boji o přežití ani výpravě, vedle níž bylo pátrání po svatém Grálu složité asi jako putování po (žluté) turistické značce, není nic, co by oslnilo. Krom autorovy schopnosti všechno odvyprávět. Frank Rehfeld jistě klade slovo za slovem, událost za událostí, až čtenář zapomíná, že něco podobného vlastně už četl. A pak je tu konec. Konec vztyčující krom přímého můstku k pokračováním i několik otazníků. Jsou skutečně události Prokletí trpaslíků čímsi geniálně propracovaným plánem, jak je nesměle naznačeno? Nebo šlo o hloupou souhru okolností? To vše, a bezpochyby mnohem víc, bude vysvětleno v ostatních dílech trilogie.

Trpaslíci II začínají především jako hrdinský epos. Takové to starosvětské vyprávění, v kterém je hrdina skutečným hrdinou a ne jenom zbabělcem, co včas nestačil utéct. Boje jsou skutečnými boji, králové se vyznačují buď totálními verzemi neschopnosti či ušlechtilosti a záporáci jsou skety zákeřné, co škodí, kde mohou, a když dostanou možnost, pustí se do kuchání roztomilých štěňátek.

A tomu je podřízeno vše. Od tempa vyprávění a způsobu stavby jednotlivých scén, přes výběr a prezentaci hlavních protagonistů až po popisy.

Autor si, budiž mu za to vzdáván dík, nehraje na Velkou Literaturu. Píše fantasy toho nejkonvenčnějšího stylu a dělá vše proto, aby si čtenářskou pozornost zasloužil. Prokletí trpaslíků je přesně tou knihou, nad níž kritici mumlají cosi o monotónnosti žánru, jeho zaběhlostí v reznoucích kolejích. Otázkou zůstává, komu jinému to vadí.

Milovníci „klasického stylu“ si přijdou na své a budou nadšeni. Ostatní pak mohou ocenit, že při čtení není potřeba posílat logiku a mozek na exotickou dovolenou. A ti, co chovají k subžánru averzi, by se skutečně měli spolehnout na všechna varování. Těch je k dispozici skutečně požehnaně, krom anotace i stylová obálka Jana Patrika Krásného.

Trpasličí říše Elan-Dhor nevzkvétá. Její úpadek je, zdá se, neodvratný, a proto je zpráva o objevení mimořádně bohaté sluje zlata téměř vysvobozením. Výprava pod vedením jednoho z největších trpasličích válečníků Barloka však zjistí, že za slují se skrývá zcela nový, neznámý komplex jeskyní uzavřený podivnou pečetí. Po jejím rozlomení dochází k nečekanému masakru a na světlo podzemního světa je vypuštěno netušené zlo, které výpravu takřka vyhladí a stává se obrovským nebezpečím i pro celou trpasličí říši a ostatní národy obývající jeskyně kolem ní. V samotném Elan-Dhoru pak Thralia, velekněžka bohyně Li’thily, intrikuje proti neschopnému králi trpasličí říše ve snaze získat trůn pro sebe. Podaří se jí tváří v tvář hrozbě vyhlazení celého trpasličího národa potlačit vlastní ambice a spojit síly s Barlokem i členy trpasličí vysoké rady věrnými králi? A jak se trpaslíci dokáží srovnat s tím, že jedinou možnou záchranou jejich říše bude vystoupit na povrch a požádat o pomoc elfy, s nimiž nikdy příliš nevycházeli a o nichž navíc dlouhá léta nikdo nic neví? Nebezpečí se šíří podzemím neuvěřitelnou rychlostí a vypadá to, že už začíná být na všechno pozdě. (anotace)

• Prokletí trpaslíků
  • Autor: Frank Rehfeld
  • Série: Trpaslíci II 1