Pouští a pralesem – lebku si odnesem

Pouští, pralesem, nebo i plátěným letadlem – Lebka Černého démona vás protáhne steampunkovým světem, kde kov chybí, ale napětí rozhodně ne. Nacisti, magie a agent JFK na šlapadle – Františka Vrbenská dokazuje, že česká fantastika umí být akční, krvavá i elegantně absurdní.

TEXT: Zuzana Hloušková a Jan Hloušek

Série Agent JFK patří mezi pilíře české akční fantastiky, a Lebka Černého démona jako 42. díl dále rozvíjí tento fascinující svět. Františka Vrbenská, zkušená autorka s talentem pro vytváření originálních a dynamických příběhů, patří k významným osobnostem české literární fantastiky. Její tvorba, která zahrnuje nejen knihy, ale také odborné eseje a editorskou práci, získala uznání čtenářů i kritiků. Mezi její nejvýznamnější úspěchy patří například ocenění Lady Fantasy, Mlok za zásluhy, Aeronautilus a nejnověji také Cena Fénix. Významná je taktéž její dlouhodobá spolupráce na řadě antologií, kde se podílí na formování moderního pojetí žánru. V Lebce černého démona přináší dobrodružství, které propojuje klasickou akci s temnými mystickými prvky.

Děj se odehrává v alternativním světě mezi dvěma světovými válkami, liší se však od našeho jednou zásadní věcí – chronickým nedostatkem kovů. Tato skutečnost zásadně ovlivnila technologický vývoj a vytvořila prostor pro unikátní fantaskní prostředí ve stylu steampunku, ale bez páry. Stroje, které by vyžadovaly železo na kotle, zde nemají místo, což přináší zcela nový pohled na fungování světa. Nacisté se snaží pomocí artefaktu zvaného Černé slunce vytvořit nepřemožitelného bojovníka, jakéhosi lidského golema sajícího krev. Napětí eskaluje, když se hrdinové v čele s JFK musí vypořádat nejen s nacistickými vojáky, ale i se silami temnějšími, než si dokázali představit.

Příběh je typickou ukázkou žánrových pravidel Agenta JFK – neustále se proměňující kvest a šílená jízda přes dva kontinenty. JFK a jeho společníci cestují pěšky, na koních, mašinkou na dřevěných kolejích a dokonce i papírovým letadlem. Vše začíná ve Francii, kde odboj pomáhá JFK a jeho druhům dostat se do tajného sídla velitele SS Himmlera – hradu Wewelsburg, který je epicentrem okultních experimentů nacistické elity. Odtud se skupina přesouvá do Prahy, pokračuje přes Polsko a Bělorusko až do Moskvy. Z Moskvy se vydávají po řece na stovky kilometrů dlouhou cestu ruskou stepí na improvizovaném šlapadle, aby nakonec doputovali až do afghánského Kábulu a do hor Hindúkuše.

Mezi Kovářovými společníky najdeme amerického detektiva Phila Marlowa, který má být hláškujícím parťákem pro JFK. V tomto vesmíru ho však Františka Vrbenská obdařila mnohem méně reflexivní osobností, a tak z postavy zůstává více méně jen jméno. Dalšími parťáky JFK jsou Hornbull, hromotluk nejen podle jména, který přináší do příběhu hrubou sílu, ale i bezelstné přátelství, dále kazatel Solomon a později se přidává i konstruktér Maxim. Jednotliví členové skupiny postupně z příběhu mizí, jeden po druhém, jako by byli pouhým kanónenfutterem, aby na konci zbyl jen samotný JFK… a dáma v nesnázích. Ke skupině se totiž přidává princezna Anna, šamanka a poslední ze svého vyvražděného kmene na Sibiři. Díky svým magickým a esoterickým schopnostem pomáhá Kovářovi pochopit význam morbidního artefaktu a přináší do příběhu duchovní rovinu, která doplňuje akční složku.

