Železný druid pozvedá Gaiin štít k obraně přírody

Příběhy Kevina Hearneho ze světa železného druida si již v našich luzích a hájích našli pěknou řádku přívrženců. Bohužel, ačkoliv o nich autor této recenze ledacos zaslechl, nikdy se nedostal k tomu, aby se do nich ponořil osobně – berte tento úvod tedy jako malou omluvu za neznalost, a zároveň jako vysvětlení, proč nedokážu zasadit povídky v knize obsažené do kontextu celého „světa“ a poskytnout obšírnější pohled na jejich celkový přínos.

kevin-hearne-gaiin-stit_full

Povídková premiéra

Jak již bylo uvedeno výše, je Gaiin štít první knihou ze světa železného druida, která je čistě povídková. Předchozí čtyři díly série vydané v českém překladu (jen pro pořádek – Prohnaný, Proklatý, Praštěný a Napálený) na sebe sice navazují, ale stále poskytují Hearnemu dostatek prostoru pro rozvíjení, doplňování a dovysvětlování. A jak je uvedeno v předmluvě – většina povídek nevyšla v anglicky mluvících zemích knižně vůbec nebo jen jako součást antologií, takže Česká republika má v tomto ohledu exkluzivní postavení. Každá povídka obsahuje krátkou autorovu předmluvu, která čtenáře informuje, do jakého časového období v rámci děje jednotlivých knih spadá a s jakým záměrem je vlastně napsána. Některé z povídek se vážou k dílům série v češtině publikovaným, jiné ke knihám vydaným zatím pouze v angličtině; a do třetice naleznete i takové, ve kterých druid odhaluje nezmapované části svého života, což se mohlo stát prakticky kdekoliv a kdykoliv.

V hlavních rolích…

Znalci světa železného druida mohou následující dva odstavce s klidným srdcem přeskočit, neboť je nemají čím překvapit. Vy ostatní vězte, že ústřední postavou všech povídek je druid Attikus O´Sullivan. Jako každý druid je i Attikus ve spojení s přírodou, ovládá magii, a za svůj dlouhý život čítající desítky staletí se naučil pár triků při jednání s lidmi i s bohy. Jeho minulost je bohatá a ne vždy ke chlubení, proto si často musí dávat pozor a opatrně našlapovat, aby proti sobě nepopudil dávné nepřátele. Nejvýznamnějším kusem přírody je v druidově životě jeho psí přítel Oberon, dobře narostlý irský vlkodav. A protože být druidem obnáší mimo jiné i porozumění zvířat, je tento „mazlík“ mnohem víc než pouhý věčně hladový pes. Navíc se v některých povídkách mihne i Granuaile, talentovaná a snaživá Attikova učednice, která je navíc proklatě sexy.

V jednoduchosti je síla

Stavba povídek obsažených v Gaiině štítu není nikterak složitá – autor rozehraje zápletku poměrně brzy a zostra, k pointě směřuje přímo, bez větších dějových zvratů a odvádění pozornosti čtenáře vedlejšími liniemi. Ano, z předchozích slov by se mohlo zdát, že kniha za moc nestojí, ale bylo by předčasné házet flintu do žita, neboť Hearne má v rukávu spoustu triků, kterými jednoduchému schématu dokáže vdechnout punc originality a proměnit zdánlivě triviální pojetí ve čtenářský zážitek. Prvním velkým přínosem je samotné zpracování. Hearne se nezdržuje žádným nadbytečným vysvětlováním nebo nedejbože popisy – naservíruje čtenáři jen to nejnutnější ve formě hutné a místy až dechberoucí akční jízdy. Popravdě, povídky natolik „odsýpají“, že jejich přímočarost si vlastně ani neuvědomíte, a pokud ano, zjistíte, že rozhodně není na škodu. Mix akce, humoru (pravda, věčně hladový pes je trochu infantilní, ale což) a magie prostě chytne. Svůj podíl na tom má zaručeně i Roman Tilcer, díky jehož překladu si i český čtenář vychutná pocit, že autor si psaní (ne)skutečně užíval. Druhým opěrným bodem je postava druida samého. Jeho dlouhověkost dává autorovi možnost sáhnout do kteréhokoliv úseku lidských dějin, a vyprávět příběhy z jeho života, které zformují druidovu budoucnost nebo se stanou základem pro vznik legend a pověstí. Hearne se nebojí být ve svých příbězích originální, a tak si jako vedlejší postavy vypůjčuje bohy ze všemožných panteonů, nepříliš okoukané magické bytosti a nepřátele všech myslitelných ras a schopností. Prostě a jednoduše – kreativní člověk dostal do rukou velké množství rozličných hraček, a kromě toho, že se nebojí a neostýchá se hrát si, se nezalekl ani možností využít jich opravdu široké spektrum.

unnamed (1)

Pozvánka psaná zlatým písmem

Pro fanoušky série Příběhy železného druida je Gaiin štít téměř povinností, a milým a vítaným bonusem k celé sérii. Pro čtenáře, kteří s již vydanými knihami nemají nejmenší zkušenost, je to naopak neodolatelná pozvánka k velkým dobrodružstvím. Nekomplikovaná akce, která strhne od prvních stran pobaví a možná i trochu poučí – prostě ideální vstupní brána. Navíc je jasně viditelné, že se Kevin Hearne při psaní královsky bavil. A jestliže byla řeč o tom, že Gaiin štít vyšel v Čechách v knižní podobě exkluzivně, vězte, že jako třešničku na dortu obsahuje ještě předmluvu napsanou autorem speciálně pro české čtenáře.

80%
  • Kevin Hearne: Gaiin štít (Série Příběhy železného druida)
  • Laser-books, 2015