StarCraft 1 – Křížová cesta – Grubb Jeff

Přiznám se, že cítím jistou averzi k autorům, kteří své romány zasazují pokaždé do jiného, většinou zcela odlišného, ale již existujícího světa. I mezi nimi však lze nalézt světlé výjimky. Pro mě je takovou bludičkou ve tmě právě Jeff Grubb. Tuzemští fanoušci sf&f jej měli možnost poznat prostřednictvím jeho knihy Warcraft 3 – Poslední strážce. Grubb v ní prokázal své spisovatelské nadání, a proto jsem byl zvědav jak si poradí se zpracováním světa, který je zcela odlišný.

Grubb Jeff - StarCraft 1 - Křížová cestaFenomenální realtimová strategie Starcraft je notoricky známá, avšak pro úplnost o ní zmíním několik slov. O nadvládu nad vesmírem spolu v krvavých válkách bojují tři rasy. Jsou to Terrané, potomci někdejší lidské rasy, dále Zergové, krvelačné příšery jako vystřižené z nějakého hodně úchylného hororu, a konečně přetechnizovaní Protossové, kteří si přes svou vznešenost nevidí na špičku nosu. Všichni bojují proti všem, chvilková spojenectví jsou čistě účelová. Nehodlám tu vypisovat celou historii galaktické války, ale vězte, že provázaný příběh, který se vám postupně odkrývá mezi misemi, je jedním z nejlepších, na jaký můžete v realtimovkách narazit.

Jeff Grubb si dobře uvědomoval jeho sílu a když ho agenti Blizzardu oslovili, aby napsal knihu ze světa Starcraftu, stál prakticky před hotovým úkolem. Ve Warcraftu byl vlastní Grubbův příběh zasazen do už předem připraveného světa. Autor tentokrát zvolil při psaní jiný postup; Starcraft je spíše adaptací hry, než nějakou originální tvorbou.

Ano, čtete správně, Grubb v tomto případě nestvořil žádné nové dobrodružství, on pouze přepsal a upravil scénář počítačové hry. Stačilo mu sesbírat události prvních deseti misí Starcraftu, zalít je chutnou spisovatelskou omáčkou a především najít nějaký prvek, který by různé události spojil do souvislé linie.

Tímto pojítkem je reportér Mike Liberty. Jedná se o slavného novináře, který v bahně vládní politiky šťoural přece jenom příliš. Na oplátku je svými nadřízenými „uklizen“  k vesmírným armádním sborům na druhém konci galaxie, odkud má psát reportáže z vojenského prostředí. Podle Libertyho očekávání tam intenzivně prožívá maximálně tak partie pokeru. Vše se změní, když je jedna z planet Terranské Konfederace napadena neznámými mimozemšťany. Po příletu k planetě čeká Mika šok. Na orbitě zastihnou právě odlétající flotilu Protossů. Co je však horší, ono napadení ve skutečnosti znamenalo kompletní zničení obyvatelné planety se všemi jejími obyvateli.

Nic nedává smysl. Již zničená planeta je zcela bezvýznamná, ale určitě zde musí být něco, co přilákalo pozornost vznešených mimozemšťanů. Libertymu začne ihned svítat, když při průzkumu jedné z planet v sektoru narazí na podivného tvora. Vypadá jako svalnatý pes bez kůže se spoustou zubů. Jeho první setkání s živým Zergem by pro něj dopadlo neslavně, kdyby jej z průseru nevysekal jistý Jim Raynor (těm co hráli hru netřeba představovat). Pak už jde všechno rychle. Řada přepadení, zrad a intrik, to vše musí náš novinář přetrpět, aby nakonec odkryl velké Terranské spiknutí, na jehož konci bude buďto nový světový řád, nebo armageddon.