Jenže to by nebyla Františka Vrbenská, aby i v tomto momentě nehrála se čtenářem falešnou hru. Ona dáma v nesnázích vlastně není princezna Anna, ale sám Kovář. To jemu přece všichni pomáhají!  A jak už to tak u Františky Vrbenské bývá, tak konec celé kavalkády překvapí. Tedy vlastně nepřekvapí toho, kdo tvorbu Františky Vrbenské zná. Závěr příběhu se odehrává ve stylu „do poslední kulky, do posledního koně, do poslední kapky nepřítelovy krve“. Kulisy údolí, kde sídlí pravěký chrám, ze kterého byl vzácný artefakt ukraden, připomínají Mordor v závěrečné části bitvy o Prsten. Tato záměrná výpůjčka odkazuje na klasiku fantasy literatury, což potvrzuje i ironická hláška jedné z postav, která ji pronese v nejvypjatějším okamžiku.

Čtenářský zážitek z divoké jízdy byl celkem příjemný, i když místy dost překotný. Františka Vrbenská kombinuje rychlé tempo akčních scén a barvité (a místy až květnaté) popisy atmosféry. Detailní bojové scény s potoky krve, vyhřezlých vnitřností a kilogramy olova poletujícího hustě vzduchem nejspíš milovníky akční sci-fi potěší. Zabírají dobrou polovinu knihy, což je v tomto žánru pochopitelné. Ti, co tolik akci nemusí, si rozhodně užijí druhou polovinu knihy, ve které Františka Vrbenská rozvinula své vypravěčské umění a hluboké znalosti i vášeň pro esoteriku a paranormální jevy. Její popis temných sil je velmi konzistentní a uchopení podstaty Temného slunce, jako matky vesmíru a prazáklad existence hmoty a prostoru je navázán a Einsteinovskou fyziku, a tudíž velmi uvěřitelný.

V knize najdeme celou řadu intertextových výpůjček, oč víc má čtenář načteno, o to víc se bude bavit. Autorka je nesmírně silná ve znalostech nejen fyziky, ale i historie a prostředí, a snaží se být maximálně faktograficky přesná, jak se na starou literární sci-fi školu sluší a patří. Navíc je mistryní pitoreskního literárního stylu, což čtenář-estét umí ocenit. Spousta ozdob skrývá důležitý detail. Krásně to dokresluje několikastránkový popis Libeňských jatek, do kterého autorka zakomponovala téměř nepostřehnutelnou příběhotvornou indícii – někdo odkrvil čuníky určené na porážku. V tom tkví veliká síla spisovatelky a emeritní knihovnice Františky Vrbenské.

Čtenáře série JFK bude nejspíš zajímat, zda se autorce v Lebce černého démona podařilo vrátit k původnímu kontinuu a přehodit výhybku zpět k linii, které dali směr její zakladatelé Miroslav Žamboch a Jiří W. Procházka. Mnozí fanoušci JFK vzpomínají na dobu před rozpadem Agentury, kdy série nepostrádala myšlenku i „tah na branku“. Poté údajně došlo k narušení světa JFK a jeho rozmělnění. Množily se názory, že se z toho stal dobrodružný seriál pro náctileté. Poctiví a věrní čtenáři se začali ztrácet v pobočných liniích, vedlejších postavách a neuvěřitelných magických artefaktech, které je potřeba zachránit nebo zničit.

Nutno říct, že Františka Vrbenská převzala štafetu v sérii JFK už podruhé a v určitých rysech se trochu vrací k poetice Nagantů a vlčích máků. Také kněžna Anna v něčem připomíná jednu z hrdinek – komsomolku s šamanskými schopnostmi a básnířku Altyn Tuulaj. I v mnohém dalším se autorka snaží navázat na předchozí příběhy, zejména na díl s pořadovým číslem 40 (Konec projektu Gotteskämpfer), kde se setkáme jak s Marlowem, tak Hornbullem. Svět bez kovů se zase objevil v díle 22 (Vincent Vega) a několika dalších. Ve stylu vyprávění i stavbě děje však zůstává naprosto svá a naplno využívá všechny své silné stránky. Lebku černého démona tak lze po právu nazvat důstojným návratem k hodnotám, které série JFK představuje na české fantastické scéně a dělá z ní nepřehlédnutelný fenomén.

Procentuální hodnocení: 70%

Františka Vrbenská: Lebka černého démona

Vydal: Triton (M. Žamboch-EF), 2024

Obálka: Petr Vyoral

Počet stran: 276

Cena: 269 Kč

Sdílet...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

Zveřejnit odpověď