Strašidelné příběhy – Henry James

Duchařské povídky jsou předstupněm hororového žánru a zároveň žánrem samy pro sebe. Na konci 19. a začátku 20. století horor vznikal a příběhy z této doby nám nabízí výběr Henryho Jamese.

Strašidelné příběhy

Hned na úvod je třeba říct, že při čtení této knihy se moc bát nebudete. Ve většině povídek berou ony duchy hrdinové s chladnou racionalitou a až s detektivním přístupem. Ale on je i strach u moderního knižního hororu na vážkách. Audiovizuální díla jsou v tomto ohledu mnohem účinnější médium a knihy musí přicházet s nápaditostí, invencí a rozmáchlostí, aby se prosadily. Ale nyní už k samotným příběhům.

Strašidelné příběhy jsou knihou, ve které vidíme určitý autorský vývoj. Zpočátku jsou povídky více dějové (Nájemné od ducha, Sir Edmund Orme), už zde ale spatřujeme specifický autorův přístup – hutný popis psychologie postav. V dalších příbězích je psychologie ještě pestřejší a hutnější; do extrému je hnána především v povídkách To opravdu správné a Veselé nároží. I proto je příjemné si mezi tím přečíst text Třetí osoba, která je humornou vložkou jinak vážnějších příběhů, z nichž však některé nesou i nádech literárního žertu.

Povídky, které se dají považovat za nejvíce vydařené, jsou Soukromý život a Přátelé přátel. Obě jsou psané stravitelnější formou a mají poměrně originálně pojatou duchařskou zápletku. I když se dá říct, že příběh Soukromý život má poněkud nepřesvědčivý zá­věr.

Knihu uzavírá výborný doslov Aleny Dvořákové. Je z něj vidět nejen to, že se v postviktori­ánských hororových povídkách vyzná, ale současně je i výborným rozborem Henryho tvorby.

Strašidelné příběhy jsou knihou, o které se dá více jak o kterékoliv jiné říct, že je na druhé přečtení. Při prvním si zvykáte na Henryho styl, při druhém si užijete samotné příběhy. Po vydání některých Müllerových sborníků a Lovecraftových sbírek je jasné, že Albatros se chce věnovat starému hororu. Strašidelné příběhy však rozjíždí edici Pandemonium. Nevím, jestli je hutný Henryho styl to pravé pro rozjezd nové edice. Je třeba říct, že na trhu je přehršle čtenářsky přívětivějších knih, a tak lze knihu doporučit hlavně těm, co touží po něčem jiném a pokud možno náročném. Jedno je však jisté – Albatros splácí dluh hororovému žánru a bude zajímavé sledovat, kudy se bude edice rozvíjet.

Z tuctu Jamesových strašidelných povídek vybralo nakladatelství Plus sedm příběhů, které dohromady naznačují různé autorovy přístupy k nelehkému žánru duchařské historky, anglické ghost story. Všechny příběhy využívají tradičních motivů strašidelného domu či dvojnictví, avšak v rukou bravurního vypravěče se z nich stávají drobné skvosty moderní anglosaské povídkové tvorby; Jamesův pronikavý pohled do nitra lidské psychiky, jejíž přízraky se promítají navenek a zasahují do vnímání okolního prostoru, udržuje „strašidelný” potenciál jeho příběhů i na prahu jedenadvacátého století. S výjimkou povídky Přátelé přátel jde o první česká vydání, a tedy i vítané rozšíření Jamesova díla v češtině, které čtenáři znají například z románů Daisy Millerová, Washingtonovo náměstí či Co všechno věděla Maisie anebo mrazivě strašidelné novely Utažení šroubu. (anotace)

• Strašidelné příběhy
  • Autor: Henry James
  • Překlad: Stanislava Menšíková