Těch deset misí, na kterých je kniha postavena, bylo do děje umně zakomponováno a ačkoli se autor nevyhnul větším časovým skokům, zvládl svůj úkol velmi dobře. Znovu budete svědky ztroskotání Noradu II, aktivace psí vysílače, přeběhnutí plukovníka Duka ke vzbouřencům atp. Grubb také bohatě využívá oblíbené herní hrdiny včetně Raynora, Kerriganové, Duka i Mengska, což je pro fanoušky ta nejlepší třešinka.

Teď vám možná připadá, že znalost hry odnese ze čtení spoustu zábavy. Nebudu tvrdit, že opak je pravdou, ale i jako ultrafanoušek Starcraftu jsem se dobře bavil. Ve skutečnosti vůbec nevadí, že znáte jednotlivé epizody hry, Grubb píše tak dobře, že nikdy neuhádnete, co přijde příště. V románu se nevyskytují vyloženě slabá místa, vše probíhá ve stejně svižném tempu, které máme všichni tak rádi. Na závěr je třeba podotknout, že Křížová cesta není žádnou hardcore military scifi a la Fabianovi Mariňáci. Pravda, z pulzní pušky se zde také několikrát vystřelí, avšak Grubb se soustředil spíše na popis událostí než jednotlivé boje. Přesto je můj dojem z knihy docela dobrý. Nabízí kvalitní zábavu pro deštivá odpoledne, bohužel ale nic navíc, žádná nová Hvězdná pěchota z ní asi nebude. Tuto recenzi píšu týden po přečtení knihy a nebýt mých vlastních poznámek, příliš bych si z ní nepamatoval. To však nemění můj názor, že Starcraft – Křížová cesta je lehce nadprůměrnou scifi, kterou mohu s čistým svědomím doporučit. Pokud se i vám kniha líbila, nezbývá nám než společně čekat na její pokračování s názvem Stín Xelnagů od Gabriela Mesty. České vydání je ohlášeno na konec léta 2005.

P.S. Kniha si místo ve vaší knihovničce zaslouží už díky obálce. Spodobnění Královny čepelí od Justina Thavirata je prostě nádherné.

1. Diskuze pokracuje….
    Musim priznat, ze po dlouhe diskuzi, ktera vznikla “jen” na zaklade oznameni o tom, ze tato kniha vysla, jsem byl dost zvedav(to je asi slabe vyjadreni) na recenzi… Dal musim priznat, ze me recenze opravdu navnadila a kdyby nebyla zitra sobota(mam uz v planu jinou akci), tak bych zitra vybehnul shanet tuto knihu (prvni do knihovny a pak mozna i do knihkupectvi)…

2. Jak já vás lidi (zvlášť tebe Shako a tebe Blacku) NESNÁŠÍÍÍM!!!!Kvůli vám jsem se rozhodlo v nejbližší možné době splašit nějakou Blazzardovskou knihu. Asi WarCrafta.

3. Kiš, kiš… Konečně objektivní recenze, jako že se Roman Klčo jmenuju :-)))No, dosti žertů. Pořád říkám, že je třeba soudit až po sehnání “důkazů”. Nechci teď dělat extra chytrého, ale ti Amíci nejsou padlí na hlavu a na napsání knížek podle svých her by si asi nenajali nějakého druhotřídního pisálka (Knaak je mimo jakoukoli diskusi, ale knížku Mela Odoma vydal před nějakou dobou i Polaris). Netvrdím, že to jsou kandidáti na knihu roku, ale velmi slušný standard nabídnou – tedy blizzardovské tituly.

