Runovládci 7 – Ćaroděj v srdci světa – Farland David

Po roce se mi dostalo do rukou další pokračování ságy o Runovládcích. Před lety bych se na ně bez váhání vrhl, původní série mě doslova okouzlila, ale… „Sedmá kniha není druhá,“ řekl jsem si pesimisticky s obavami, že Runovládci skončí mezi podprůměrem, kam je sráží jejich poslední díly, a z mého okouzlení nezbude víc než trpký úšklebek. Ale někdy takováto hodnocení bývají předčasná.

Farland David - Runovládci 7 - Ćaroděj v srdci světaV knížce Čaroděj v srdci světa pokračuje příběh Falliona Ordena, syna slavného Krále Země. Fallion a jeho následovníci chtějí spojit všechny dimenze do Jediného Pravého Světa, od něhož se kdysi oddělily – dle všech předpokladů by tak mělo vzniknout dokonalé místo pro život. Nic nejde bez obtíží, už jen spojení prvních dvou dimenzí způsobí spoustu nenávratných změn. Naši hrdinové tak spadnou do problémů „přidruženého“ světa, zejména do boje lidí s válečnickou rasou wyrmlingů, pokouší se odhalit důsledky, které ze spojení plynou, a jako bonus o Fallionův život stále usiluje královna Lokusů (ano, stará známá z dřívějška).

Prostě pokračování ve velkém stylu, které v anotaci slibuje spoustu akce – a té se také dočkáte. Kniha se čte jedním dechem, a ačkoli má přes 400 stránek, děj svižně odsýpá. Autor dokáže zaútočit na smysly čtenáře působivým popisem, aniž by se vyžíval v ubíjejících detailech. Lze tvrdit, že místa, jež s hrdiny navštívíte, spatříte v představivosti jako živá.
Jediným rušivým prvkem je kýčovitost v chování hlavních postav. Jak jinak nazvat pohnutky Fallionovy mysli, kdy se za každou cenu a v každé situaci snaží být „dobrým člověkem“, který si vyčítá, že včera večer zaplácl mouchu (řečeno s nadsázkou)? I v tomto příběhu tedy funguje striktní dělení na „ty zlé“ a „ty hodné“, ale chápu, že spousta fanoušků podobný přístup uvítá. A také – kde asi autor čerpal inspiraci? Nemrtví rytíři létající nad městem během bitvy, a vůbec bitva jako taková, tak trochu vyvolávají vzpomínky na nazgúly a filmové zpracování Návratu krále.

Co se týče vzhledu, kniha kopíruje svoje starší sourozence. Nemá pevnou vazbu, zato je díky rozměrům ideálním přítelem do batohu na cesty. Obálku zdobí obrázek ženy ve zbroji nad mrtvolami nepřátel, což, byť nejde přímo o scénku z knížky, ladí s atmosférou díla.

O co je tedy Čaroděj v srdci světa lepší než minulé díly? Získal s námětem spojování světů novou jiskru. Ano, zkušeného čtenáře fantasy ničím zásadním nepřekvapí, ale vsadím se, že ani neurazí. Ba naopak, je příjemným zpestřením celé série a dává naději, že se Runovládci svojí kvalitou vrátí k absolutní špičce žánru.