Star Wars: Trilogie o Hanu Solovi I – Léčka v ráji – Crispin A. C

Nakladatelství Egmont pokračuje ve vydávání románů ze světa Star Wars. Jeho nejčerstvějším počinem na tomto poli je první díl trilogie o Hanu Solovi od Ann C. Crispinové. Trilogie mapuje neznámou část života známého pašeráka Hana Sola od dětství po jeho první spojení s protipalpatinovskými povstalci. První díl trilogie seznamuje čtenáře s Hanovým mládím.

Crispin A. C - Star Wars: Trilogie o Hanu Solovi I - Léčka v rájiS Hanem se setkáváme v situaci, kdy se pokouší coby sotva odrostlý kluk opustit zločinecký gang Garrise Shrika, ve kterém strávil své neradostné dětství. Útěk se mu sice zdaří, ale umírá při něm jediná bytost, kterou do té doby doopravdy miloval. Aby mohl realizovat svůj sen – vstup do imperiální flotily – přijímá pod jménem Vykk Draygo dobře placené místo pilota v kolonii jedné pochybné sekty na Ylesii. Velice rychle se ale ukazuje, že jde o past, jejímž prostřednictvím uskutečňují Huttské gangy obchody s drogami, kořením a otroky, které zde dělají ze zbožných poutníků. Han dochází k závěru, že na tomhle místě dlouho nezůstane, přestože tu má dobrý výdělek. Situaci ale komplikuje Hanův přidělený bodyguard – velký (kočkovitý) Togorian jménem Muuurgh a skutečnost, že Han se zamiloval do jedné z poutnic. Jeho sen mu dodává sílu k překonání všech překážek, cestu za snem však lemuje i řada větších či menších neúspěchů.

Autorka popisuje dobu, kdy ve vzdálené galaxii neexistoval žádný skutečný Jedi a dění nejrůznějšími způsoby ovládali Palpatine a Darth Vader. Han je teprve embryem toho hrdiny, kterého známe z filmové trilogie, a velice často přežívá své eskapády jen díky svým přátelům a notné dávce štěstí. Vyprávění je relativně přímočaré a jednoduché, občas ho zpestřují pro další děj nezbytné retrospektivní pasáže, ukazující Hanovo dětství a způsob, jakým se dozvěděl své pravé jméno (nikoliv však původ).

Léčka v ráji je jen jakýmsi „rozjezdem“ (byť docela svižným), který na pozadí dobrodružství hlavní postavy seznamuje čtenáře s prostředím a vztahy, určujícími děj  v dalších dílech. Celá trilogie je ve své podstatě klasický dobrodružný příběh, využívající všech dostupných prostředků žánru a daného prostředí. Všeobecně je hodnocena jako jedno z těch lepších děl z literárního světa Star Wars, takže výběr ze strany nakladatele nebyl vůbec špatný. Je sice pravda, že zdaleka nedosahuje kvalit Zahnovy produkce, ale svým osobitým stylem, profesionálním provedením a možná i specifickým úhlem pohledu na určité události se řadí na žebříčku kvality SW děl o dost výše, než je běžný průměr. Trilogie zároveň částečně vyplňuje mezeru mezi filmovými epizodami III a IV, čímž silně získává  na zajímavosti.

Obálka (Drew Struzan) i formát jsou pro egmontovské vydání Star Wars tradiční, redakční práce tentokrát poněkud pokulhává – v textu je víc chyb než v předchozí knize a některé výrazy mi nepřipadají zvolené ideálně (nehledě na jedno sousloví z Duny, byť na dané místo solidně zapadlo).

Přes některé nedostatky mohu knihu doporučit nejen příznivcům Star Wars, ale i milovníkům dobrodružné četby pro občasné rozptýlení.