Věk draků – Zindell David

Nakladatelství Classic náš trh už mnoho let zásobuje tu lepší, tu slabší klasickou fantasy, jaká se píše převážně ve Spojených státech a jaká je tam zároveň komerčně velmi úspěšná. Věk draků je první díl právě takové ságy a zaujmout by proto měl hlavně příznivce Eddingse, Feista, Goodkinda a podobných autorů. V čem se od nich liší?

Zindell David - Věk drakůTemný vládce Morjin po dlouhé odmlce opět rozhaluje nad ostrovním kontinentem Ea svou jemnou síť zla. Už kdysi se mu málem povedlo si Ea násilně pokořit, ale v poslední chvíli byl na hlavu poražen a uvězněn. To především díky odcizení Kamene světla z jeho spárů, jenž mu propůjčoval nezměrnou moc. Poté na dlouhá staletí zavládl klid a mír. Ovšem Kámen světla pak zcela nečekaně zmizel, a aby toho nebylo málo, Morjinovi se podařilo uprchnout ze svého vězení. Teď už mu nic nemůže zabránit, aby si Ea nepodrobil.

Existuje však proroctví, které dává lidem ještě naději. “Sedm bratrů a sester země se sedmi kameny se vydá do temnoty. Kámen světla bude nalezen, přijde Maitreya a začne nový věk.” A protože naděje umírá poslední, jsou osloveni všichni rytíři země Ea, aby se vypravili Kámen světla nalézt. Zcela nečekaně se jich sejde několik tisíc. Zbývá už jen mezi nimi odhalit Vyvoleného a jeho šest vybraných společníků.

Základní dějová konstrukce románu Věk draků je v jistém slova smyslu parafrází artušovské legendy o hledání svatého grálu. Kámen světla (neboli zářící pohár) se čas od času zjevuje hlavnímu hrdinovi, který byl vyvolen (jak už jste jistě sami uhodli) k jeho nalezení a spasení země Ea. Jestli tohle není podobné příběhu rytíře Gallahada, tak už nevím. Nemusíte se však bát, David Zindell rozhodně nepřepsal známou legendu – jen využil stejný námět, na kterém postavil vlastní svět s vlastním příběhem. Jinak je (bohužel) jeho vyprávění další klasickou ságou o putování skupiny hrdinů za magickým artefaktem, který jediný dokáže zachránit svět. Což asi někteří čtenáři nepřijmou zrovna vřele. Na druhou stranu většina fantasy příběhů je tvořena převážně dobrodružnými příběhy z cizokrajných zemí – autor je navíc poměrně nadaný vypravěč, takže příběh, až na občasné filozofické disputace mezi hlavními hrdiny, nikde neskřípe ani nevázne. Což nenajdete zrovna u všech podobných fantasy cyklů.

Prostředí, do kterého autor svůj román zasadil, hodně připomíná Japonsko druhé poloviny 16. století. Aby to však nebylo tak jednoduché, východní pojetí cti a tamní rozdělení společnosti navíc zkombinoval s rytířskou kulturou středověké Evropy – uznávám že celkový výsledek bude hnidopichům připadat trochu jako historický mišmaš, ale pakliže nelpíte na přesném dodržování našich dobových skutečností, bude vám svět Ea rozhodně sympatický.

Věk draků je, což zřejmě nikoho nepřekvapí a mnohé zřejmě naneštěstí i odradí, polovinou prvního dílu série Eanská sága (pro svou rozsáhlost byl i originál, The Lightstone, rozdělen na dvě knihy). Američan David Zindell (1952) v tomto zahajujícím svazku zatím všechny své trumfy rozhodně nevytáhl, takže nezbývá než doufat, že si je schovává pro další pokračování – The Lord of Lies (II) a Black Jade (III) – a než nechat se jeho příběhem ještě mile překvapit. Protože jestli už žádná esa v rukávu nemá, obávám se, že se jeho (prozatím) trilogie zařadí mezi další jen lehce nadprůměrné “klasické” fantasy série. Uvidíme, co přinese budoucnost. Každopádně jestli od knihy nebudete vyžadovat grandiózní zápletku a hlubokomyslný podtext, určitě vám hojnost dialogů, umně propracované postavy a pomaličku ubíhající děj zpříjemní nejeden večer.