4. No já to četl a zatím je to z knih podle her od blizzardu nejslabší. Koncem léta má vyjít další díl, který už nebudekopírovat dějovou linii hry. Snad to bude lepší. Jinak gratulujiIncoovi k tomu že opustil svůj zaslepený postoj a byl obrácen apravou víru 🙂

5. boboking
    no jo no jo, stále žijící, stále plodící. Poslední dobou je to s četbou nějaké xxx, nové věci mě nebaví a psát recenze na klasiky si příliš netroufám, tak zbývají tyhlety komerční nutnosti…

6. To Incomo
    JO JO A JO!!!!! Jinak taky se pripojuji ke gratulacim… budem muset usporadat oslavu na pocet INCOMA!! :-))))

7. NÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉ!!!Jak já nechci!Ale zárověň chci! Proč já???

8. To Incomo
    Ty jsi tady byl obracen na “pravou viru”:-)) Ikdyz neverim,ze by se nam povedlo te moc zmenit…. A s tou nenavisti k nam to nebude tak hrozne, kdyz jeste stale sledujes prisvevky FP a “diskutujes” s nama…

9. Souhlasím, že dokud se na FP pohybuje Incomo tak bude o zábavu postaráno:)

10. Souhlasím, že dokud se na FP pohybuje Incomo tak bude o zábavu postaráno:)

11. hoši, sranda přece musí být, ni?Problém je v tom, že ted vůbec nemám čas si pro to zajít. Prostě sem ve skluzu a nestíhám. Ale v létě… Ach.

13. nadpis neni :-))
    To anonym: jasne sranda bude!!To Corax: INCOMO na hrad!! INCOMO FOREVER!! :-)))

14. tak tak, tak se mi to líbí…Když já sem taková veselá kopa, chlapi…:o))))))))))))))))))))2Shako: Já jsem byl ten anonym. akorát sem si vymazal cookies. :o(a jen tak mezi náma, jací autoři k té Pravé Víře náleží? Ať vím co mám vyházet z knihovny a co si musím koupit… Co třeba Miéville? Šlechta? Medek? Prachett? Žamboch? Zelazny? Feist? Jmenuj, pokud možno co nejvíce, at se můžem pohádat kam který patří…:o)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

15. kniha
    Tak jsem si po úspěšně složené zkoušce skočil do knihkupectví udělat radost a oči mi padly na Kerrigan coby Queen of Blades. No a hned jsem si ji nesl domů 🙂 Po přečtení musím zkonstatovat, že to nebylo špatné, ale zase ne žádný ultra super jednička. Prostě lepší průměr. Milovníkům hry bych klidně doporučoval zakoupit. Ostatní ať si ji raději jen půjčí, ale to už je věc názoru. Ale způsobilo to jednu věc: Už zase instaluju a jdu na to po letech bez datadisku a to jen kvůli příběhu 😀

16. To Shako:Incomo na hrad? No, proč ne pod vedením Incoma by česká republika v zahraničí jistě nezapadla:))))To Incomo:já tu pravou víru myslel čistě jako vtip, ale všichni jmenovaní jsou bezpochyby prosti kacířství:)))Z knihovny nic nevyhazuj! (I když jestli ti stejně jako mě dochází místo, tak to je jiná)

17. To Corax
    Tak ti posledni dva jmenovani patri mezi moje nejoblibenejsi…Ad Hrad: Tak to urcite ne:-))

18. Já myslím, že bych byl dobrý panovník. Sice se občas nechám unést, ale důležitá rozhodnutí dlouho zvažuji. Dokonce jsem jednu dobu (asi 2 týdny) uvažoval o politické kariéře.Jsem chytrý, umím číst, jsem pohledný a rozhodně mám zkušenosti s mluvením před kamerou.Skandály vyvolávám podle nálady.Oblek mi sluší.Byl bych opravdu výborný panovník.VOLTE INCOMA!!!:o)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))P.S.: Navíc mám opravdu super iniciály – A. Incomo R. = AIR = vzduch:o))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

19. Incomo na Hrad
    Bože chraň nás před něčím takovým :-))) (Tedy Incomo v politice). Ovšem na druhé straně projev někde v parlamentu složený z jeho oblíbených výkřiků alá bué, néééé apod. by velmi oživil tu nudu. Asi ti dám hlas, pod jakým nickem budeš kandidovat?

