Strach moudrého muže – Patrick Rothfuss

Rothfuss okouzlil svým románovým debutem Jméno větru celý svět, naši zemi nevyjímaje. Začátkem neskutečně bohatého životního příběhu rudovlasého Kvotheho zabrnkal na strunu milovníkům čisté epické fantasy, nápaditostí a vypravěčským mistrovstvím ale potěšil i ty, kteří tomuto subžánru příliš neholdují. Čekání na další díl Kroniky Královraha tak bylo obzvlášť nekonečné, ale mělo šťastný konec – dočkali jsme se a Strach moudrého muže je přesně takové pokračování, jaké si Jméno větru zasloužilo: skvostné.

Strach moudrého muže - Patrick Rothfuss

Tedy pro ty, kterým se první díl trilogie líbil. Rothfuss totiž pokračuje v přesně stejném duchu a navazuje tam, kde skončil. Hostinský Kote stále vypráví Kronikáři svůj příběh mladého muže Kvotheho, který studuje na univerzitě, snaží se vydělat si peníze na studium hraním na loutnu a prací a neustává ve svém pátrání po tajemných Čandrínech, kteří mu kdysi zabili rodiče. V tisícistránkové knize je toho však mnohem víc – hrdina se na čas dostává do služeb bohatého šlechtice Maera, což je jen začátek mnoha dalších nečekaných dobrodružstvích.

Nutno podotknout, že v pátrání po Čandrínech, kteří stále fascinují čtenáře svou tajuplností a zákeřností, se Kvothe téměř nikam neposune. Důkazem kvality knihy je však fakt, že si toho čtenář všimne až po dočtení, natolik je fascinován podivuhodným hrdinovým příběhem plným nevšedních událostí a nezapomenutelných okamžiků. Autor totiž i v prostředním díle dokazuje, že je výborným vypravěčem, který dokáže bez problému držet čtenářovu pozornost i tisíc stran. A to přestože se nerozmachuje do epické šířky třeba jako G. R. R. Martin a vše sleduje v ich-formě očima jediného hrdiny. Již v prvním díle byl Kvothe neskutečně charismatickým hrdinou a i zde je největším plusem románu a tím, na čem všechno stojí a padá. Pokud si ho čtenáři zamilují, bude se jim kniha líbit, pokud jim z nějakého důvodu nebude sedět, knihu možná ani nedočtou a rozhodně si z ní neodnesou takový požitek. Zajímavost románu pak opět dodávají i mezihry, které jsou do příběhu zasazeny v ten pravý čas, aby čtenáři ukázaly kontrast mezi Kvothem a mužem, kterým se stal.

Nutno však podotknout, že i Strach moudrého muže má nedostatky. Tím hlavním je lehká ztráta tempa zhruba v polovině knihy, kde se autor až příliš zabývá detaily, které pro další vývoj románu nejsou až tak podstatné. Stejně jako v prvním díle ani tento příběh samozřejmě není jízda plná akčních scén, ale v určitém úseku Rothfuss zvolnil až příliš.

Další věcí, kterou musíte vzít na vědomí, je fakt, že pokud se vám nelíbilo Jméno větru, těžko budete Strachem uchvácení. Naopak pokud jste byli z prvního dílu nadšení, budete i tady. Sympatické je i to, že Argo a Triton tentokrát knihu nerozdělili na dvě části a vydali v jednom svazku, stejně jako druhé vydání prvního dílu, a oba tituly uvedli na trh současně.

Strach moudrého muže nastavenou laťku kvality nesnížil a nezbývá než doufat, že i závěrečná část série (autor přísahal, že stanovený počet dílů dodrží) bude stejně zdařilá. Snad se jí dočkáme brzy…

Kvothe opouští Univerzitu a vydává se do vzdáleného Vintasu, kde se velmi rychle zaplétá do spletitých sítí místní dvorské politiky. Ve snaze zavděčit se mocnému šlechtici odkrývá pokus o vraždu, dostává se do sporu s nebezpečným arkanikem a po stopách skupiny žoldnéřů vyjíždí do divočiny, aby zjistil, kdo přepadává poutníky na Králově cestě. * Při tom všem samozřejmě nezapomíná ani na hledání odpovědí, jež by mu umožnily pomstít vraždu svých rodičů. Tím však jeho četná dobrodružství nekončí, nebyl by to Kvothe, aby se nezapletl s ženou, tentokrát s okouzlující Felurian, které žádný muž neodolal, aniž by za to nezaplatil životem… Pod jejím vedením se Kvothe dozvídá mnohem víc nejen o ženách, ale i o pravé povaze magie. A přitom podniká další kroky na dlouhé cestě za osudem hrdiny, aby se posléze naučil, jak nesmírně obtížné bývá, když se člověk stane všem známou legendou ještě za svého života. (anotace)

• Strach moudrého muže
  • Autor: Patrick Rothfuss
  • Překlad: Jana Rečková