Zúčtovatelé bojují v zatopeném New Yorku

Nakladatelství Talpress nám v průběhu tohoto roku dopřálo rovnou tři kousky z pera Brandona Sandersona. Pravděpodobně nejočekávanějším z této trojice byla Slova Paprsků, druhý díl série Archivu Bouřné záře, na která jsme si museli nějaký ten rok počkat. Čekání jsme si však mohli zkrátit s Ocelovým srdcem, jež nás zavedlo do světa Zúčtovatelů, a Ohnibojem, jenž pokračuje tam, kde jeho předchůdce skončil. Dokáže však Ohniboj dosáhnout kvalit Ocelového srdce?

Sanderson Brandon: Ohniboj Před několika lety se na nebi objevila rudě zářící hvězda jménem Kalamita, jež proměnila některé lidi ve Výjimečné, jedince obdařené nadpřirozenými schopnostmi, kteří převzali nadvládu nad celou planetou. Jediný odpor proti těmto superlidem představuje tajná skupina Zúčtovatelů. Hlavní hrdina, David Charleston, zasvětil celý svůj život studiu Výjimečných, aby mohl jednoho dne pomstít smrt svého otce, kterou má na svědomí vládce Newcaga, Ocelové srdce. Davidovo přání dostane reálné obrysy poté, co se stane členem Zúčtovatelů, s nimiž vypracuje plán k odstranění Ocelového srdce.

Od úspěšného sesazení Ocelového srdce uplynulo několik měsíců, během nichž se moci v Newcagu ujala lidová vláda. Vše se zdá být víceméně v pořádku, až na to, že někdo do města neustále vysílá nové Výjimečné. Veškeré důkazy vedou Zúčtovatele k tomu, že za vším stojí Regalia, mocná vládkyně vodního města Babilaru. Úkol zní tudíž zcela jasně: odjet do Babilaru, postavit se Regalii a osvobodit město z jejích spárů za jakoukoli cenu.

Z nástinu dění by se mohlo zdát, že druhý díl pojede ve stejných kolejích jako Ocelové srdce, Ohniboj ovšem v tomto bodě poněkud klame tělem, protože došlo k několika změnám. Jednu z nich představuje odlišné prostředí, kdy chladné, temné a ocelové Newcago vystřídá teplejší, barevnější a vodou zatopený Babilar – před příchodem Kalamity známý jako New York. Sanderson opět dokázal přijít s řadou zajímavých nápadů, ať už jsou to mosty spojující jednotlivé mrakodrapy a umožňující pohyb lidí po městě, džungle prorůstající opuštěné zatopené budovy nebo graffiti zářící ve tmě. S novým městem též přichází i několik nových sympatických Zúčtovatelů, kteří doplňují známou čtveřici David, Profesor, Tia a Megan (Ohniboj), o nichž se čtenář však nedozví tolik, aby mu přirostli k srdci, což je poněkud škoda; Sanderson totiž umí vytvořit velmi zajímavé postavy. Na základě toho, kolik prostoru noví hrdinové dostali a kolik se toho o nich dozvíme, je snadné před závěrečným soubojem dobře odhadnout, kdo zemře a kdo se dožije dalšího pokračování. Velkou proměnou prošel i David, který již není tím mladíkem z Ocelového srdce, jehož život naplňovala cesta za pomstou a zabíjení Výjimečných. Veškeré události vedou Davida k otázce, zda mají Zúčtovatelé právo k jejich vraždění, a zda by se místo toho neměli raději zabývat pouze tím, jak schopnosti Výjimečných oslabit.

Podobně jako Ocelové srdce, i Ohniboj obsahuje řadu překlepů a chyb v textu, a navíc má podobně nevydařenou obálku. Jistými nedostatky trpí také samotný příběh, u nějž lze v několika případech odhadnout, jak se věci ve skutečnosti mají, ať už se jedná o to, kdo zachránil Davida před utonutím, nebo že Regalie neusiluje o zničení města, ale o něco zcela jiného. V případě druhého bodu se čtenář sám sebe několikrát zeptá, jak je možné, že Zúčtovatelé tuto evidentní a do očí bijící skutečnost nevidí. Na druhou stranu Sanderson neodkrývá všechny karty, díky čemuž má stále dostatek prostoru k překvapení. David nadále pokračuje ve svých nepodařených pokusech o metafory, avšak ve srovnání s minulým dílem někdy autor tlačí na pilu až moc.

Oproti Ocelovému srdci disponuje Ohniboj lepší psychologií postav a přináší nové informace o světě Výjimečných, na druhou stranu za ním zaostává v propracovanosti vedlejších charakterů a zmíněnými nedostatky v příběhu. V rámci Sandersonovy tvorby lze určitě najít zdařilejší kousky než tento, ale v rámci žánru young adult, alespoň z mého pohledu, reprezentuje v této kategorii to lepší. Věřím tomu, že skalní stoupenci Sandersona si Ohniboje nenechají ujít, zaujmout by mohl i ty, kteří mají rádi komiksové hrdiny a příběhy. Teď už jen stačí vyčkat posledního dílu trilogie, jenž by měl nést jméno Kalamita.

70%
  • Brandon Sanderson: Ohniboj
  • Vydal: Talpress, 2015