20. no, Incomo nebo Körsh Güthersson:o))))))))))))už něco slyším, že by to byla a sláva? ale že tak rychle…

21. Incomo na Hrad
    Ne to je bouřícíselid :))))))))))))))))))))))))

22. Ahá, sem si říkal…Lide, slyš, já budu dobrý král!Snížím daně!Zvýším sociální dávky!Budu posílat dotace!Nejím děti!Nekoušu na potkání!Každý den budete mít v bulvárním tisku Novou senzaci!Neupadnu v zapomění!Volte mě!Ano, Ano, tak je to správně!Volejte se mnou:HURÁ! HURÁ! HURÁ!

23. Jo starcraft je super trilogie a ještě lepčí hra.Nevím co ten dementní autor dal 6/10!!!

24. NESOUHLAS
    dovolil bych si s recenzi nesouhlasit. pribeh i prostredi jsou sic dokonale, tady to ale konci, hlavni hrdina je tak trochu old sheterhand, ve kterem autor vidi sam sebe, a krome toho ze kouri je temer bozsky. samotny dej je misty trochu nelogicky, rozhovory misty plitke, snaha vclenit do textu citace ze hry je ponekud umele znejici, preklad tragickej (duchove strilejici z kartocovek hreby apod… to zni skoro jako klapobrinkosrtoj a cistonosoplena) nicmene cist se to da, a fandum starcraftu se tu orcite bude libit

25. To badlooker
    A to mi rekni, kdo jiny nez fandove starcraftu to bude cist? Snad pokud se mi nelibil starcraft, tak nebudu cist kniho ze Starcraft sveta a kdyz nevim, co je starcraft, tak proc bych si mezi hromadou sf vybral zrovna Starcraft?

26. no lol…. o čem to tu mluvíte? kdo to napsal, že je to nejslabší kniha podle her od blizzardu? já, jako fanoušek StarCraftu jsem byl NADMÍRU nadšen. Ohromně mě to překvapilo! tu knihu jsem přečetl za 2 dny, protože mě to okamžitě nesmírně upoutalo

27. Nejslabší kniha
    To jsem byl já. A stojím si za tím. Ale je to tím že děj jen kopíruje dějovou linii, kterou si VELMI dobře pamatuju, navíc jak psali v |Ikarii, je tam moc málo války na válku.

28. tohle “je tam moc málo války” může říct maximálně patnáctiletej harant, kterej čte nejradši knihy typu “bum, prást, bum, bum, bum, bum” přes celou stránku… nevim, proč by tam mělo bejt víc války, když je to z pohledu reportéra… válka tam je, ale Liberty se jí přímo nezůčastní

29. mimochodem, kdyby to nekopírovalo přesný děj StarCraftu, tak bych si tu knihu ani nekoupil, protože by pro mě byla nezajímavá

30. Re: NESOUHLAS
    Co se hlavního hrdiny týče, tak autorovi ke cti slouží že z něj žádného supermana nedělá, a aby to bylo lidské je všechno co požaduju. K těm překladům, jsou až na dva případy všechny správné. Ghosty bych sice preferoval nepřekládat, ale uvědomuju si že ta přídavná jména by byla skutečně na zabití. A co se týče kartáčovek (C-10 Canister rifle) a hřebů, tak obojí je překlad správný jak fakticky tak technicky, i když hřeby mají spíš blíž k jehlicím.Dragon Lord, autor Encyklopedie StarCraftu

31. zacatek byl dost nezazivnej ale potom co se dostali na tu zakladnu jak tam zabili svalowovou tak me to zacalo bavit vic bylo to super postenicko (doporucuju)a taky by ste si meli precist WarCraft DooM a Diablo fakt super knizky.

32. Me se libi
    Je pravda, ze tahle kniha je jen prepis hry, ale me se to strasne libi. Mohlo to byt delsi, ale myslim, ze at byl Grubb postaven pred hotovou vec nebo ne, tohle se cte fakt dobre.9/10