Skleněný trůn – Sarah J. Maasová

Zalíbil se vám svět Hunger games? Máte rádi souboje na život a na smrt? Představte si, že existuje vězení, kde je držen nebezpečný zabiják, tichý a přesný. Co když se dostane na svobodu, co když opustí místo, z něhož nelze uniknout? O tom vypráví příběh Celaeny Sardothien a Skleněného trůnu.

big_skleneny-trun-brb-235352

Příběh se odehrává v říši, které vládne velmi ambiciózní král. Touží dobýt celý svět a neustále rozšiřuje hranice svého království. Vzbouřenci jedné z podrobených zemí se proti němu srocují do malých skupinek, každé povstání je však potlačeno a jeho vůdci odstraněni. Hlavní postavou příběhu je Adarlanský zabiják, uvězněný v solných dolech Endovieru, který jednoho dne dostane nabídku, jež se neodmítá. Čtyři roky věrné služby králi výměnou za domnělou svobodu. Nejprve však musí vyhrát v nelítostném souboji na život a na smrt, aby se mohl stát vládcovým nájemným vrahem.

Celaeně Sardothien je osmnáct let a už přežila rok v solných dolech. Její minulost je zahalena tajemstvím a vysvobození z pekla jí přináší příjezd prince Doriana, který chce, aby za něj bojovala v turnaji, který pořádá jeho otec. Přijmout takovou nabídku je jediná možnost, jak uniknout před jistou smrtí v dolech, ačkoliv skutečný boj o přežití dívku teprve čeká. Celaeniným pravým opakem je kapitán Chaol Westfall. Zpočátku přísný a odtažitý voják, který v mladé ženě vidí pouhou vražedkyni. Postupem času ale začíná obdivovat její nezdolnost a sílu, ačkoli to nedává nijak najevo. Neméně zajímavá je i postava prince Doriana Havilliarda. Zprvu se jeví jako muž, který se bojí prokázat odvahu tváří v tvář panovačnému a nepochybně krutému otci, kterému se v ničem nepodobá. Unavují ho dvorská setkávání, stále více času tráví s mladou dívkou, o které ví, že by ho dokázala zabít během jediné chvilky.

Postavy příběhu jsou propracované, ale některé jejich pohnutky objeví čtenář zřejmě až v dalších dílech ságy. Jsou charakterově zajímavé, přestože žánr Young Adult příliš nového nenabízí. Poměrně lehce odhadneme, jak bude vypadat milostný trojúhelník, který se v knize objeví. Autorka postupně poodkrývá minulost jednotlivých postav. Pevně věřím, že i další díly dosáhnou stejně dobré úrovně a naplní má očekávání.

Autorce bych vytkla, že se příliš zabývá popisy, které občas působí trochu rušivě a děj zbytečně natahují, přestože jsou čtivé. Očekávala bych, že se více rozepíše o samotném turnaji. Je v knize zmíněn pouze několika větami a kapitolami. Knihu doporučuji fanouškům Hunger games, ale i těm, kteří hledají něco nového a neotřelého. První díl je úvodem do zajímavé série, která se nyní dostává i k českým čtenářům.

65%
  • Skleněný trůn – Sarah J. Maasová
  • Nakladatelství: CooBoo, 2015