Šarlatové pláště – MS 62 ř.A,3 – Kuglerová Ivana

Další pokračování seriálu „Mark Stone“ vyšlo tentokrát z tvůrčí dílny Ivany Kuglerové. Potěší nejen příznivce nezničitelného kapitána, ale i další milovníky dobrodružné četby. Samotný příběh je sice svázán rámcem, reáliemi a rozsahem jednotlivých dílů celé seriálové řady, přesto je mnohem lepší než to, na co si výše zmínění příznivci museli poslední dobou zvyknout.

Kuglerová Ivana - Šarlatové pláště - MS 62 ř.A,3Celé vyprávění začíná klasicky v notně prouzené kanceláři generála Khova. Mark Stone je vyslán na mimořádnou misi na planetu Akkana. Jeho kolega Brigers se z mise vrátil mrtev a záležitost je nutno prošetřit na místě. Mise na planetu s civilizací na středověkém stupni vývoje probíhá zpočátku běžným způsobem, záhy se ale objevují první nesrovnalosti – záhadné koření guiril, vyskytující se prakticky ve všech nápojích, podezřelý rytíř Zakon z řádu Šarlatových, který se v rozporu s tradicí přihlásí na turnaj a pověsti o dracích a jejich souvislosti s guirilem. Vzápětí se začínají projevovat nenápadné cizí vlivy a děj nabývá spád.

Čtenář v tomto díle seriálu sice dostává svou obvyklou dávku dobrodružství a soubojů na kopí, meče i řízené střely, podání je ale tentokrát nad míru kvalitní. Autorka je sběhlá ve psaní temné fantasy a celkem dobře ovládá i reálie seriálu „Mark Stone“. Navíc udržela na uzdě svou snahu o vyhubení hlavních hrdinů (i když na konci příběhu ústy Raye o této možnosti uvažuje). Středověk v jejím podání je mnohem realističtější než v příbězích jejích předchůdců, popisné pasáže střídají akční scény náležitě zpestřené živými dialogy a postavy jsou tudíž mnohem barvitější (a Ray drzejší), než jsme dosud byli zvyklí. Samozřejmě se zde najdou i drobné chybičky, ale středověk ve své skutečné syrové podobě by čtenáře nelákal a drobné nedostatky ve znalosti seriálových reálií jsou celkem zanedbatelné. Navíc má děj v poslední  třetině poněkud hektický průběh, což vypovídá o tom, že autorka není příliš zvyklá na omezený stranový rozsah díla a zjevně by jí nečinilo problémy zaplnit kvalitním příběhem celé dva svazky. Možná by nebylo od věci, kdyby vydavatel takovou možnost našim autorům poskytl.  Celek působí mnohem živěji a přirozeněji než originální příběhy či dílko Vlada Ríši, které sice také mělo velmi slušnou úroveň, ale přes spletitá dobrodružství (jinému autorovi by to vystačilo na tři díly) působilo přeci jen poněkud křečovitě (nehledě na dosti svévolné nakládání se seriálovými reáliemi).

Šarlatové pláště opět výrazně zvedají laťku kvality a jednoho dne se snad dočkáme toho, že se alespoň některé díly seriálu Mark Stone vyhoupnou z kategorie „vlakového čtiva“ do třídy plnohodnotné sci-fi literatury. To bude ale samozřejmě záviset na dalších autorech, kteří se zúčastní tohoto projektu. Samozřejmě neočekávám, že budou psát jako pan Garén (hůř to snad nejde), ale mohli by v rámci daných možností (nikoliv schémat) vytvořit dobré příběhy. Ivana Kuglerová nám právě dokázala, že je to nejen možné, ale i proveditelné.

Redakční práce byla odvedena v tradiční kvalitě, stejně tak i obrázek na přebalu od Petra Bauera, který alespoň rámcově odpovídá ději.